{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تلخی‌ها و شیرینی‌های سینمای ایران در سال ۹۸

تلخی‌ها و شیرینی‌های سینمای ایران در سال ۹۸
کدخبر : 1784

با نزدیک شدن به پایان سال ۹۸ تعدادی از مهم‌ترین اتفاقات سینمایی کشور را دوره کردیم.

هنر ام‌روز-زهرا ره‌گشای: سینمای ایران در سال ۹۸ با اتفاقات شیرین و تلخی همراه بود. اجازه اکران به فیلم خانه پدری از اتفاقات شیرین آن بود و توقیف مجدد این فیلم و تحریم جشنواره فیلم فجر از تلخی‌های آن بود. حالا هم با تعطیلی بیش از بیست روزه سینماها به دلیل ویروس کرونا، اوضاع آن چندان خوب نیست.

۱. توقیفی‌ها

خانه پدری بعد از یک دهه از یکم آبان سال ۹۸ موفق به اکران شد؛ اما با گذشت پنج روز در تاریخ ششم آبان ماه به دستور دادستانی توقیف مجدد اعمال شد تا اینکه در تاریخ ۲۲ آبان مجددا اکران آن تنها در چند سالن و به صورت محدود ادامه پیدا کرد.

khanepedari1 (1)

 

فیلم سمفونی نهم که در جشنواره فجر سال ۹۷ حضور داشت نیز در اکرانش دچار مشکلاتی شد. این فیلم در شهر قم از پرده نمایش به پایین کشیده شد و از عوامل خواستند تا اصلاحاتی برای فیلم در نظر بگیرند.

unnamed

 

۲. یک مستند نماینده ایران در اسکار

نماینده ایران در سال ۹۸ در مراسم اسکار، مستند در مستجوی فریده اعلام شد. این نخستین باری بود که یک مستند بجای فیلم سینمایی نماینده ایران در اسکار می‌شد. این مستند درنهایت هن نتوانست در بین نامزدهای اعلام شده قرار بگیرد.

Finding_Farideh_(2017)

 

۳. مست عشق در ترکیه

کم‌تر پیش می‌آید که تولید فیلمی با جنجال روبه‌رو شود؛ فیلم سینمایی مست عشق به کارگردانی حسن فتحی، برشی از زندگی شمس و مولانا است که از ابتدای تولیدش با سروصداهایی همراه بود. از حضور بازیگران ایرانی و ترکیه‌ای کنارهم تا مخالفت بعضی از مراجع با ساخت این فیلم غوغاهایی بود که حول ساخت مست عشق می‌چرخید.

مستعشق

 

 

۴. نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر به دلیل جان باختگان هواپیمای اوکراینی خبرساز شد. بسیاری از هنرمندان جشنواره را تحریم کردند و از حضور در بخش رقابتی نیز انصراف دادند. مسعود کیمیایی، بابک حمیدیان، پیمان معادی، سعید آقاخانی، ترانه علیدوستی، پگاه آهنگرانی و هایده صفی‌یاری از سینماگرانی بودند که جشنواه فجر را تحریم کردند.

Untitled-1

 

شهاب حسینی که از ابتدا مخالف تحریم جشنواره بود در نشست خبری فیلم شین سروصداهایی ایجاد کرد. او از مسعود کیمیایی هم به‌خاطر انصراف از جشنواره انتقاد کرد و گفت: " من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال باز هم فیلمی می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند و سنگ بنایی را می‌گذارند که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم انقدر خودخواه باشد و به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند".

این انتقاد جنجال‌برانگیز باعث شد تا سینماگرانی دیگری به این مسئله واکنش نشان بدهند.

QZygu98CAmzD

 

۵. کورسوی امیدی از حضور بهروز وثوقی

فیلم آشغال‌های دوست داشتنی هم برای هفتمین بار فرم حضور در جشنواره فجر سی و هشتم را پر کرد. محسن امیریوسفی کارگردان فیلم در این‌باره اعلام کرده بود که نسخه اصلی فیلم را می‌خواهد در این جشنواره نمایش دهد. مدتی بعد خبری اعلام شد که در نسخه اصلی فیلم که حدود ۵۵ دقیقه بیشتر از نسخه اکران شده، بهروز وثوقی ایفای نقش کرده است. اما در نهایت آشغال‌های دوست داشتنی در جشنواره پذیرفته نشد.

Ashghalhaie_DostDashtani_Poster

 

۶. بدبیاری برای جواد عزتی

جواد عزتی که در جشنواره فجر امسال با پنج فیلم پرکارترین بازیگر فجر شناخته می‌شد، امسال هم از بدست آوردن سیمرغ بی‌نصیب ماند؛ و بازی خوب او به عنوان نقش اول مرد در فیلم شنای پروانه نادیده گرفته شد. روزهای بعد از جشنواره با مصاحبه‌ای که محمد مهدی عسگرپور یکی از داوران جشنواره داشت، این مسئله عنوان شد که علت نادیده گرفته شدن جواد عزتی اختلاف نظر میان داوران بود.

Shena_Parvaneh_Poster

 

۷. جوایز مهم سینمایی

جشنواره مسکو ۲۰۱۹

سها نیاستی برای فیلم سال دوم دانشکده من جایزه بهترین بازیگر زن را در ششم اردیبهشت ماه دریافت کرد. او که در این جشنواره حضور نداشت، رسول صدر عاملی کارگردان فیلم این جایزه را گرفت.

sadrameli-daneshkade

جشنواره فیلم شانگهای ۲۰۱۹

فیلم قصر شیرین به کارگردانی رضا میرکریمی توانست سه جایزه بهترین بازیگر مرد، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم را در دوم تیر ماه از این جشنواره بدست آورد.

156421565

جشنواره آسیاپاسیفیک ۲۰۱۹

فیلم سینمایی رونا-مادرعظیم به کارگردانی جمشید محمودی نیز توانست جایزه تنوع فرهنگی یونسکو را در بیست و نهم آبان ماه دریافت کند.

2943444

جشنواره برلین ۲۰۲۰

محمد رسول‌اف برای فیلم شیطان وجود ندارد توانست در دهم اسفند ماه خرس طلایی برلین را بگیرد. رسول‌اف که به دلیل ممنوع الخروحی اجازه شرکت در این جشنواره را نداشت، خرس طلایی را باران رسول‌اف به جای او دریافت کرد.

downloadfile

نشان شوالیه

شهاب حسینی نیز در دهم اسفند ماه توانست نشان شوالیه را به خاطر خلاقیت هنری و ادبی دریافت کند.

1074413_380

 

۸. بازداشت محمد رسول‌اف

پس از دریافت خرس طلایی با گذشت چند روز از این اتفاق مبارک، برخلاف دستور رئیس قوه قضایی درباره تعویق حکم، محمد رسول‌اف برای اجرای حکم یک ساله خود به زندان فراخوانده شد. این حکم مربوط به سال ۸۸ است که رسول‌اف و جعفر پناهی درحال ساخت فیلمی بودند که به همراه تمام عوامل در محل فیلم‌برداری بازداشت شدند.

Mohammad_Rasoulof-pic00001.1

 

۹. تعطیلی سینما‌ها

باتوجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و همه‌گیرشدن این ویروس، از تاریخ سوم اسفندماه اعلام کردند که سینماها و دیگر مراکز فرهنگی به مدت یک هفته تعطیل است. اما در هفته‌های یگر هم این تعطیلی را تا پایان سال ۹۸ تمدید کردند.

۱۰. پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران

فیلم سینمایی مطرب به کارگردانی مصطفی کیایی با ۳۸ میلیارد تومان، پرفروش‌ترین فیلم سینما ایران شد. پیش از اکران این سینمایی، فیلم هزارپا پرفروش‌ترین فیلم اعلام شده بود که حالا با اکران مطرب، هزارپا در جایگاه دوم قرار گرفت.

29172_29172-m

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها