{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پوشش بازیگران سریال رمضانی جنجال به پا کرد

پوشش بازیگران سریال رمضانی جنجال به پا کرد
کدخبر : 3529

طراحی نادرست و غیراصولی لباس‌های بازیگران در یک سریال تاریخی عرب زبان که در شب‌های رمضان از تلویزیون پخش می‌شود، باعث شد تا از همان قسمت‌های ابتدایی، انتقادهای جدی روانه سازندگان این سریال شود.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری ایران آرت، "قصر نیل" یک سریال تاریخی مربوط به دهه ۶۰ میلادی ساخته کشور مصر است که در حال حاضر از شبکه‌های عرب زبان پخش می شود. بی توجهی به شکل صحیح پوشش مصری‌ها در آن دوره و تقلید کورکورانه از پوشش غربی‌ها در آن زمان، موجب انتقاد به سازندگان سریال شده است.

به گزارش ایسنا، الجزیره در گزارشی درباره نقش مهم لباس و پوشش بازیگرانِ سریال‌های تاریخی در جذب مخاطب، نوشته است: طراحی لباس همواره از عوامل بسیار تاثیرگذار در ساخت سریال‌های تلویزیونی به ویژه سریال‌های تاریخی بوده است. امسال نیز مانند سال‌های قبل چند سریال تاریخی با پوشش‌های تاریخی پخش شده‌اند اما اینکه آیا همه آنها از پس نمایش درست و اصولی پوشش مردم در آن برهه تاریخی برآمده‌اند یا خیر، موضوعی قابل توجه است.

اکنون بیش از یک هفته از ماه رمضان گذشته است و مخاطبان می‌دانند که کدام سریال‌ها را باید دنبال کنند و کدام سریال‌ها را در فضای مجازی به باد انتقاد و سخره بگیرند.

درام ‌های تاریخی چه بر اساس واقعیات ساخته شوند و چه ساخته و پرداخته ذهن و تخیل نویسنده‌ها باشند، برهه‌ای از گذشته بشر را به تصویر می‌کشند؛ گذشته‌ای که باید در آن تفاوت‌های ظاهری انسان هم مورد توجه سازندگان قرار گیرد.

لباس بازیگران در سریال‌های تاریخی یکی از مولفه‌های مهمی است که دوره تاریخی مورد نظر را برای بیننده روشن می‌کند و هیچ فرقی نمی‌کند که این دوره تاریخی مربوط به چند دهه و یا هزار سال قبل باشد.

وقتی در سال ۲۰۱۶ سریال عربی "گراند هتل" ساخته شد، سازندگان متوجه شدند که پوشش بازیگران و دکور خانه‌ها که متناسب با آن دوره از تاریخ درست شده بود بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و از آن پس کوشیدند تا با ساخت سریال‌هایی از این دست، مخاطبان را به وجد بیاورند. پس از گراند هتل، چند سریال دیگر با همان سیاق در مصر ساخته شد و تقریبا به همان میزان موفقیت هم دست یافت.

در همین راستا سازندگان مصری برای ماه رمضان امسال سریال تاریخی "قصر نیل" را ساخته‌اند. با وجود اینکه پوشش بازیگران مساله‌ای است که مورد توجه مخاطبان قرار می‌گیرد و باعث جذب آن‌ها به سریال می‌شود اما به نظر می‌آید سازندگان عرب زبان آنقدر که باید و شاید به این موضوع توجه نکرده‌اند؛ آن‌ها فقط خواسته‌اند تا با نمایش لباس‌های متنوع و فاخر زیبایی بصری ایجاد کنند اما اینکه لباس نمایش داده شده مناسب دوره تاریخی مورد نظر هست یا نه، موضوعی نبوده که زیاد برای سازندگان اهمیت داشته باشد.

سریال "قصر نیل" داستانی مربوط به دهه شصت‌ِ قرن بیستم میلادی را روایت می‌کند و گاهی نیز فلش بک‌هایی به دهه چهل برای نمایش کودکی قهرمان داستان دارد.

الجزیره در ادامه با انتقاد از پوشش بازیگران در سریال "قصر نسل" آورده است: لباس‌های مورد استفاده بازیگران این سریال شباهتی به شیوه لباس پوشیدن واقعی مردم در آن زمان ندارد و این مساله‌ای است که که تعجب منتقدان سریال را برانگیخته است؛ زیرا دوره تاریخی که در این سریال مصری روایت می‌شود چندان دور نیست و با نگاهی اجمالی به فیلم‌ها و عکس‌های آن زمان می‌توان نسبت به سبک پوشش مردم آگاهی پیداکرد.

61908509

لباس‌هایی که بازیگران زن در این سریال بر تن دارند شبیه به پوشش واقعی زنان مصری در دهه شصت میلادی نیست بلکه بیشتر به لباس‌های سینمای آمریکا در آن دوره شباهت دارد. همچنین کلاه گیس‌هایی که برای بازیگران زن در نظر گرفته شده نیز شباهتی با مدل موهای زنان مصری در آن دوران ندارد. استفاده زیاد از کلاه‌ هم نمادی کاملا غربی و بیگانه در فرهنگ مصر است که بازیگران در این سریال بسیار مورد استفاده قرار می‌دهند.

پوشش بازیگران مرد نیز در این سریال مورد انتقاد است. زیرا مردان ثروتمند مصری در آن زمان کروات‌های تزیین شده همراه با دستمال‌های ساتن نداشتند بلکه کت و شلوارهایی معمولی می‌پوشیدند.

با مقایسه سریالی که ماه رمضان امسال از شبکه‌های مصری پخش می‌شود با سریالی که از همین بازه زمانی و دهه پنجاه در سال ۲۰۱۳ ساخته شده است، می‌توان فهمید که سازندگان در آن زمان لباس‌ها را به شکل درست به کار برده‌اند و از تجملات و جذابیت‌های کاذب و اضافه برای جذب مخاطب استفاده نکرده‌اند بلکه آن‌ها حقایق آن دوره زمانی را در پوششی صحیح و ساده، همانطور که بوده است به تصویر کشیده‌اند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها