{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ابتکار جدید گوگل در مبارزه با تبعیض نژادی

تولید دوربینی برای ثبت دقیق رنگِ پوستِ سیاه پوستان

تولید دوربینی برای ثبت دقیق رنگِ پوستِ سیاه پوستان
کدخبر : 4297
خبرنگار:

تلاش برای مبارزه با تبعیض نژادی سال‌هاست که ‌ آغاز شده اما به نظر می‌رسد این تبعیض به مسائل اجتماعی خلاصه نمی‌شود و حتی هوش مصنوعی و پردازشگر دوربین تلفن‌های همراه را نیز در بر می‌گیرد. شرکت گوگل مدعی است که پردازشگرهای دوربین تلفن‌های همراه و دوربین‌های عکاسی طوری طراحی نشدند که با رنگ و نور درست از پرتره سیاه پوستان عکاسی کنند، به همین دلیل در ابتکاری جدید دست به تولید تلفن همراهی با دوربینی با پردازشگرهای مناسب برای عکاسی از رنگین پوستان زده‌است. تلفن‌های جدید گوگل از پاییز ۲۰۲۱ وارد بازار خواهند شد.

هنرام‌روز: این شرکت می‌گوید مدتهاست که در پی حل یک مشکل دیرینه است، اما برخی این را یک سواستفاده تبلیغاتی خوانند. البته عکاسان سیاه پوست از این ایده استقبال کردند: «این قطعاً یک گام مهم به جلو است. کاری که آنها می خواهند انجام دهند شگفت انگیز و ستودنی است.» گوگل الگوریتم‌های پردازش تصویر دوربین تلفن همراهش را با همکاری تیمی ۱۷ نفره از عکاسان و کارشناسان این حوزه به سمتی برده‌است که داده‌های تصویری متنوع تری برای ثبت نور و رنگ داشته باشد. پیش از این در بسیاری از مواقع افرادی با رنگ پوست تیره در سایه گم می‌شدند و یا در صورت پردازش تصویری رنگ طبیعی پوستشان در عکسها ثبت نمی‌شد.

aaf95747-b489-4dac-8d50-5511344e3bb9

این موضوع اما تنها به عکاسی دیجیتال خلاصه نمی‌شود. کریستینا ابنزر عکاس سیاه پوست با دیدن عکس دسته جمعی (عکاسی با دوربین انالوگ) خود و دوستانش در سن ۱۷ سالگی متوجه شد که تصویرش با دوستان سفید پوستش متفاوت است. البته ان زمان این موضوع را بررسی نکرد تا اینکه بزرگ شد و کارش را به عنوان یک عکاس شروع کرد. او اکنون با مجله‌های معتبر مد همچون ووگ و ونیتی فر همکاری دارد. این عکاس می‌گوید کارت‌های مرجع رنگ کوداک (Kodak Vericolor Shirley) که برای ایجاد تعادل رنگ پوست در چاپ عکاس‌ها استفاده می‌شد، بر اساس رنگ پوست زنان سفید پوست تنظیم شده‌بودند. استانداردی صنعتی که جایی برای افراد رنگین پوست در آن تعریف نشده‌بود. این کارت‌ها در واقع معیاری بودند تا بررسی کنند عکس چاپ شده رنگ و سایه درستی دارد یا خیر اما در این چرخه رنگی جایی برای اصلاح و بررسی رنگ درست پوست صورت سیاه پوستان وجود نداشت. این اتفاقی است که بعدها و با اختراع دوربین عکاسی دیجیتال هم حل نشد. البته این موضوع تنها به مشکل نرم افزاری و سخت افزاری ارتباط نداشت و نورپردازی و ویرایش و نورسنجی صحیح می‌توانست این مشکل را تا حدی حل کند.

0413c70d-f244-4c77-86d9-cad3d0bb7b2b

ابنزر می‌گوید تبعیض نژادی در عکاسی موضوعی فراتر از تجهیزات عکاسی است. مثلا صنعت مد عموما روی مدل‌های سفید پوست تمرکز داشت. او کارش را با عکاسی از اعضای خانواده‌اش شروع می‌کند اما برخی به او می‌گویند که برای ورود به دنیای مد در عکاسی باید از افراد سفید پوست عکس بگیرد. البته ابنزر در نهایت تصمیم گرفت که با عکس‌هایش تنوع نژادی را نشان دهد.

منبع: گاردین

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها