{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

توقف اکران در قم و سانسور فیلم سمفونی نهم

صدای بوسه را کم کنید!

صدای بوسه را کم کنید!
کدخبر : 1045

فیلم سینمایی "سمفونی نهم" به کارگردانی "محمدرضا هنرمند" که سال گذشته در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، چند روز پیش در شهر قم از پرده نمایش به پایین کشیده شد و از عوامل فیلم خواسته شد که اصلاحاتی بر آن انجام بدهند. این فیلم داستانی سوررئال از رویدادهای تاریخی دارد و با حضور ملک الموت این روایت‌ها به یکدیگر پیوند می‌خورند.

هنر ام‌روز-فاطمه اسماعیلی: "محمدرضا هنرمند" نویسنده و کارگردان فیلم "سمفونی نهم" در گفت و گو با هنر ام‌روز از دلایل توقیف اکران این فیلم در سراسر کشور و حذف بخش‌هایی از آن گفت: روز پنج شنبه به من اطلاع دادند که باید صحنه‌هایی از فیلم و حتی صداهایی حذف بشود. اما انگار این افراد اطلاع ندارند که وقتی یک فیلم در سراسر کشور توزیع می‌شود وقتی بخواهد اصلاح بشود، به اینترنت نیاز دارد. هر سینمایی یک دی سی پی (DCP) دارد، ما باید آن را بگیریم و بعد اصلاح بکنیم. حتی وقتی فیلم سانسور بشود، باید دوباره آن را برای شهرستان‌ها بفرستیم که همه این کارها هزینه زیادی دارد.

هنرمند افزود: من اطلاعی از پشت ماجرا ندارم اما طبق صحبت های آقای "محمدمهدی طباطبایی" مدیر کل سینمای تجربی، دادستانی تصمیم این کار را گرفته است. متاسفانه مسئولین ارشاد اطلاعی از مراحل فنی اصلاحات روی پرده ندارند. چون دادستانی به وزارت ارشاد فشار آورده است و آن ها من را مجبور به سانسور کرده اند.

الان به خاطر مشکلات این چند روز اخیر جامعه قرار شده است که به تمامی فیلم‌ها یک مهلت اضافه یک هفته‌ای برای اکران بدهند به جز فیلم سمفونی نهم!

اما فیلم ما مجوز قانونی گرفته است و یک سال از نمایش عمومی آن می‌گذرد و از وزارت ارشاد پروانه نمایش گرفته است. حتی آن زمان هم هیچ اصلاحی به ما ندادند. وقتی یک فیلم روی پرده است و آن زمان تصمیم به سانسور می گیرند بر تیم ما هزینه های سنگینی متحمل می‌شود و به دلیل اتفاقات اخیر ارتباط اینترنتی هم با سینماهای سراسر کشور نداریم. ما الان به خاطر سهل انگاری های وزارت ارشاد امکان هزینه‌های سنگین نداریم.

کارگردان "سمفونی نهم" درباره مواردی که باید اصلاح و حذف بشود توضیح داد: به ما گفتند که صدای بوسه را کم کنید! اما من می‌گویم که اصلا این صدا در سینما شنیده نمی‌شود حتی در بعضی از سینماها صدای دیالوگ ها هم شنیده نمی‌شود. و قسمت دیگری که خواستار حذف آن هستند، آن جایی است که خانم هیتلر به سربازان می گوید که "گی" هستید.‌

اگر من بخواهم این جمله را سانسور کنم باید قبل و بعد آن را هم حذف کنم. چون آقای "حمید فرخ نژاد" به این جمله واکنش نشان می‌دهد.

سوالی که من دارم این است که الان فیلم‌های دیگری مانند "مطرب" و "چشم و گوش بسته" که در آن‌ها شوخی‌های رکیکی انجام می‌شود چگونه هیچ مشکلی ندارند؟

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها