{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

انصراف جمعی از هنرمندان از جشنواره فیلم فجر

ما نیستیم!

ما نیستیم!
کدخبر : 1487

تعدای از سینماگران، نویسندگان و منتقدان سینما با انتشار بیانیه و متن‌هایی عدم حضور خود را در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام کردند.

هنرام‌روز-زهرا ره‌گشای: در پی حادثه سقوط هواپیمای اکراینی جمعی از سینماگران، نویسندگان و منتقدان سینما از حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر انصراف دادند و اعلام کردند در این مراسم حضور نمی‌یابند.

انصراف تعدای از سینماگران از جشنواره فیلم فجر

"مسعود کیمیایی" : او که امسال با کاگردانی فیلم سینمایی "خون شد" قرار بود در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شرکت کند، در پی حادثه سقوط هواپیما انصراف خود را از این جشنواره اعلام کرد:

"من امسال فیلمی ساختم به نام "خون شد" که در جشنواره فجر هست. من هیچ وقت اهل جشنواره نبودم و سمت و سویم همیشه مردم هستند و نگاه می‌کنم و می‌بینیم که مردم روزگار سختی را می‌گذرانند و روزی نیست که خبرهای بد نشنویم. دلم نمی‌خواهد فیلمم در جشنواره فجر نشان داده بشود به دلیل تسلیتی که به این همه آدم دارم. مردمی که مسافر بودند".

"پیمان معادی" :  معادی که در فیلم سینمایی "درخت گردو" به کارگردانی "محمد حسین مهدویان" که در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد، ایفای نقش کرده است با انتشار پستی اعلام کرد در جشنواره حاضر نمی‌شود:

"همه سیاه پوشیم و عزادار. دلهایمان شکسته. من با کدام دل شاد بروم جشنواره که جشن بگیرم؟ نمی‌توانم. من بازیگرم و تار و پودم را مردم سرزمینم به‌ هم بافته‌اند، سرزمینی که در داغ زیباترین فرزاندانش به سوگ نشسته است... جشنواره باشد برای روزهای روشن که بتوانیم همه با هم زندگی را، عشق را جشن بگیریم".

"هایده صفی یاری" : او که امسال سه فیلم "عامه پسند" ( به کارگردانی سهیل بیرقی)، "خون شد" (به کارگردانی مسعود کیمیایی) و "مغز استخوان" (به کارگردانی حمیدرضا قربانی) را تدوین کرده بود با انتشار متنی اعلام کرد در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حاضور نمی‌یابد و خواستار داوری نشدن آثارش شد.

"سارا بهرامی" : بهرامی قرار بود امسال با بازی در فیلم سینمایی "لتیان" در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور یابد که در نهایت این فیلم سینمایی انتخاب نشد. او با انتشار متنی اعلام کرد در جشنواره حاضر نخواهد شد:

"من به نشانه همدلی با مردم داغ‌دار و ستم‌دیده سرزمینم، امسال در هیچ یک از جشنواره‌های هنری فجر حضور نخواهن داشت. نه به عنوان هنرمند شرکت‌کننده، نه در مقام داوریا کارشناس مدعو، و نه در نقش مخاطب و بیننده هیچ یک از آثار".

 

انصراف بخشی از نویسندگان و منتقدان سینما  

"سعید عقیقی، جهانبخش نورایی، امیر پوریا، شاپور شهبازی، جابر قاسمعلی، محمد گذرآبادی، اردوان وزیری، نیوشا صدر، شهرام اشرف بیانه، علی فرهمند، امیرحسین بابایی، امید نجوان، فرزان زارع، مهدی جمشیدی، ابراهیم تبار، روزبه کمالی، دنیا میرکتولی، حدیث جان بزرگی، سعیده خدابخش، بهار احمدی، ادهم صفرزاده، حمید سلجوقی، علیرضا پوریوسف، محمدعلی محمدپور، پیام خدابندلو، محمدرضا شیخی، رضا حسین‌زاده، سینا هنربخش، رضا رادبه، احسان آجورلو".

متن بیانیه این جمع که به همت "سحر خوشنام، الناز بهنام و نزهت بادی" شروع شد:

"جشنواره‌ی فیلم فجر برای منتقدان سینما به گردهمایی پرشوری می‌ماند که در آن می‌توان از سینما، انسانیت، جامعه و واقعیت سخن گفت. ده روز که در هوای سینمای سرزمین‌مان، با تمامی کاستی‌هایش، نفس می‌کشیم و در جهت اعتلای آن می کوشیم. اما امسال ما به عنوان بخشی از نویسندگان و منتقدان سینمایی توان حضور در این جشن را نداریم زیرا منتقد معنایش را از درک شرایط جامعه می‌گیرد و در زمانه‌ای که حرمتی برای انسان و انسانیت باقی نمانده است، چطور می توان از سینما سخن گفت؟‌ پس بنا بر تعهد و مسئولیت فردی و جمعی‌ برای همدلی و همراهی با سرزمین سرشار از اندوهمان و به احترام هموطنان از دست رفته مان، جشنواره فیلم فجر را تحریم می‌کنیم.

به امید روزهای روشن برای ایرانِ عزیزمان"

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها