{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ستاره‌محوری آفت این روزهای سینما و شبکه نمایش خانگی است

ستاره‌محوری آفت این روزهای سینما و شبکه نمایش خانگی است
کدخبر : 3699

ایمان یزدی می‌گوید سریال «سودا» یک عاشقانه اکشن است که فصل اول آن به زودی از طریق یکی از پلتفرم‌ها به نمایش درخواهد آمد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری هنرآنلاین، سریال «سودا» به تهیه‌کنندگی مهرداد فرید و نویسندگی و کارگردانی ایمان یزدی به زودی پس از عقد قرارداد پخش از طریق یکی از پلتفرم‌های مجازی عرضه خواهد شد. محمدرضا علیمردانی، بهاره کیان‌افشار، سمیرا حسن‌پور، پیام احمدی‌نیا، شبنم فرشادجو، سیدیاسر جعفری، پژواک ایمانی، ابراهیم کوخایی، ابوالفضل همراه، ساغر کیان، علیرضا قرایی، آرمین راستگو، مرضیه اکبرنژاد، محمدامین اسدی، مهدی عبدی، شیلا نوروزی، سعید سالمی، علی نصراللهی، آدرینا رضایی، باران بهاری، امیرعباس نوری، حسین حاج‌علی با حضور علیرضا طلیسچی، محمدرضا هدایتی و بهناز پورفلاح با هنرنمایی پرویز فلاحی‌پور و بهرنگ علوی بازیگران «سودا» هستند.

ایمان یزدی کارگردان این مجموعه 10 قسمتی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره قصه و ژانر آن توضیح داد: قصه این سریال از طرحی به نام «گمشده در مه» شکل گرفت. یک سال و نیم پیش این طرح را نوشتم و کم کم آن را تکمیل کردم تا این که تبدیل به فیلمنامه «سودا» شد و در نهایت به همراهی احمد کیا آن را بازنویسی کردیم تا به فیلمنامه حال حاضر رسید. علاقه شخصی من کار در فضای اکشن و تریلراست که فضای اجتماعی و ملودرام را نیز در خود دارد. این سبک سینمایی مورد علاقه من است و آثاری که نوشتم در همین ژانر بوده است. سریال «سودا» نیز بسیار قصه محور بوده و از زیاده گویی‌های مرسوم در آن خبری نیست. در نگارش به سمت اثری رفته که زیاده گویی ندارد و همه سریال، برمبنای قصه است که اگر مخاطب چند دقیقه از آن را نبیند قطعا کد مهمی را از دست خواهد داد.داستان آن نیز درباره مهران حمیدی است که در کار قاچاق عتیقه فعالیت دارد، اما رابطه عاشقانه‌ای که دارد برایش چالش برانگیز می‌شود.

او درباره تعداد قسمت‌های این سریال نیز گفت: در حال حاضر 10 قسمت از سریال آماده پخش است و در پایان قسمت دهم سریال، نقطه گذاشته می‌شود. در حالی که  20 قسمت دیگر را نیز نوشته‌ام و سرنوشت کاراکترها در آن ادامه می‌یابد. اما فعلا دسته نگه داشته‌ایم تا این فصل به نمایش برسد، بازخوردها را رصد کنیم و پس از آن تصمیم بگیریم که دو فصل بعدی را ادامه دهیم یا در همین جا کار را ببندیم. این سبک ژانر به این شکل در ایران ساخته نشده بود و باید بازخوردها را دریافت کنیم و بعد برای ادامه کار تصمیم بگیریم.

این کارگردان درباره انتخاب بازیگران و بخصوص حضور علیرضا طلیسچی در مقام بازیگر بیان کرد: ما تعداد زیادی بازیگر خوشنام داریم که در بازیگری حرف برای گفتن دارند و توانمند هستند. در خلال داستان، شخصیتی داریم که خواننده است و از آنجایی که طلیسچی نیز خواننده خوبی است او را برای این نقش انتخاب کردیم که اتفاقا بازی خوبی هم  در این سریال انجام داد. جدای از این ما تعدادی بازیگر تئاتر نیز داریم که همگی خوش درخشیدند، اما یادمان نرود که هر کاری یک بضاعتی دارد و یک بخش آن نیز فروش است که باید در نظر گرفته شود، بنابراین سعی کردیم از ترکیبی استفاده کنیم که توان بازیگری بالا و اقبال خوبی داشته باشند.

یزدی در ادامه به چرایی انتخاب این ژانر اشاره کرد و افزود: من سالها دستیار کارگردان بودم و با کارگردان‌های مختلفی همکاری داشتم. یکی از آنها علیرضا امینی بود که تجربه کار در سریال اکشن «سقوط آزاد» را با او پشت سرگذاشتم. بنابراین به لحاظ فنی تجربه کار در این فضا را داشتم و اندکی چاشنی ملودرام به آن اضافه کردم؛ از آنجایی که انجام دادن کار سخت برایم جذابیت بیشتری دارد و ژانر مورد علاقه من در سینماست که باعث می‌شد به چالش کشیده شوم به سراغ این ژانر رفتم.

او همچنین درباره واکنش بازیگران به این ژانر نیز گفت: در خصوص بازیگران انتخاب این سبک کمی اتفاق دو پهلویی است و برخی دوست داشتند در این فضا کار کنند و برخی دیگر نیز می‎ترسیدند که این ژانر مورد اقبال مخاطبان قرار نگیرد و در نتیجه مخاطبشان را از دست بدهند. بر همین اساس کمی کار سخت بود، اما خوشبختانه بازیگران ما ریسک پذیر بودند و با وجود آنکه کار سخت و پرمخاطره‌ای بود، از پس آن برآمدند و خوب پیش رفتند.

این کارگردان جوان درباره رقابت در فضای پلتفرم‌ها با وجود شیوع کرونا و تعطیلی سالن‌های سینمایی نیز اظهار کرد: محتواهای تولیدی پلتفرم‌ها بزرگ‌ترین سرگرمی این روزهای مردم شده است و بازار رقابت در این فضا به شدت داغ است و هرکدام تولیدات زیادی دارند که در حال تولید و یا در نوبت پخش قرار گرفته است. از سوی دیگر دوستان کاربلدی وارد این جریان شده‌اند که فکر می‌کنم در حال جذاب شدن این رقابت باشد و به کیفیت کار کمک کند، چرا که با افزایش تعدد آثار مردم حق انتخاب بیشتری دارند و کار خوب را از بد تشخیص می‌دهند و این نوید روزهای خوبی را می‌دهد. تنها امیدوارم دوستان در پلتفرم‌ها از ستاره محوری دوری کنند، چون به شدت درگیر این ماجرا شده‌ایم و این در سینما نیز دیده می‌شود. در واقع ستاره جدیدی معرفی نمی‌کنیم و همین امر نیز به لحاظ فنی و محتوایی باعث ایجاد اشکالاتی می‌شود.

یزدی گفت: نگارش فصل دوم سریال به اتمام رسیده است و دو سریال دیگر نیز در دست نگارش دارم که یکی سریالی 26 قسمتی برای تلویزیون است و دیگری نیز در قالب سریالی برای تلویزیون در حال نگارش است.

او در پاسخ به این سوال که میان نگارش فیلمنامه سریال تلویزیونی با سریال شبکه نمایش خانگی چه تفاوت‌هایی وجود دارد، توضیح داد: وقتی برای تلویزیون می‌نویسیم بحث رسانه ملی مطرح می‌شود و یکسری پارامترها را نمی‌شود در این رسانه به کار برد، اما در شبکه نمایش خانگی دست بازتر است هرچند که اعمال محدودیت در این جا نیز وجود دارد. بنابراین در تلویزیون یکسری قصه‌ها مخاطب بسیار بالایی دارد، اما همان قصه در شبکه نمایش خانگی با اقبال مخاطب مواجه نمی‌شود و برایش هزینه نمی‌کند، تلویزیون این بستر را دارد که چهره جدید معرفی کند در حالی که در شبکه نمایش خانگی اینطور نیست. در مجموع فیلمنامه شبکه نمایش خانگی با تلویزیون فرقی ندارد و صرفا محدودیت‌هایی از این دست وجود دارد که باعث می‌شود این تفاوت‌ها شکل بگیرند.

کارگردان «سودا» در خاتمه اظهار کرد: امیدوارم تماشای این سریال به ذائقه مخاطب خوش بیاید و این سبک را نیز در سبد محصولات فرهنگیمان داشته باشیم و کارهای بیشتری با این حال و هوا تولید شود. همچنین امیدوارم تلویزیون نیز به این سمت بیاید و وارد این عرصه رقابتی شود. پیام‌های بسیاری داشتیم که امکان نمایش رایگان اثر ایجاد شود چرا که برخی امکان استفاده از پلتفرم‌ها یا امکان پرداخت هزینه اشتراک را ندارند، بنابراین امیدوارم تلویزیون نیز حرکتی کند تا قشری که در توانشان نیست نیز بتوانند شاهد آثار خوبی برای مشاهده باشند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها