{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

رضا توکلی:

«احضار» در همان مسیر محتوایی و ساختاری «او یک فرشته بود» است

«احضار» در همان مسیر محتوایی و ساختاری «او یک فرشته بود» است
کدخبر : 3757

رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون که در آثار متعددی از جمله سریال‌های «پنجمین خورشید»، «کیمیا» و «دادستان» ایفای نقش کرده است با اشاره به اینکه سریال «احضار» اثری متفاوت است تأکید کرد که این سریال در همان مسیر محتوایی و ساختاری «او یک فرشته بود» قرار دارد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از برگزاری برنا، رضا توکلی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: به نظر من یکی از بزرگ‌ترین امتیازهای سریال «احضار» متفاوت بودن این سریال است. جامعه ما امروز به دیدن آثار متفاوت نیاز دارد و ما باید در عرصه سریال‌سازی تحولات بسیاری ایجاد کنیم.

توکلی خاطرنشان کرد: «احضار» اثری متفاوت و ارزشمند است. ممکن است ایرادهایی داشته باشد که طبیعی است و برخی افراد با نظرات و سلایق مختلف ممکن است از این سریال لذت نبرند اما به نظر من همین که تولیدکنندگان این سریال و به خصوص کارگردان آن علیرضا افخمی جسارت و جرأت ساخت یک اثر متفاوت را داشته‌اند تحسین برانگیز است. ما به تغییراتی اساسی در سریال‌سازی نیاز داریم و باید به نگاه و ذائقه تماشاگر توجه داشته باشیم.

او افزود: یکی از اصلی‌ترین دلایل حضور من در این سریال متفاوت بودن آن است و نکته بعدی به شناختی برمی‌گردد که نسبت به عوامل تولید آن داشتم و می‌دانستم با تیمی قدرتمند و حرفه‌ای روبرو هستم.

این بازیگر درباره ژانر سریال «احضار» گفت: بحث زیادی درباره ترسناک بودن یا ترسناک نبودن این سریال مطرح شده است و به نظر من چنین مباحثی در اولویت نیست. اگر سریال بر اساس لایه‌های زیرینش در قصه‌پردازی می‌تواند بر ضمیر ناخودآگاه مخاطبش تأثیر بگذارد قطعاً اثر موفقی بوده است. محتوای مضمونی سریال «احضار» به شکلی است که غیر مستقیم به مخاطبش منتقل می‌شود. اگر ما بخواهیم به صورت مستقیم به مخاطب درباره مرگ و اعتقادات زندگی پس از مرگ صحبت کنیم قطعاً دلچسب نیست و به نظر من فیلمساز باهوشی چون علیرضا افخمی با جذابیت‌های سمعی بصری و روایی اثری تولید کرده که می‌تواند نظر مخاطب را به خود جلب کند. همانطور که تأکید کردم جامعه به سریال‌های متفاوت نیاز دارد و «احضار» این ویژگی مهم را دارد.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «او یک فرشته بود» در ادامه اظهاراتش گفت: سریال «احضار در راستای همان مسیر محتوایی و ساختاری سریال «او یک فرشته بود» است. در آثار افخمی با نوع نگاهی خاص و به شدت دینی و مذهبی روبرو هستیم که بسیار انسانی و هدفمند است. من نیز به عنوان بازیگر در این آثار حضور داشته‌ام و قضاوت اصلی درباره آن با مردم است.

توکلی درباره همبازی شدن با کسانی که اولین تجربه بازیگری خود را با این سریال کسب کرده‌اند، گفت: من به اینکه با افراد بی‌تجربه‌ای کار کرده‌ام که استعداد بالایی دارند افتخار می‌کنم. در این سریال با انتخاب هوشمندانه در ترکیب بازیگران مواجه هستیم. بازیگران جوان این اثر دیالوگ‌های پرمعنا و مفهومی که گفته می‌شود را به خوبی می‌شناسند و می‌فهمند و به هیچ‌وجه احساس نکردم که با افراد آماتور و بی تجربه کار می‌کنم.

این بازیگر در ادامه تصریح کرد: به نظر من ما در نوع نگاهی که در سریال «احضار» می‌بینیم هنوز نوجوان هستیم. کاراکتر باید با دیالوگ‌هایی که به زبان می‌آورد جذابیت ایجاد کند و ما وارد فصل تازه‌ای از سریال‌سازی شده‌ایم که به نظر من متقاعد کردن مدیران و دوستان در صداوسیما برای ساخت اینگونه آثار کار بسیار سخت و ارزشمندی است. اینگونه آثار را نمی‌توان آثاری کاملاً ترسناک دانست، به نظر من جنسی از معرفت روحی را در «احضار» شاهد هستیم و فقط ترساندن یا جذابیت در اثر مطرح نیست.

او افزود: قطعاً اگر زمان کافی برای تولید سریال وجود داشت علیرضا افخمی تغییرات بسیاری در فیلمبرداری، رنگ‌آمیزی، نوع نگاه و حتی فیلمنامه ایجاد می‌کرد که البته تعجیل در تولید آثار مناسبتی مثل سریال‌های ماه رمضان کار را همیشه سخت می‌کند. من هم زمانی «سگ‌های پوشالی» را ساختم و قصدم ورود ژانری جدید به سینمای ایران بود اما آنقدر از این کار حمایت نشد و نگاه‌های نادرست وجود داشت که نتوانستیم مسیر را ادامه دهیم. به نظر من ساخت آثاری چون «احضار» اتفاق خوبی است و باید از این اتفاقات حمایت کنیم. من به شخصه هر وقت اثر متفاوت و موفقی در تلویزیون می‌بینم با عوامل تولیدش تماس می‌گیرم و به آن‌ها خسته نباشید می‌گویم.

این بازیگر در پایان تأکید کرد: قطعاً سریال‌ها باید نقد و تحلیل شوند و اگر انتقادی هم داریم بهتر است این انتقادها سازنده باشد و از روی نگاه شخصی و بخل و کینه نقد کردن لطمات جبران‌ناپذیری و به فرهنگ و هنر ما وارد می‌شود. قبل از هر چیز بهتر است تا پایان سریال را دنبال کنیم و بعد به نقد کامل آن بپردازیم. ما باید این تابوها که نباید به قصه‌ها و مسائلی چون زندگی در دنیای پس از مرگ بپردازیم را بشکنیم و امیدوارم فضایی در عرصه سریال‌سازی ایجاد شود که بدون سانسور بتوانیم چنین آثاری بسازیم و اینگونه مفاهیم معنوی را به مخاطبان منتقل کنیم.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها