{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ده تاریخ کلیدی و مهم در زندگی کیارستمی

ده تاریخ کلیدی و مهم در زندگی کیارستمی
کدخبر : 2051
خبرنگار:

در سپتامبر سال ۲۰۰۲ روزنامه فرانسوی لیبراسیون از عباس کیارستمی درباره ده تاریخ کلیدی و مهم در زندگی‌اش پرسید.

هنرام‌روز:

۱ـ ۱۹۴۰ روز تولدم روزی بسیار مهم در زندگی من است که خود شاهدش نبودم. تاریخی که به من ارتباطی ندارد درست مانند تاریخ مرگم.

۲ـ ۱۹۵۹ سالی که دیپلم گرفتم. خیلی برایم مهم بود زیرا شاگرد خوبی نبودم. به من گفته بودند که موفق به اخذ آن نخواهم شد و حتی به اخراج از دبیرستان تهدید شده بودم.

۳ ـ ۱۹۶۰ عدم قبولی در کنکور اما موفقیت در اخذ معافیت از خدمت نظام که موفقیت بزرگی محسوب می‌شد. زیرا سپری کردن دو سال در ارتش مانند از دست دادن زمان بود. اما به جای رفتن به دانشگاه و ارتش مشغول ساخت اولین فیلم کوتاهم نان و کوچه شدم.

۴ـ ۱۹۶۱ ورود به دانشگاه برخلاف باور خود و سایرین.

۵ـ ۱۹۶۸ مرگ پدرم که نقاش بود و دیوارنگاره روی دیوار خانه‌ها می‌ساخت.

۶ـ ۱۹۶۹ ازدواجی موفق کردم. با همسرم سیزده سال زندگی کردیم و در پایان به خوبی از یکدیگر جدا شدیم.

۷ـ ۱۹۷۰ تولد نخستین پسرم که نامش را مانند نام پدرم احمد گذاشتم.

۸ـ ۱۹۸۲ جدا شدم. روزی که آن را به خوبی به یاد دارم و در کتابچه خانودگی به همراه تاریخ تولدم، تاریخ ازدواجم و تاریخ تولد دو پسرم ثبت شده است. فقط تاریخ مرگم مانده است تا در آن ثبت شود.

۹ـ ۱۹۹۰ زلزله در شمال ایران، جایی ‌که خانه دوست کجاست را ساخته بودم.

۱۰ ـ ۲۰۰۲ دیروز روز بسیار مهمی بود و آن را به خوبی به خاطر دارم. زیرا متوجه شدم که سیگار کشیدن نه تنها به سلامتی آسیب نمی‌رساند بلکه برای آن مفید هم هست. از چهل و دو روز پیش که سیگار کشیدن را ترک کرده بودم چهار کیلو به وزنم اضافه شده بود. در ابتدا اندکی و بعد بسیار دچار افسردگی شده بودم. خیلی دیر درک کردم که چیزهای بد همچنین چیزهای خوبی هستند و برعکس. این مورد اهمیت چندانی ندارد اما به من امکان گرفتن تصمیمی را داد که خیلی مهم بود زیرا این تصمیم احتمالا به من امکان کم کردن وزن و رها شدن از افسردگی را خواهد داد. دیروز دوباره سیگار کشیدم، دیروز روز مهمی بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها