{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

بی‌نظمی پخش سریال، بلایی که مخاطب را در نوروز آزار داد

بی‌نظمی پخش سریال، بلایی که مخاطب را در نوروز آزار داد
کدخبر : 2893

تلویزیون این روزها در کنار خیلی از نقاط ضعف و قوت و شتاب‌زدگی در تولید سریال‌ها، "بی‌نظمی در پخش سریال" به عارضه‌ای آزاردهنده برای مخاطب تبدیل شده است.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری تسنیم، یکی از معضلات جدّی در رسانه ملّی که به یک عارضه و رویکرد غلطی تبدیل شده، شتاب‌زدگی در ساخت و بی‌نظمی در پخش سریال‌های تلویزیونی است. این روزها با تماشایِ سریال‌های شبکه‌های مختلف در ایام نوروز و پیش‌تر در مناسبت‌های دیگر، این نکته بیشتر به ذهن متبادر می‌شود، چرا باید در وهله اول تلویزیون، هر شب سریال پخش کند و در وهله بعدی هرکدام از شبکه‌ها به فاصله چند دقیقه از همدیگر، مجموعه تلویزیونی روی آنتن ببرند. هرچند که این چند دقیقه به همپوشانی تبدیل شده و این عارضه هر روز سهمگین‌تر و تهدیدآمیزتر هم می‌شود. زیرا مخاطب نمی‌داند سریال شبکه سه را ببیند یا پنج، و یا دو و در نهایت به مجموعه شبکه یک مراجعه کند. 

عارضه همپوشانی سریال‌های شبکه‌های سیما با همدیگر، اتفاق جدیدی نیست؛ همیشه در ایام عید نوروز، ماه مبارک رمضان و حتی محرم و مناسبت‌های ویژه دیگر، علاوه بر سنت هر ساله که معاونت سیما، جلسه ویژه‌ای برای کنداکتورنویسی برقرار می‌کند تا برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای پخش سریال‌های مناسبتی اتفاق بیفتد همچنان شاهدیم در عمل این اتفاق نمی‌افتد. در نهایت گروهی که ضرر می‌کنند، مخاطبین‌اند؛ مخاطبی با باورها و سلایق مختلفی پای گیرنده‌هایش می‌نشیند و امکان دارد از ضعیف‌ترین سریالِ تلویزیون که بیننده محدودی هم داشته باشد استقبال کند و آن سریال به جهت بی‌نظمی در کنداکتور و بی‌مدیریتی در زمان پخش، نتواند در پخش اولیه سریالِ مورد علاقه‌اش را تماشا کند. 

به هر حال تلویزیون همچنان که قصد دارد برای سال 1400 با ارتقاء کیفیت سریال‌هایش، احترام مخاطبش را حفظ کند باید تمهیدی بیندیشد که این بیننده اینجا هم احترامش نگه داشته شود. بیننده‌ای که می‌خواهد سریال موردنظرش را دنبال کند و ساعت معینی از سوی شبکه و معاونت سیما اعلام می‌شود به دلایل مختلف نتواند این تعهد خودش را نسبت به بیننده‌اش، داشته باشد و در نتیجه بیننده همچنان که اعتراض و نقدهایش را به این بی‌نظمی‌های در پخش سریال‌های تلویزیون به فضای‌مجازی می‌آورد رفته رفته نسبت به تماشای سریال در زمان مقرر و معین و یا پخش اولیه، سرد می‌شود و ترجیح می‌دهد بعدها تکرار آن را در شبکه‌های دیگر ببیند. 

گروهی زحمت می‌کشند برنامه‌سازی می‌کنند یا ماه‌ها می‌کوشند تا سریالی را به آنتن برسانند به این امید که در معرضِ مناسب و گسترده مردم قرار بگیرد و مورپسند واقع شود. حالا اینکه سریال خوب از آب درآمده یا نیامده، حرف بسیار است اما در این میان چند صباحی است این ضعف مدیریت در پخش نامنظم کنداکتور برخی از شبکه‌ها بارها به چشم خورده و تهیه‌کنندگان و سریال‌سازان مربوطه بارها نسبت به این نکته انتقاد کرده‌اند. مصداق بارزِ آن بهروز مفید تهیه‌کننده "بیگانه‌ای با من است" بود که ناراحتی‌اش را نسبت به تلاقی و همپوشانی نامتوازنِ این سریال با سریال‌های در حال پخش دیگر، رسانه‌ای کرد. 

به نظرمی‌رسد این معضلات، با جلسه و کنداکتورنویسی حل نمی‌شود و به مکانیزم نظارتی معاونت سیما نیازمند است که اگر نتوانست آن را کارآمد اجرا کند پیشنهاد می‌شود سریال‌ها را از حالتِ هر شبی و یا پخش با فاصله چند دقیقه‌ای در همه شبکه‌های تلویزیون درآورند و سریال‌ها یک روز در میان به آنتن برسند. این رویه حتماً کمک خواهد کرد که حداقل بیننده با سعه صدر و تأمل بیشتری سریال ببیند. تجربه کنداکتور نوروزی امسال هم دوباره این موضوع را به ذهن تبادر کرد که این بی‌نظمی تا کجا باید ادامه پیدا کند؟ مخاطبینی که می‌خواستند سریالِ‌ موردنظرشان را در شبکه‌ها ببینند یا بعضاً از یک سومِ قسمت پخش شده شبکه دو و یا یک و حتی پنج سیما محروم می‌شدند. این روند باید سروسامان داده شود که برعهده معاونت سیما است. 

اتفاقی که در کنداکتور نوروزی به عینه دیده شد؛ جایی بود که سریال‌های نوروزی نه تنها در ساعتِ معین و اعلام شده، پخش نمی‌شدند بلکه گاهی در هنگامِ پخش، به دلیلِ کلیشه‌ای مشکلات فنی دقایق زیادی با تأخیر روی آنتن می‌رفتند و یا ادامه پخش را بعد از چندین دقیقه آگهی بازرگانی و نماهنگ مجدداً، روی آنتن می‌بردند که روی اعصابِ مخاطب بود و هم ضربه به پخش سریال‌های دیگر کنداکتور نوروزی تلویزیون وارد می‌کرد. امیدواریم این اتفاق در کنداکتور ماه رمضانِ تلویزیون تکرار نشود که مخاطب را به جای جذب، از تلویزیون دور نکند!

جالب است که برخی از کارشناسان در کنارِ اشاره به این معضلات و مشکلات، بحثِ ذائقه‌سنجی و شناختِ مخاطب را هم مطرح کرده‌اند؛ چرا که بعضاً مشاهده می‌شود سریال‌هایی با سوژه‌های تکراری، لوکیشن‌های دستمایه قرار داده شده و بدون درنظر گرفتن ژانر و فضایی متفاوت، سریال را در حد طرح و سیناپس تصویب و به مرحله اجرا می‌رسانند. حمید شاه‌آبادی معاون سیما در نشست خبری پایانی سال گذشته نسبت به این انتقاد که چرا آنقدر سریال‌های ضعیف، کش‌دار و بی‌محتوا در تلویزیون و آیا قرار است جلوی این کارهای ضعیف گرفته شود؛ واکنش نشان داد و پاسخ خبرنگار تسنیم  را اینگونه داد: 

"در سریال‌سازی برای هر 4 شبکه سریال‌ساز شوراهای فیلم و سریال مستقل از هم تشکیل دادیم. شناسنامه تصویب طرح در مرکز طرح و برنامه سیما تغییر کرد و فرآیند شورای طرح را منحل کردیم. مسئولیت آن را به شورای عالی واگذار کردیم؛ سریالی مجوز می‌گیرد که باید از ویژگی‌های هدف‌گذاری شده در این شورا، برخوردار باشد و این به کیفی بودن کار کمک می‌کند. برای ما وجود روحیه غنا در سریال ها مهم است و این پارامترها آینده فیلم وسریال را رقم می‌زند. البته در این میان ذائقه‌سنجی و نظرسنجی مردمی را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم که کارهای متفاوت، قدرتمند و متنوعی راهی آنتن شبکه‌های سیما شود."

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها