{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

وداع پیشگامان سینمای مدرن ایران

فرزاد فرخ درگذشت

فرزاد فرخ درگذشت
کدخبر : 1255

"فرزاد فرخ" سینماگر ایرانی و از پیشگامان سینمای مدرن ایران در 85 سالگی درگذشت.

هنر ام‌روز-فاطمه اسماعیلی: "محمد ابراهیم فرزاد فرخ" در 85 سالگی درگذشت. او سینماشناس، مورخ، منتقد، کارگردان، پایه‌گذار کانون فیلم و فیلم‌خانه ملی ایران و از پیشگامان سینمای مدرن ایران بود. او همچنین قائم مقام مدیرعامل جشن هنر شیراز در سال‌های پیش از انقلاب ۵۷ ایران بود.

از دیگر فعالیت‌های او به تأسیس کانون ملی فیلم در تهران، محقق تاریخ سینمای ایران، مدیرعامل فدراسیون بین‌المللی آرشیوهای فیلم در پاریس، مؤسس و مدیر آرشیو فیلم ایران و فیلمخانه ملی ایران، معاون فرهنگی سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران، قائم مقام مدیرعامل جشن هنر شیراز و مدیر نخستین جشنواره جهانی فیلم تهران اشاره کرد. "فرخ غفاری" "کانون فیلم ایران" را پس از بازگشت از پاریس بنیاد گذاشت و نخستین جلسه آن را در آذرماه سال ۱۳۲۸ در تهران برگزار کرد.

"فرخ غفاری" در سال ۱۳۴۵ به معاونت سازمان رادیو تلویزیون ایران منصوب شد و سال بعد از آن اداره جشن هنر شیراز را عهده‌دار شد. غفاری که از مدیران اثرگذار جشن هنر شیراز بود پیشگامان فرهنگ و هنر ایران را به جستجوی هنرمندان به نقاط دورافتاده ایران فرستاد و هنرمندان گمنام را پیدا کرد و در معرفی آن‌ها به علاقه‌مندان تلاش‌های بسیاری کرد.

"فرخ غفاری" از جمله فیلمسازانی بود که از اواخر دهه‌ی ۳۰ و در طول دهه‌های ۴۰ و ۵۰ به ساخت فیلم‌هایی متفاوت با آنچه "فیلمفارسی" نامیده می‌شد دست زدند. این حرکتِ در خلاف جهت آب طبیعتاً دشواری‌های خاص خود را هم داشت و پیدا کردن مخاطبی که به تماشای آن بنشیند به اندازه‌ی استودیویی که سرمایه‌ی آن را تأمین کند دشوار بود. فیلم اول غفاری به اسم "جنوب شهر" در سال ۱۳۳۷ در اکران اول با سانسور شدید مواجه شد و در نتیجه استودیوی سازنده، فیلم را با تدوینی دیگر و با نام "رقابت در شهر" مجدداً اکران کرد که البته غفاری موافق آن نبود و نامش را از تیتراژ آن حذف کرد. به این ترتیب پرونده‌ی فیلمسازی او با شکست تلخی آغاز شد که ادامه‌ی کار را نیز برایش دشوار کرد.

او فیلم‌های سینمایی "جنوب شهر، عروس کدومه، شب قوزی، مرد کرایه‌ای، زنبورک" را کارگردانی کرده است. همچنین مستندهای "قالیشوها، جزیره فارسی، رگ‌های سیاه، زندگی نفت، نور زمان، گیلکی، مخابرات نفتی، وام‌های صنعتی، سپاه بهداشت، سیمان تهران، نوروزمان، وزارت صنایع و معادن" را ساخته است.

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها