{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

پرکارترین کارگردانان فجر در دهه 90

مهدویان و توکلی؛ از حضور مستمر تا رکوردزنی سیمرغ در جشنواره فجر

مهدویان و توکلی؛  از حضور مستمر تا رکوردزنی سیمرغ در جشنواره فجر
کدخبر : 1668

با شروع سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر 18 کارگردان پرکار در دهه اخیر را معرفی کردیم. حضور کارگردانان جوان در کنار قدیمی‌های سینمای ایران و درخشش روزافزون این افراد جالب توجه است.

هنر ام‌روز-زهرا ره‌گشای: "محمد حسین مهدویان، هاتف علیمردانی، مصطفی کیایی و بهرام توکلی" با داشتن 5 فیلم در جشنواره فجر جزء پرکارترین کارگردانان در دهه اخیر هستند. "نرگس آبیار، ابراهیم حاتمی‌کیا، ، بهروز شعیبی و هومن سیدی" با داشتن 4 فیلم در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. و "رضا میرکریمی، پرویز شهبازی، کیومرث پوراحمد، بهنام بهزادی، برزو نیک‌نژاد، کمال تبریزی، روح‌الله حجازی،  فریدون جیرانی، داریوش مهرجویی و حمید نعمت‌الله" با داشتن 3 فیلم در جایگاه سوم جای دارند. کارگردان بسیاری از سال 90 در جشنواره فجر فیلم‌هایی داشتند اما در این گزارش کارگردانانی که بیش از دو اثر در جشنواره داشتند، مورد توجه قرار گرفتند.

"محمدحسین مهدویان":

"محمد حسین مهدویان" با 5 فیلم سینمایی از سال 94 در جشنواره فجر حضور داشته است؛ "ایستاده در غبار" در جشنواره سی و چهارم، "ماجرای نیم‌روز" در جشنواره سی و پنجم، "لاتاری" در جشنواره سی و ششم، ماجرای نیم‌روز:رد خون" در جشنواره سی و هفتم و "درخت گردو" در جشنواره سی و هشتم.

مهدویان در سی و چهارمین، سی و پنجمین و سی و هفتمین جشنواره فجر به ترتیب برای فیلم‌های "ایستاده در غبار"، "ماجرای نیم‌روز" و "ماجرای نیم‌روز:رد خون" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد. همچنین او برای "ایستاده در غبار" جایزه ویژه هئیت داوران در بخش نگاه نو را دریافت کرد.

"هاتف علیمردانی":

"هاتف علیمردانی" با 5 فیلم سینمایی از سال 91 در جشنواره فجر حضور یافته است؛ "به‌خاطر پونه" در جشنواره سی و یکم، "مردن به وقت شهریور" در جشنواره سی و دوم، "کوچه بی‌نام" در جشنواره سی و سوم، "هفت ماهگی" در جشنواره سی و چهارم و "آباجان" در جشنواره سی و پنجم.

علیمردانی برای فیلم "آباجان" در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگر لوح تقدیر دریافت کرد.

"مصطفی کیایی":

"مصطفی کیایی" با 5 فیلم سینمایی از سال 90 در جشنواره فجر حاضر شده است؛ "ضد گلوله" در جشنواره سی‌ام، "خط ویژه" در جشنواره سی و دوم، "عصر یخبندان" در جشنواره سی و چهارم، "بارکد" در جشنواره سی و چهارم و "چهارراه استانبول" در جشنواره سی و ششم.

کیایی برای فیلم "عصر یخبندان" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد. و برای فیلم "خط ویژه" سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگر را دریافت کرد.

"بهرام توکلی":

"بهرام توکلی" با 5 فیلم سینمایی از سال 91 در جشنواره فجر حضور یافته است؛ "آسمان زرد کم عمق" در جشنواره سی و یکم، "بیگانه" در جشنواره سی و دوم، "من دیه گو مارادونا هستم" در جشنواره سی و سوم، "تنگه ابوقریب" در جشنواره سی و ششم و "غلامرضا تختی" در جشنواره سی و هفتم.

توکلی در سی و سومین و سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم‌های "من دیه گو مارادونا هستم" و "غلامرضا تختی" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد.

"نرگس آبیار":

"نرگس آبیار" با 4 فیلم سینمایی از سال 91 در جشنواره فجر حضور داشته است؛ "اشیاء از آنچه می‌بینید به شما نزدیکتر است" در جشنواره سی و یکم، "شیار 143" در جشنواره سی و دوم، "نفس" در جشنواره سی و چهارم و "شبی که ماه کامل شد" در جشنواره سی و هفتم.

آبیار در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "شبی که ماه کامل شد" سیمرغ بهترین کارگردانی دریافت کرد.

"ابراهیم حاتمی‌کیا":

"ابراهیم حاتمی‌کیا" با 4 فیلم سینمایی از سال 92 در جشنواره فیلم فجر حاضر شده است؛ "چ" در جشنواره سی و دوم، "بادیگارد" در جشنواره سی و چهارم، "به وقت شام" در جشنواره سی و شش و "خروج" در جشنواره سی و هشتم.

حاتمی‌کیا در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی "چ" نامزد بهترین کارگردانی شد و در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم سینمایی " به وقت شام" سیمرغ بهترین کارگردانی را دریافت کرد.

"بهروز شعیبی":

"بهروز شعیبی" با 4 فیلم سینمایی از سال 91 در جشنواره فیلم فجر حضور یافته است؛ "دهلیز" در جشنواره سی و یکم، "سیانور" در جشنواره سی و چهارم، "دارکوب" در جشنواره سی و ششم و "روز بلوا" در جشنواره سی و هشتم.

شعیبی در سی و یکمین و سی و ششمین دوره از جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های "دهلیز" و "دارکوب" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد.

"هومن سیدی":

"هومن سیدی" با 4 فیلم سینمایی از سال 92 در جشنواره فیلم فجر حاضر شده است؛ "سیزده" در جشنواره سی و دوم، "اعترافات ذهن خطرناک من" در جشنواره سی و سوم، "خشم و هیاهو" در جشنواره سی و چهارم و "مغزهای کوچک زنگ‌زده" در جشنواره سی و ششم.

سیدی در سی و دومین و سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های "سیزده" و "خشم و هیاهو" جایزه ویژه هیئت داوران در بخش کارگردانی را دریافت کرد. او در سی و ششمین دوره از جشنواره برای فیلم "مغزهای کوچک زنگ‌زده" در بخش کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد اما در بخش بهترین فیلم از نگاه هنر و تجربه توانست سیمرغ بگیرد.

"رضا میرکریمی":

"رضا میرکریمی" با 3 فیلم سینمایی از سال 92 در جشنواره فیلم فجر شرکت کرده است؛ "امروز" در جشنواره سی و دوم، "دختر" در جشنواره سی و چهارم و "قصر شیرین" در جشنواره سی و هفتم.

میرکریمی در سی و چهارمین و سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای فیلم‌های "دختر" و "قصر شیرین" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد.

"پرویز شهبازی":

"پرویز شهبازی" با 3 فیلم سینمایی از سال 91 در جشنواره فجر حاضر شده است؛ "دربند" در جشنواره سی و یکم، "مالاریا" در جشنواره سی و چهارم و "طلا" در جشنواره سی و هفتم.

شهبازی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "دربند" در بخش بهترین کارگردانی توانست سیمرغ دریافت کند.

"کیومرث پوراحمد":

"کیومرث پوراحمد" با 3 فیلم سینمایی از سال 92 در جشنواره فیلم حضور داشته است؛ "پنجاه قدم آخر" در جشنواره سی و دوم، "کفش‌هایم کو؟" در جشنواره سی و چهارم و "تیغ و ترمه" در جشنواره سی و هفتم.

"بهنام بهزادی":

"بهنام بهزادی" با 3 فیلم سینمایی از سال 91 در جشنواره فجر شرکت کرده است؛ "قاعده تصادف" در جشنواره سی و یکم، "وارونگی" در جشنواره سی و چهارم، و " من می‌ترسم" در جشنواره سی و هشتم.

بهزادی در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "قاعده تصادف" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد و برای همین فیلم توانست در بخش بهترین فیلم از نگاه تماشاگر بین‌الملل سیمرغ بگیرد.

"برزو نیک‌نژاد":

"برزو نیک‌نژاد" با 3 فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر از سال 92 حاضر شده است؛ "ناخواسته" در جشنواره سی و دوم، "زاپاس" در جشنواره سی و چهارم و "دوزیست" در جشنواره سی و چهارم.

نیک‌نژاد در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "ناخواسته" در بخش بهترین کارگردانی نگاه نو نامزد دریافت سیمرغ شد.

"کمال تبریزی":

"کمال تبریزی" با 3 فیلم در جشنواره فجر از سال 92 حضور یافته است؛ "طبقه حساس" در جشنواره سی و دوم، "طعم شیرین خیال" در جشنواره سی و سوم و "امکان مینا" در جشنواره سی و سوم.

تبریزی در سی و چهارمین فیلم فجر برای فیلم "طبقه حساس" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد.

"روح الله حجازی":

"روح الله حجازی" با 3 فیلم سینمایی در جشنواره فیلم فجر از سال 92 شرکت کرده است؛ "زندگی مشترک آقای محمودی و بانو" در جشنواره سی و دوم، "مرگ ماهی" در جشنواره سی و سوم و "اتاق تاریک" در جشنواره سی و ششم.

"فریدون جیرانی":

"فریدون جیرانی" با 3 فیلم سینمایی در جشنواره فجر از سال 92 حاضر شده است؛ "خواب‌زده‌ها" در جشنواره سی و دوم، "خفگی" در جشنواره سی و پنجم و "آشفتگی" در جشنواره سی و هفتم.

"داریوش مهرجویی":

"داریوش مهرجویی" با 3 فیلم سینمایی در جشنواره فجر از سال 90 حضور داشته است؛ "نارنجی پوش" در جشنواره سی‌ام، "چه خوبه که برگشتی" در جشنواره سی و یکم و "اشباح" در جشنواره سی و دوم.

مهرجویی در سی‌امین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "نارنجی پوش" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد.

"حمید نعمت‌الله":

"حمید نعمت‌الله" با 3 فیلم سینمایی در جشنواره فجر از سال 92 شرکت کرده است؛ "آرایش غلیظ" در جشنواره سی و دو، "رگ خواب" در جشنواره سی و پنجم و "شعله‌ور" در جشنواره سی و ششم.

نعمت‌الله در سی و دومین جشنواره فیلم فجر برای فیلم "آرایش غلیظ" در بخش بهترین کارگردانی نامزد دریافت سیمرغ شد.

*

محمدحسین مهدویان در این بین تنها کارگردانی است که امسال نیز در جشنواره حضور دارد. همچنین فیلم‌های او در طول این چند سال در جشنواره در توجه داوران بوده است. باید دید فیلم "درخت گردو" در سی و هشتمین دوره جشنواره چقدر دیده می‌شود!

مهدویان و "بهرام توکلی" در این سال‌ها با گرفتن ده سیمرغ از جشنواره فجر در زمره پر سیمرغ‌ها هم قرار می‌گیرند و "فریدون جیرانی" و "هاتف علیمردانی" و "برزو نیک‌نژاد" تنها با داشتن یک سیمرغ در دسته کم سیمرغ‌ها جای دارند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها