{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه شروع سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

پرکارترین تهیه‌کنندگان دهه اخیر در فجر چه کسانی هستند؟

پرکارترین تهیه‌کنندگان دهه اخیر در فجر چه کسانی هستند؟
کدخبر : 1659

با شروع سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر پرحضورترین تهیه‌کنندگان دهه 90 سینمای ایران را بررسی کرده‌ایم. تهیه‌کننده از کلیدی‌ترین افراد در یک پروژه سینمایی است. او کسی است که شرایط را برای ساخت فیلم فراهم می‌کند. راه‌اندازی، هماهنگ‌سازی، رسیدگی و کنترل کارهایی از جمله انتخاب قصه و فیلم‌نامه، برنامه‌ریزی تولید، جمع‌آوری پول مورد نیاز، به‌کارگیری افراد کلیدی و این‌گونه کارها بر عهدهٔ تهیه‌کننده است. تهیه‌کننده در تمام مراحل فرایند فیلم‌سازی و برنامه‌سازی از توسعه تا تکمیل پروژه نقش جدی دارد و همه عوامل فیلم اعم از کارگردان و بازیگران تا سایر عوامل به‌طور مستقیم یا غیر مستقیم زیرنظر او فیلم فعالیت می‌کنند.

هنر ام‌روز-زهرا ره‌گشای: "جواد نوروز بیگی،سعید ملکان، سعید سعدی، محمود رضوی، امیر سیدزاده، محمدحسین قاسمی، رضا میرکریمی، منصور لشگری قوچانی، علی مصفا، سید جمال ساداتیان، منوچهر محمدی و علی سرتیپی" بیشترین فیلم‌ها را از سال 90 تا 98 در جشنواره فیلم فجر به عنوان تهیه‌کننده داشته‌اند. در مجموع این تهیه‌کنندگان 69 فیلم را در طول این دهه تهیه کرده‌اند.

"جواد نوروزبیگی":

نوروزبیگی 12 فیلم سینمایی را از سال 90 در جشنواره فیلم فجر تهیه‌کنندگی کرده است؛ "من و زیبا" ، "یک سطر واقعیت" و "خرس" در جشنواره سی‌ام، "ملبورن" ، "طبقه حساس" در جشنواره سی و دو، "من دیگو مارادونا هستم" ، "اعترافات ذهن خطرناک من" و "بهمن" در جشنواره سی و سوم، "تابستان داغ" در جشنواره سی و پنجم، "زهرمار" در جشنواره سی و هفتم و "خون شد" و "کشتارگاه" در جشنواره سی و هشتم فجر.

فیلم‌های "تابستان داغ" ، "من دیگو مارادونا هستم" و "ملبورن" در جشنواره نامزد دریافت بهترین فیلم شدند. نوروزبیگی در سی و سومین جشنواره فجر برای فیلم‌های "من دیه گو مارادونا هستم، اعترافات ذهن خطرناک من و بهمن" جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد.

"سعید ملکان":

ملکان 9 فیلم سینمایی را از سال 91 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده‌ است؛ "آسمان زرد کم عمق" در جشنواره سی و یکم، "آرایش غلیظ" (مشترکا با سعید سعدی) در جشنواره سی و دوم، "بیگانه" در جشنواره سی و سوم، "ابد و یک روز" و "برادرم خسرو" در جشنواره سی و چهارم، "ویلایی‌ها" در جشنواره سی و پنجم، "تنگه ابوقریب" در جشنواره سی و ششم، "غلامرضا تختی" در جشنواره سی و هفتم و "روز صفر" در جشنواره سی و هشتم فجر . 

فیلم‌های "ابد و یک روز، تنگه ابوقریب و غلامرضا تختی" در جشنواره فجر نامزد بهترین فیلم شدند. ملکان در نهایت برای فیلم "ابد و یک روز" سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی و برای "تنگه ابوقریب" سیمرغ بهترین فیلم را دریافت کرد.

"سعید سعدی":

 سعدی 8 فیلم سینمایی را از سال 90 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "روزهای زندگی" در جشنواره سی‌ام، "سیزده" ، "پنجاه قدم آخر" و "آرایش غلیظ" (مشترکا با سعید ملکان) در جشنواره سی و دوم، "خشم و هیاهو" و "من" در جشنواره سی و چهارم، "مغزهای کوچک زنگ‌زده" در جشنواره سی و ششم و "تومان" در جشنواره سی و هشتم فجر.

سعدی برای فیلم "روزهای زندگی" از سی‌امین جشنواره فیلم فجر جایزه حقوق بشر بهترین فیلم را دریافت کرد. هم‌چنین برای "مغزهای کوچک زنگ‌زده" از سی و ششمین جشنواره فیلم فجر سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگر را کسب کرد.

"محمود رضوی":

رضوی 8 فیلم سینمایی را از سال 92 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛  "دهلیز" در جشنواره سی و دوم، "خانه‌ای در خیابان 41" و "دلبری" در جشنواره سی و چهارم، "سیانور" و "ماجرای نیم‌روز" در جشنواره سی و پنجم، "لاتاری" و "دارکوب" در جشنواره سی و ششم و "ماجرای نیم‌روز-رد خون" در جشنواره سی و هفتم فجر.

فیلم‌های "دهلیز، دارکوب و ماجرای نیم‌روز:رد خون" نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم شدند. "محمود رضوی" برای فیلم "دهلیز" سیمرغ بهترین فیلم را مشترکا با "بهروز شعیبی" دریافت کرد. هم‌چنین او برای فیلم "ماجرای نیم‌روز" سیمرغ بهترین فیلم و وبهترین فیلم از نگاه تماشاگر را کسب کرد.

"سید امیر سیدزاده":

سیدزاده 5 فیلم را از سال 90 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "آمین خواهیم گفت" در جشنواره سی‌ام (مشترکا با سامان سالور)، "زندگی جای دیگرست" ، "خانوم" ، "ناخواسته" در جشنواره سی و دوم و "سهیلا شماره 17" در جشنواره سی و پنجم. 

"محمد حسین قاسمی":

قاسمی 5 فیلم را از سال 91 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "اشیاء از آنچه در آینه می‌بیند به شما نزدیکتر است" در جشنواره سی و یکم، "شیار 143" در جشنواره سی و دوم، "نفس" در جشنواره سی و چهارم، "مصادره" در جشنواره سی و ششم و "شبی که ماه کامل شد" در جشنواره سی و هفتم.

فیلم‌ "شیار 143" در بخش بهترین فیلم نامزده دریافت جایزه شده است که در نهایت قاسمی برای "شیار 143" سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردمی و برای فیلم "شبی که ماه کامل شد" سیمرغ بهترین فیلم را بدست آورد.

"رضا میرکریمی":

میرکریمی 5 فیلم را از سال 91 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "تاج محل" و "خسته نباشید" در جشنواره سی و یکم، "حق سکوت" در جشنواره سی و دوم، "دختر" در جشنواره سی و چهارم و "قصر شیرین" در جشنواره سی و هفتم.

فیلم‌های "دختر و قصر شیرین" به ترتیب در سی و چهارمین دوره جشنواره و سی و هفتمین جشنواره فجر در بخش بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شدند.

"منصور لشگری قوچانی":

لشگری قوچانی 5 فیلم را از سال 92 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "خط ویژه" در جشنواره سی و دوم، "عصر یخبندان" و "کوچه بی‌نام" در جشنواره سی و سوم، "هفت ماهگی" در جشنواره سی و چهارم و "قاتل اهلی" در جشنواره سی و پنجم.

"علی مصفا":

مصفا 4 فیلم را از سال 90 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "پله آخر" در جشنواره سی‌ام، "در دنیای تو ساعت چند است؟" در جشنواره سی و سوم، "مسخره باز" و "یلدا" (مشترکا با ژاک بیدو ، ماریان دومولن)  در جشنواره سی و هفتم.

"سید جمال ساداتیان":

ساداتیان 4 فیلم را از سال 90 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "برف روی کاج‌ها" در جشنواره سی‌ام، "آذر، شهدخت، پرویز و دیگران" در جشنواره سی و دوم، "جامه‌دران" در جشنواره سی و سوم و "متری شش و نیم" در جشنواره سی و هفتم.

فیلم "متری شش و نیم" و "جامه‌دران" در بخش بهترین فیلم سی و هفتمین جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه شد که در نهایت ساداتیان سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگر را برای این فیلم کسب کرد. هم‌چنین او برای فیلم "برف روی کاج‌ها" سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگر را در سی‌امین دوره جشنواره دریافت کرد.

"منوچهر محمدی":

محمدی4 فیلم را از سال 90 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "بوسیدن روی ماه" در جشنواره سی‌ام، "حوض نقاشی" در جشنواره سی و یکم، "مهمان داریم" در جشنواره سی و دوم و "امکان مینا" در جشنواره سی و چهارم.

فیلم "بوسیدن روی ماه" در بخش بهترین فیلم نامزد دریافت جایزه شد. محمدی برای فیلم "حوض نقاشی" از سی و یکمین جشنواره فجر سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگر را دریافت کرد.

"علی سرتیپی":

سرتیپی 4 فیلم از سال 90 در جشنواره فیلم فجر تهیه کرده است؛ "پل چوبی" در جشنواره سی‌ام، "جیب‌بر خیابان جنوبی" در جشنواره سی و یکم، "شکاف" در جشنواره سی و سوم و "سونامی" در جشنواره سی و هفتم.

فیلم "پل چوبی" در بخش بهترین فیلم سی‌امین جشنواره فجر نامزد دریافت جایزه شد.

تهیه‌کنندگان دیگری در طول دهه 90 فیلم‌های بسیاری را تهیه‌ کرده بودند اما در این گزارش به افرادی اشاره شد که پیش از سه فیلم را در کارنامه کاری خود در جشنواره فیلم فجر داشتند.

"جواد نوروزبیگی" با دوازده فیلم عنوان پرکارترین تهیه‌کننده را می‌گیرد. نوروزبیگی در کنار "سعید ملکان" و "سعید سعدی" از کارگردانانی هستند که امسال نیز در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور دارند. باید دید کدام یک شانس بیشتری برای پیروزوی و دریافت سیمرغ بهترین فیلم را دریافت خواهند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها