{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

حسن زارعی از حضور در «چوب‌خط» می‌گوید | کمدی کار کردن بسیار سخت است

 حسن زارعی از حضور در «چوب‌خط» می‌گوید | کمدی کار کردن بسیار سخت است
کدخبر : 3064

حسن زارعی می‌گوید: قرار بود سریال «چوب‌خط» در نوروز روی آنتن برود، اما تصمیم ناگهانی شبکه در پخش زودهنگام آن به کار بسیار لطمه وارد کرد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از هنرآنلاین، حسن زارعی بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که پیش از عید با سریال «چوب‌خط» به کارگردانی حمید بهرامیان در تلویزیون حضور یافت، این روزها دو فیلم «اورکا» ساخته سحر مصیبی و «غیبت موجه» عباس رافعی را آماده اکران دارد.

او درباره دلایل حضورش در سریال «چوب‌خط» به خبرنگار هنرآنلاین گفت: از طرف آقای منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده و یوسف وجدان‌دوست دستیار اول کارگردان به پروژه دعوت شدم و در صحبت‌های ابتدایی که با هم داشتیم، قرار شد متن را بخوانم و ببینم تا چه اندازه می‌توانم با این شخصیت ارتباط برقرار کنم؛ فیلمنامه چند قسمت ابتدایی برای من ارسال شد و وقتی خواندم نقش فرخ فرخنده را دوست داشتم. عمدتا با نقش‌های رئال و قابل لمس ارتباط بیشتری برقرار می‌کنم تا شخصیت‌های پیچیده و از همین رو پذیرفتم در این سریال به ایفای نقش بپردازم.

زارعی در ادامه درباره تفاوت نقش خود در این سریال با دیگر نقش‌هایی که در تلویزیون ایفا کرده افزود: سریال «دیوار به دیوار» ساخته سامان مقدم جزو آن دسته از سریال‌هایی بود که از نظر زمانی با فراغ بال بیشتر تولید شد، در حالی که ما برای این سریال با کمبود زمان مواجه شدیم و باید به سرعت کار می‌کردیم تا به آنتن برسد، از این رو زمان زیادی برای پرداخت شخصیت‌ها وجود نداشت. در زمان تولید «دیوار به دیوار» با سامان مقدم و همکاران بازیگر با حوصله روی تک‌تک شخصیت‌ها فکر کردیم و نظر دادیم تا به تکامل رسیدند و برای مخاطب قابل پذیرش شدند.

او ادامه داد: به دلیل موقعیت‌های طنزی که در فضای جدی ایجاد می‌شود، این دو نقش در مقام مقایسه خیلی از یکدیگر دور نیستند. فرخ فرخنده آدمی با یکسری توانمندی‌هاست که چتر حمایتش بر سر خانواده باز است و با توجه به شرایط اقتصادی در تلاش است بتواند فضای مناسبی برای خانواده فراهم کند. در عین حال با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کند، در واقع این شخصیت به نوعی زجرکشیده است، در حالی که در سریال «دیوار به دیوار» نقشی که من بازی کردم دلخوش‌تر بود و از آنجا که خودم هم  اصالتا شیرازی هستم، سعی کردم به آن سمت بروم که حال خوش را حفظ کند و به گرفتاری‌ها خیلی فکر نکند. اما در این سریال شخصیت فرخ دائماً حال بدی دارد و از آنجا که نقش جدی است در عین حال گاهی هم در موقعیت‌هایی قرار می‌گیرد که جنبه طنز دارد.

بازیگر سریال «مرضیه» در ادامه درباره چرایی خالی بودن جای طنزهای موقعیت در سریال‌ها و فیلم‌های امروز گفت: قرار نیست همه به یک سمت برویم، اگر به سمت کمدی می‌رویم خودِ این ژانر موقعیت‌های مختلف دارد که  یکی از آن‌ها موقعیت طنز کلامی است، مانند آثار قبلی مهران مدیری که نقد جامعه در کلام بود و وقتی به آن نگاه می‌کنید درمی‌یابید تا چه اندازه موفق بوده است. در همان موقعیت رضا عطاران به تلویزیون می‌آید که او نیز طنز کاملاً متفاوتی در کلام و موقعیت دارد. سریال «چوب‌خط» یک طنز موقعیت است، در واقع قصه جدی را جلو می‌برد که در موقعیت‌های مختلف جذابیت‌هایی ایجاد می‌کند. شکل گرفتن این گونه از طنز بخشی به نویسنده، بخشی به کارگردان و بخشی هم به عوامل برمی‌گردد.

زارعی همچنین درباره تغییر زمان پخش سریال و تاثیری که در تولید آن داشت گفت: قرار بود کار را برای نوروز آماده کنیم، به همین جهت همه عوامل با انگیزه تمام دست به دست هم دادند تا سریال نوروزی خوبی تولید شود اما ناگهان تلویزیون اعلام کرد سریال پیش از عید باید روی آنتن برود. در این شرایط همانطور که گفتم با توجه به این‌که بخشی از متن آماده نبود، کارگردان و عوامل درگیر سردرگمی بودند و این سردرگمی روی ما هم اثر گذاشت و شخصیت‌ها از مسیر اصلی خارج شدند. فشار کاری بسیاری را در شرایط کرونا و زمستان سخت و سرما متحمل شدیم. از سوی دیگر قرار بود سریال در ۱۸ قسمت برای نوروز تولید شود اما با این تصمیم ناگهانی از پانزدهم اسفند سریال باید روی آنتن می‌رفت. در حالی  که همه می‌دانیم در سینما و تلویزیون، این زمان، زمان مرده است. بنابراین انرژی ابتدایی و انگیزه‌ها از بین رفت و از این بعد کار ما بسیار لطمه خورد. کم شدن پنج قسمت از سوی دیگر باعث شد لطمه بعدی به کار وارد شود. خط قصه جمع شد اما برای خود ما قابل رضایت نبود، به دلیل این تغییر زمان، تهیه‌کننده بسیار اذیت شد و این به همه گروه سرایت کرد، اما در مجموع به همه دوستانم در این سریال دست‌مریزاد می‌گویم که در این شرایط کار را جمع کردند.

حسن زارعی

بازیگر «تنگنا» در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا دورخوانی در این سریال داشتند یا خیر، توضیح داد: اصلاً دورخوانی وجود نداشت به این دلیل که زمانی نداشتیم. متن‌ها بلافاصله از دست نویسنده به ما می‌رسید و جلوی دوربین می‌رفتیم. هر چه بود به تجربه کاری ما برمی‌گشت. از آنجا که بازیگران همه حرفه‌ای بودند، قبل از ضبط صرفاً یک تمرین کوچک داشتیم، اما دورخوانی وجود نداشت. من برای این کار روزی یک ساعت و نیم گریم می‌شدم، چون فرخ با شخصیت‌های قبلی که کار کرده بودم بسیار متفاوت بود، بنابراین دوست داشتم به لحاظ ظاهری نیز متفاوت باشد که این اتفاق افتاد.

او در ادامه درباره چرایی تولید سریال‌های مناسبتی در زمان اندک و مشکلات ناشی از آن نیز بیان کرد: به تجربه من ما مشکل سیستم تولید در سینما و تلویزیون داریم در همه جای دنیا استانداردهای حرفه‌ای در تولید رعایت می‌شود و این قابل رصد و در دسترس است. امروز با وجود فضای مجازی  می‌بینیم که چه اتفاق‌هایی پیش از تولید و حین تولید برای آثار رقم می‌خورد تا کاری به ثمر برسد. در واقع همه عوامل از قبل آمادگی دارند و می‌دانند قرار است چه کاری انجام دهند، اما متاسفانه در سینما و تلویزیون ما این استاندارد وجود ندارد؛ بنابراین ما چوب نداشتن سیستم تولید را می‌خوریم و هر آن چیزی که خود عوامل پروژه از کارگردان و بازیگران تا سایرین شکل می‌دهند، با به آب و آتش زدن خودشان است. ما سیستمی نداریم که بر مبنای آن جلو برویم و آنچه این را مضاعف می‌کند در مناسبت‌های ماست که به نوروز و ماه مبارک رمضان ختم می‌شود. در واقع در این دو برهه زمانی تلویزیون بالاترین میزان بیننده را دارد و همواره عوامل برای رساندن اثر خود به شبکه در این زمان در حال دویدن هستند؛ بسیار کم پیش می‌آید سریالی از یک سال قبل شروع شده باشد و با آرامش کار را پیش ببرد. در واقع آثاری که زمان کافی تا رسیدن به پخش دارند اگر به عجله برسند، این ضعف به تهیه‌کننده و مدیر پروژه برمی‌گردد. برای ساختن یک سریال نباید عجله داشت باید با آرامش کار کرد تا مخاطب از حاصل آن راضی باشد.

زارعی افزود: مخاطب امروز بسیار هوشمند است و نکاتی را می‌گیرد که شاید خود ما متوجه آن ضعف‌ها نشویم. همین هوشمندی مخاطب کار ما را بسیار سخت کرده است. از سوی دیگر ژانر کمدی به خودی خود سخت است. امروز در فضای مجازی پر از نمایش لحظه‌های طنزی است که از زندگی روزمره خود مردم گرفته شده است، بنابراین کار ما نیز سخت‌تر شده و احتیاج به تعمق و دقت بیشتری دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا دیگر کارگردانی نمی‌کند بیان کرد: به این دلیل که کارگردانی کار بسیار سختی است تعهدی که کارگردان دارد در راس هرم ماجراست. ضمن این که امروز نسل جوانی به سمت این حرفه آمده که بسیار باهوش و باجسارت هستند و من بسیار دوست دارم با آنها کار کنم و تجربیات خودم را با آنها به اشتراک بگذارم. انرژی موجود در نسل جوان خیلی خوب است. همچنین ما با نسلی مواجهیم که بسیار باسواد و پرتلاش است. اما  فکر می‌کنم در این میان دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان باید تلاش بیشتری کنند، برای اینکه انتخاب بازیگر و پیشنهاد بازیگر به کارگردانان بر عهده دستیاران است، ما امروز بازیگران خوبی داریم که خانه‌نشین هستند و جوانان متناسب با نقش‌ها می‌توانند از حضور این بازیگران باتجربه بهره ببرند، امیدوارم این اتفاق رخ دهد تا این افراد مشغول کار شوند که هم از نظر کیفی آثار خوبی ارائه شود هم از نظر معاش برای هر دو اتفاق خوبی رخ دهد.

زارعی در پایان اظهار کرد: یک خسته نباشید به همه عوامل گروه سریال «چوب‌خط» می‌گویم و تشکر می‌کنم که با دوستی و حرفه‌ای بودن کار را به نتیجه رساندند و همه با هم انرژی گذاشتند تا کار به ثمر بنشیند و در  اختیار مخاطب قرار گیرد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها