نمایشگاهی با بازی نور و رنگ، روایت زرتشت رحیمی از جنگ
چه کسی در تیررس است؟
نمایشگاهی انفرادی ازطراحیها و چیدمان "زرتشت رحیمی" در نروژ برگزارخواهد شد. از 29 شهریور موزه "کنستهال 3.14" نروژ، میزبان آثار این هنرمند با عنوان "تیررس" است. موضوع این نمایشگاه انفرادی درارتباط با مساله جنگ و نظامیگری، استعمارمردم و فریبی است، که در پس این اقتدارگرایی و زورمندی وجود دارد.
به گزارش اقتصاد هنر آنلاین، "تیررس" یک چیدمان متشکل از یک پس زمینه، که پارچهای با نقشمایه نظامی و در ابعاد خیلی بزرگ است، که کل فضا را پوشاندهاست و سه سرباز جلو آن ایستادهاند. دو سرباز که به یکدیگر تیراندازی میکنند و یک سرباز که اسلحهاش را به سمت مخاطب نشانه میگیرد. در استیتمنت این نمایشگاه چنین نوشته شده است:
" "تیررس" (اثر زرتشت رحیمی)، در ابتدا ما را با ضد نور 2 سرباز که همدیگر را تهدید می کنند مواجه می کند. با نزدیک شدن به آن و رفتن به گوشه کار، متوجه می شویم سرباز سومی در نور، مخاطب را در تیررس قرار داده است. بازی با فرم و نور و سایه و علائم استتار، هشدار دهنده دنیای در حال جنگ است. جنگی که سربازان آن تا دندان مسلح هستند. اینجا زرتشت رحیمی از المان های حاضر آماده استفاده کرده و در چیدمان هوشمندانه اش، یک سوال را مطرح می کند: چه کسی در تیررس است و چه کسی نیست؟ این چیدمان که با دقت شرایط منطقه ای ما را به نمایش می گذارد، خطر همیشگی جنگ را ملموس می کند."
"زرتشت رحیمی" درباره این نمایشگاه میگوید:"چیدمان تیر رس که اولین بار آنرا در تهران اجرا کردم، چند نکته را مورد بررسی قرار می دهد، که ضرورت نمایش مجدد آن در این مکان را روشن می کند. مساله مداخلات نظامی برای حل و فصل مسایل بین المللی که دهه هاست، در منطقه ی خاورمیانه بی وقفه در حال اجراست و امروز تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد و اجتماع جهانی بر کسی پوشیده نیست، موج مهاجرت گسترده ی مردم، امروز پهنه ی اروپا و آمریکا را در نوردیده و شرایط تند روی و عقب نشینی ازمزایای صلح و جهانی شدن را در پی داشته است. شعارهایی نظیر ((اول آمریکا)) امروز از همه جهان کما بیش به گوش می رسد.
این چیدمان که در واقع ار نظر تصویری بر یک فریب استوار است، به این شکل عمل می کند، که بیننده ابتدا با یک بک گراند کامافلاژگونه که در لباسهای نظامی مورد استفاده قرار می گیرد، روبه رو می شود و پس از ورود و نزدیک شدن به چیدمان دو سرباز را که در این شرایط اختفا کرده اند را می بیند، این دو سرباز درواقع اسلحه های خود را به سمت یکدیگر نشانه رفته اند، اما این نیز روایت یک فریب دیگر است، مخاطب با نزدیک شدن با سرباز سومی مواجه می شود که درست بین دوسرباز دیگر است و اسلحه اش را به سمت بیننده نشانه رفته است .
این موقعیت و صحنه ای که هر یک از ما به عنوان قربانیان جنگ و مداخلات نظامی به شکلی با آن روبرو هستیم، خود سربازان از یک طرف در مداخله ای خطرناک بر سر جان خود قمار می کنند و بیننده ی این درگیری هم گریزی ازآن ندارد."