چهارهنرمند زن صدرنشین فروش حراجیهای هنری آفریقا هستند
بالاترین فروش آثار هنری آفریقا برای زنان هنرمند
در پژوهش های اخیر درباره بازار کلان هنرمدرن، هنرمندِ سفید پوست و مرد بودن، دو ویژگی است که کمتر مورد توجه قرار میگیرند و بیشترین تمرکز روی هنرمندان زن و نژادهای خاص است. در نتیجه تقاضا و قیمت برای آثارهنرمندان زن و قومیتهای مختلف رو به افزایش است. در بازارهنرآفریقا، چهار زن بالاترین قیمت آثار هنری در حراجی را دارند. با این وجود سهم هنرآفریقا در حراجیهای هنری نزدیک به یک درصد است.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از "آرت نیوزپیپر"، این هنرمندان عبارتند از: "مارلن دوماس" Marlene Dumas(6.3 میلیون دلار)، "جولی مهرتو" Julie Mehretu (5.6 میلیون دلار)، "ایرما استرن" Irma Stern(4 میلیون دلار) و "نجیدکا آکونیلی کراسبی" Njideka Akunyili Crosby (3.4 میلیون دلار). قیمت آثار این هنرمندان، از نقاشان مدرن و مطرح نیجریه، مثل " بن اونونو" (1.7 میلیون دلار) ، "ال آناتسویی" (1.5 میلیون دلار) و "ویلیام کنتریج" (1.5 میلیون دلار) بالاتر است.
"جولی مهرتو" در حال اجرای نقاشی
لازم به ذکر است که دو نفر از این چهار زن، سفید پوست هستند و تنها یک نفراز آنها "ایرما استرن" در قاره آفریقا زندگی میکند و در سال 1966 در آفریقای جنوبی درگذشتهاست. "مارلن دوماس" او از سال 1976 در هلند زندگی می کرد و در بینال ونیز 1995 نماینده کشورهلند بود. "جولی مهرتو" متولد اتیوپی و مستقر در نیویورک است و "نجیدکا آکونیلی کراسبی" در لس آنجلس زندگی میکند.
اثر"مارلن دوماس"
"هانا اورلی" OLeary، سرپرست هنر مدرن و معاصرآفریقا در "حراج ساتبی" می گوید: "اینکه این هنرمندان در آفریقا ساکن نیستند و یا سفید پوست هستند ماجرا را پیچیده میکند، اما اهمیت اصلی این موضوع توجه بازار بینالمللی به هنرمندان زن آفریقایی است و خریداران و فروشندگان، به دنبال پر کردن شکاف ها در بازار هستند، و این هنرمندان هر دو معیار (زن و آفریقایی) را برآورده می کنند. بازار رو به رشد برای هنرمندان آفریقایی اغلب دو خواسته را برطرف می کند، عدم وجود تنوع قومی و جغرافیایی در بازار اصلی هنر و حضور کمتر هنرمندان زن در این بازار."
هفته گذشته ، پژوهشی توسط "ساتبیز" منتشر شد، این پژوهش الگویی را نشان داد، که در آن هنرمندان زن در فروش مستمر در حراجیها بهتر از مردان هستند. در همین حال، گزارشی از ArtTactic در ماه ژوئیه منتشر شد و به بررسی حراجیهای هنر مدرن و معاصر آفریقا بین سال های 2016 و 2019 پرداخت، این گزارش نشان میدهد، که متوسط قیمت برای هنرمندان زن در این حراجیها به طور مداوم بالاتر از مردان بوده است. در سال 2019 ، از فروش آثار هنرمندان زن به طور متوسط 91338 دلار بدست آمدهاست و این مبلغ برای آقایان 19،555 دلار است. با این حال ، تعداد فروش آثار هنرمندان مرد ازآثار زنان بیشتر است، این رقم چیزی حدود 680 اثر فروخته شده از مردان، در مقابل 131 فروخته شده از زنان در سال 2019 است.
همچنین حراجی آثارهنری در آفریقا از جهتی دیگر قابل بررسی است، چرا که این روزها هنرمندانی وارد این بازار میشوند، که پیش از این سابقهای برای حضور در حراجیها نداشتند. این درحالی است، که بسیاری از هنرمندان نسل قبل بدون حضوردر گالری و حراجی زندگی هنریشان را پشت سر گذاشتند.
به گفته "اورلی" ، این یک فرصت منحصر به فرد برای خانه های حراج است و حتی می تواند به موضوعاتی در زمینه جنسیت و هنر کمک کند. او می گوید: "ما فرصتی داریم تا تعادلی در زمینه حضور زنان در محیطهای کاری و تجاری هنر به وجود بیاوریم. فرصتی که در حوزههای دیگر شاید کمتر وجود ندارد و در نسل قبلی اصلا وجود نداشت."
با این حال ، سابقه زمانی کم بازار هنر در آفریقا می تواند مشکلاتی را برای قیمت گذاری به وجود آورد، به خصوص وقتی که قیمت آثار یک هنرمند به سرعت صعود می کند. قیمت آثار"کراسبی" یک مورد است. "کراسبی" برای اولین بار در سپتامبر 2016 در حراجی ظاهر شد و زمانی که یک اثر غیرقانونی از او در سال 2011 با قیمتی در حدود 100 هزار دلار فروخته شد، طی دو ماه بعد ، یکی ازآثار او قیمت 1 میلیون دلاری را شکست و شش ماه بعد او در حال اجرای سفارش کاری با قیمتی بیش از 3 میلیون دلار بود. این هنرمند رکورد خود را برای تابلو "بوتههای کوچک" Bush Babies(2017) در حراجی "ساتبی" در نیویورک در ماه مه 2018 به دست آورد.
اثر"نجیدکا آکونیلی کراسبی"
قیمت گذاری و ارزشگذاری آثار هنرمندان روندی بسیار حساس دارد، چرا که افزایش قیمت مثل یک طوفان در بازار هنری افریقا عمل خواهد کرد.
با وجود اقدامات مثبتی که در زمینه فروش آثار هنرمندان زن آفریقایی در حراجیها انجام شدهاست، هنوز هم سهم هنر آفریقا در بازار کلان هنر جهان نزدیک به یک درصد است. کارشناسان و پژوهشگران اقتصاد هنر در افریقا میگویند، مسیری طولانی برای بازار هنر افریقا پیش رویمان است و هنوز در آغاز آن هستیم.
با توجه به رشد سلیقه مجموعه داران در سراسر جهان و افزایش تعدادشان، در سالهای آینده شاهد گسترش و تنوع سلیقه آنها خواهیم بود و مجموعه داران زیادی به هنر خاص اقوام کمتر دیدهشده روی خواهند آورد. و درهای ارتباط با جهان به روی هنر آفریقا گشوده خواهد شد.
تصویر اصلی خبر اثر "ایرمااسترن" در حراجی "بونامز"