{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ارشا اقدسی و حقی که بر گردن سینمای ایران دارد

ارشا اقدسی و حقی که بر گردن سینمای ایران دارد
کدخبر : 4853

بدلکاری را می‌توان از معدود مشاغل خطرناک بین سینماگران دانست؛ تا جایی که آن‌ها تنها قشری هستند که ممکن است سر صحنه فیلم برداری، با آسیب های جبران‌ناپذیر جسمی و حتی خطر مرگ روبه‌رو باشند.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایران آرت، مصطفی قاسمیان در خراسان نوشت: این روزها ارشا اقدسی بدلکار 39 ساله ایرانی در بیمارستان بستری است و آن‌طور که گفته می‌شود، روزهای سختی را سپری می‌کند. چهره‌ای که با وجود سال‌ها حضور در پشت صحنه فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی، در سال‌های اخیر برای مخاطب عام شناخته و به نوعی حسابی دیده شده است.

اقدسی هم مانند دیگر بدلکارها به واسطه ماهیت فعالیت خود، آن‌چنان که باید و شاید، ظهور و بروزی در آثار نمایشی ندارد و همواره به جای یک بازیگر جلوی دوربین می‌رود. می‌توان گفت بدلکاران برای آن که بهترین باشند، بیشتر از هرچیز باید "دیده نشوند". در عین حال ارشا اقدسی از زمره موارد استثنایی بود که با حضور در برخی برنامه‌های تلویزیونی خصوصاً "خندوانه" به شهرت رسید.

بدلکاری را می‌توان از معدود مشاغل خطرناک بین سینماگران دانست؛ تا جایی که آن‌ها تنها قشری هستند که ممکن است سر صحنه فیلم برداری، با آسیب های جبران‌ناپذیر جسمی و حتی خطر مرگ روبه‌رو باشند. فراموش نکنیم زنده‌یاد پیمان ابدی از بدلکاران باسابقه سینمای ایران، اردیبهشت سال 88 سر صحنه تصویربرداری یک تله‌فیلم دچار سانحه شد و از دنیا رفت. اگرچه برخی از بدلکارهای ایرانی مانند ارشا اقدسی، در خارج از کشور تحصیل و مهارت‌آموزی کرده‌اند و در این کار، گاه در کلاس جهانی، حرفه‌ای محسوب می‌شوند اما تردیدی نیست که امکانات و تجهیزات تولید در سینمای ایران، فاصله زیادی با نمونه‌های سطح اول سینمای جهان دارد. نتیجه آن که بدلکارهای ایرانی نخست از نظر ایمنی، در شرایط سخت‌تری قرار می‌گیرند و دوم آن که برای انجام حرکات بدلکاری، کار پیچیده‌تری دارند. مضافاً آن که به دلیل ضعف جلوه‌های ویژه بصری در سینمای ایران به نسبت سطح نخست سینمای جهان، این وضعیت تشدید می‌شود و گاه شرایط را برای بدلکارهای ایرانی مانند ارشا اقدسی سخت‌تر می‌کند.به همین علت است که می‌توان کار ارشا اقدسی و هم‌صنف‌هایش را دارای ارزشی فراتر از بدلکاری‌های رایج در سینمای دنیا دانست و طبیعی است که این تلاش فوق‌العاده، باید بیش از پیش ارج نهاده شود. آن‌ها با وجود ضعف‌ها و مشکلات، بدون‌گلایه و حاشیه و با دستمزدهایی که نسبت به چهره‌های جلوی دوربین بسیار کمتر است، به فعالیت می‌پردازند. از این روست که بدلکارها را از این جهت می‌توان دارای حقی بر گردن سینمای ایران دانست.

نگارنده برای ارشا اقدسی بدلکار دوست‌داشتنی سینمای ایران که این روزها در بیمارستان است، آرزوی سلامتی دارد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها