{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

قاچاق سه فیلم سینمایی ایران در طول 24 ساعت

قاچاق سه فیلم سینمایی ایران در طول 24 ساعت
کدخبر : 1146

هنوز منشاء انتشار این فیلم‌ها که قطعا به ضرر سازندگانش است، مشخص نیست اما برآوردهای اولیه"تابناک" حکایت از آن دارد که احتمالاً این فیلم‌ها از یک جشنواره بین المللی لو رفته‌اند و دور از انتظار نیست تعداد فیلم‌های بیشتری سرنوشت مشابهی پیدا کنند.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از تابناک در تداوم لو رفتن نسخه‌های باکیفیت فیلم‌های سینمایی، در طول 24 ساعت نسخه باکیفیت سه فیلم سینمایی "قصر شیرین"، "خانه پدری" و "شبی که ماه کامل شد" لو رفته، قاچاق شده و سر از شبکه‌های اجتماعی درآورده است؛ اقدامی که هنوز منشاء آن مشخص نیست اما چنین وسعت لو رفتن فیلم در چنین زمانی کوتاهی بی‌سابقه است و واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران را در پی داشته است.

 موج تازه قاچاق فیلم‌های سینمایی با دو فیلم پرفروش سینمای ایران به راه افتاده و ابتدای خردادماه تصاویری از فروش نسخه قاچاق فیلم‌های "متری شیش و نیم" و "رحمان 1400" در فضای مجازی منتشر شد. در نخستین روزهای مرداد نیز فیلم سینمایی "شبی که ماه کامل شد" که هنوز روی پرده عریض سینماست، قربانی این بازی شد و نسخه پرده‌ای این فیلم نیز همچون دو فیلم دیگر در معابر عمومی و همچنین پیام‌رسان‌هایی چون تلگرام دست به دست گشت. در میان آبان نیز نوبت به "سرخپوست" رسید تا نسخه پرده‌ای‌اش در فضای مجازی پخش شود.

اکنون در تداوم این موج طی 24 ساعت اخیر این بار به جای نسخه پرده، نسخه باکیفیت "شبی که ماه کامل شد" که عنوان for the review بر آن حک شده به سرقت رفت و در فضای مجازی منتشر شد. همزمان فیلم‌ "خانه پدری" در واپسین روزهای اکران محدودش، با قاچاق نسخه باکیفیتش مواجه شد و سرنوشتی شبیه فیلم نرگس آبیار یافت."قصر شیرین" سومی فیلمی بود که با یک برچسب خاص در سمت چپ تصویر به سرقت رفته و قاچاق شده و از سرویس‌های VOD خارجی نظیر یوتیوب و پیام‌رسان‌ها سر درآورده است.

این موج تازه منجر به واکنش کانون کارگردانان شد و این مجموعه تاکید کرد: "کانون کارگردانان سینمای ایران به تمامی سینماگران توصیه می‌کند برای حفظ امنیت فیلم‌ها و جلوگیری از بروز سوءتفاهم از دادن هر گونه نسخه DVD یا اشکال دیگر که به راحتی امکان تکثیر دارد به دفتر جشنواره و شورای پروانه نمایش خودداری کنند. کانون کارگردانان این پیشنهاد را مدتی قبل به دبیر محترم جشنواره آقای دکتر داروغه زاده ارائه کرد که با موافقت ایشان روبرو گردید و اعلام کردند امکان بازبینی فیلم ها به صورت DCP در دفتر جشنواره و شورای پروانه نمایش وجود دارد."

از سویی دیگر سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی و دبیرکل ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیرمجاز آثار سینمایی درباره انتشار نسخه باکیفیت "خانه پدری" در فضای مجازی گفته است: "درباره این موضوع باید کسانی که فیلم را در اختیار داشته‌اند پاسخ بدهند. ما پیگیری حقوقی و قضایی می‌کنیم و در ستاد صیانت هم در پی این هستیم که بدانیم فیلم از کدام منشأ قاچاق شده است. ما چندی پیش متوجه این ماجرا شدیم، با پلیس فتا ارتباط گرفتیم و بخشی از پیگیری‌های قضایی را هم تاکنون انجام داده‌ایم."

او درباره اینکه منشأ قاچاق فیلم کجا می‌توانسته باشد، عنوان کرد: "این نسخه تنها در اختیار تهیه‌کننده و نهاد فنی آن یعنی لابراتوآر بوده است. ارشاد اساساً این نسخه را در اختیار نداشته و بنابراین فیلم یا از مجرای تهیه‌کننده یا لابراتوآر قاچاق شده است. همانطور هم که دیده‌اید نسخه منتشر شده، نسخه کامل و بدون هیچ نشانی از سوی وزارت ارشاد است. بنابراین نه شما می‌توانستید آن را منتشر کنید نه ما! چرا که این نسخه تنها در اختیار تهیه‌کننده و لابراتوآر بوده است. البته من علوم غیبیه ندارم که مستقیم بگویم چه کسی این کار را انجام داده است، نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما مسیر دیگری برای انتشار این نسخه وجود نداشته است. این را هم باید عنوان کنم که فیلم سینمایی "رحمان ۱۴۰۰" هم دقیقا به همین روش قاچاق شده بود."

قاچاق این فیلم‌ها و موج تازه‌ای از نگرانی‌ها درباره امنیت فیلم‌ها به وجود آورد، این پرسش را پیش کشید که آیا اراده‌ای برای ضربه اقتصادی جدی به اقتصاد سینمای ایران و افزایش ریسک تولید و در نهایت فلج کردن سینماگران وجود دارد یا این اتفاقات به صورت اتفاقی با این گستردگی و پیاپی رخ می‌دهد. هنوز منشاء انتشار این فیلم‌ها که قطعا به ضرر سازندگانش است، مشخص نیست اما برآوردهای اولیه "تابناک" حکایت از آن دارد که احتمالاً این فیلم‌ها از یک جشنواره بین المللی لو رفته‌اند و دور از انتظار نیست تعداد فیلم‌های بیشتری سرنوشت مشابهی پیدا کنند.

«خانه پدری» پروانه پخش در شبکه نمایش خانگی و VOD‌ها را ندارد اما بر اساس اطلاع "تابناک"، سازندگان بسیار باکیفیت دو فیلم "قصر شیرین" و "شبی که ماه کامل شد" در پی توزیع این فیلم در روزهای آینده و پیش از فراگیری نسخه‌های قاچاق هستند. باید دید در روزهای آینده شاهد اعلام منشاء دقیق این موج تازه از سرقت فیلم‌ها خواهیم بود یا در نهایت عامل این موج تازه نیز همچون چند موج پیشین مشخص نخواهد شد؟

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها