{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

در پی حادثه تلخ هواپیمای 752 اوکراین

جمعی از هنرمندان با مردم ابراز همدردی کردند/ انتقاد از وضع موجود

جمعی از هنرمندان با مردم ابراز همدردی کردند/ انتقاد از وضع موجود
کدخبر : 1469

"محمدعلی کشاورز، علی رفیعی، اصغر فرهادی، کیهان کلهر، آیدین آغداشلو، مریلا زارعی و ..." در پی انتشار یادداشتی درباره حادثه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی به مردم ایران تسلیت گفتند.

به گزارش هنر ام‌روز، در پی حادثه تلخ هواپیمای 752 اوکراین و جان باختن 180 نفر از هم وطنان و شهروندان دیگر کشورها، تعدادی از هنرمندان کشورمان با انتشار یادداشتی با مردم داغدار ایران ابراز همدردی کردند.

"محمدعلی کشاورز" در پی حادثه تلخ سقوط هواپیمای بوئینگ ضمن ابراز همدردی و پیام تسلیت گفت: "مردم عزیز سرزمینم امروز داغدارتر از همیشه هستند؛ چندین روز به دنبال رد و نشانی از حقیقت برای التیام داغشان بودند و با فانوس به دنبال کشف حقیقت در این سو و آن سوی مرزها؛ اما امروز حقیقتی تلخ را پس از خبرهای ضد و نقیض شنیدند که جانشان را به آتش کشید.

گفتن این حقیقت دیرهنگام نه تنها این داغ را کم نمی‌کند بلکه باعث زبانه کشیدن آن می‌شود. این مردم عزیزانشان را می‌خواهند و غرور و غیرتی که روی آن خدشه وارد شده است. تسلیت به خانواده‌های داغدار و همه‌ مردم خوب و نجیب‌ ایران عزیزمان".

"علی رفیعی" کارگردان تئاتر نیز در آستانه هشتاد و یک سالگی در واکنش به این موضوع گفت: "هرچه تلاش میکنیم زندگی را از سر بگیریم اندوه دیگری فرا می رسد هرچه تلاش میکنیم کمی‌شادی به دست آریم اشک از پشت‌ چشمانمان بیرون می زند امروز به جز زمین در هوا هم امنیت نداریم ما به طور حتم تحت تاثیر حوادث و فجایع آبان و اکنون هستیم.

برای خانواده های جانباختگان در هرکجای جهان که هستند درود می فرستم و ترجیح میدهم به جای فوت کردن شمع تولدم در هشتاد و یک سالگی شمعی برای جانباختگان روشن کنم".

همچنین "آیدین آغداشلو" نقاش پیشکسوت کشورمان نیز عصر روز شنبه (۲۱ دی‌ ماه) یک نقاشی از مجموعه خاطرات انهدام را به همراه یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرم خود منتشر کرد.

در بخشی از این یادداشت آمده است: ماجرای ساقط کردن هواپیمای اوکراینی را به همه‌ی داغداران و به تک تک مردم و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم و خودم را شریک ماتم آنان می‌دانم.

حق سوال و مشارکت و مطالبه، عین ذات و نفس همان کرامت انسانی است که همه از آن دم می‌زنند و احترامش را واجب می‌دانند، همانی که باید بی‌هیچ ملاحظه خودی و غیرخودی، همیشه و از پیشاپیش نصب‌العین و مورد پذیرش و شناسایی زعمای قوم و مسئولان قرار گیرد.

کاش به سالخوردگی نمی‌رسیدم تا شاهد و بازگوکننده‌ی مکرر خاطرات انهدام شوم و ببینم که چطور در چشم بر هم‌ زدنی، آن همه جان عزیز زیبا و گران‌بهای حامل امید و آینده و معنا و خلاقیت، به یک باره از میان می‌رود و ما را حسرت‌زده و تلخ و شرمسار می‌گذارد...

"مریلا زارعی" بازیگر نیز در یادداشتی آورده است:

"ای کاش خواب بودم و کسی من را بیدار می‌کرد؛ تا از زجر این کابوس رها می‌شدم.

ای کاش...

در این چند روز بارها و بارها خود را به جای مسافران پر پر شده گذاشتم و اشک ریختم و حالا...

از امروز به‌جای تمام مادران، پدران، خواهران و برادران داغدیده، به‌سختی دم را به بازدم خواهم رساند.

دستانمان به‌سوی آسمان است، شاید پروردگار صبری عظیم بر ما ببارد.

شاید مرهمی باشد بر این داغ عظیم.

تسلیت به همه‌ی بازماندگان این حادثه و

تسلیت به مردم داغدارم".

"کیهان کلهر" موسیقی‌دان و نوازنده کشورمان اینچنین ابراز همدردی کرده است: عنان تا در کف نامردمان است، ستم با مرد خواهد کرد، نامرد معاصی و گناهانتان نبخشودنی است...

"بهمن فرمان آرا" کارگردان سینما گفته است:" تاکی؟ تا کی می‌توان سکوت کرد؟ هر دروغ مرگ یک حقیقت است. تا کی می‌توانیم تمام دل‌های شکسته را فراموش کنیم؟ آن‌قدر سکوت کرده‌ایم که دیگر حرف زدن یادمان رفته است. سکوت ما روزی گوش‌هایتان را کر خواهد کرد".

"همایون شجریان" خواننده اینچنین واکنش نشان داد: "به حالمان باید خون گریه کرد، میان هزار جور دغدغه و افسوس و غصه و ای‌کاش و آرزو... کار انسان از بی‌لیاقتی عده‌ای باید به‌جایی کشیده بشه که آرزو کنیم ای‌کاش حداقل خبر حکایت از نقص فنی داشته باشه، چرا که کمتر آتیش بگیره دلهامون و کمتر زخم بخوره روح و جان خانواده‌های مصیبت دیده. که این هم افسوس دیگری شد بر روی هزاران افسوس دیگرمان".

"اصغر فرهادی" کارگردان سینما ایران نیز نوشته است: "سراسر وجودم را غم و خشمی فراگرفته که نمی‌دانم با کدام کلمات آن را فریاد بزنم. چگونه این سرنوشت تلخ را که بر این سرزمین مظلوم و ستمدیده چنگ انداخته مویه کنم؟! ای‌کاش باور می‌کردیم بهشت رفتنی نیست، بهشت ساختنی است".

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها