کدام فیلمها بر اساس قوانین جدید اسکار، نباید برنده جایزه میشدند؟
در تاریخ ۸ سپتامبر آکادمی اسکار استانداردهای تازه ای را برای بخش نامزدهای بهترین فیلم سال اعلام و تاکید کرد که این قوانین از سال ۲۰۲۴ و دوره نود و ششم لازم الاجراست.
هنرامروز: این معیارها به دنبال کمپین ایجاد شده در اعتراض به نادیده گرفته شدن اقلیت ها ایجاد شد. بر طبق این قوانین فیلم ها باید یکی از این معیار های آکادمی را که شامل ۴ استاندارد است داشته باشند. از مهمترین بخش های این قوانین میتوان به این موارد اشاره کرد: حداقل یکی از بازیگران نقش اصلی یا بازیگران نقش مکمل شاخص فیلم از یک نژاد یا گروه قومی اقلیت باشد. (آسیا، هیسپانیکس (اسپانیایی زبانها)، سیاهپوست و…)، حداقل ۳۰ درصد نقش های دوم یا نقش های جزیی فیلم از حداقل دو گروه اقلیت باشند، یا داستان اصلی فیلم بر یک گروه اقلیت متمرکز باشد.
به این بهانه به تعدادی از فیلمهای برنده اسکار بهترین فیلم نگاهی انداختهایم، فیلمهایی که با قوانین جدید اسکار، نباید برنده جایزه میشدند.
آرگو
در این فیلم به اندازه کافی یعنی حداقل ۳۰ درصد بازیگر زن وجود ندارد.
سخنرانی پادشاه
در این فیلم زنان و رنگین پوستان نقشهای کم و جزیی داشتند.
اسپاتلایت
اسپاتلایت، یکی از فیلمهای این فهرست است که توانسته است جایزه اسکار را ببرد اما این فیلم با قوانین جدید راهی برای رسیدن به اسکار ندارد، در این فیلم تنوع نژادی وجود ندارد.
ارباب حلقه ها
این اقتباس موفق از اثر تالکین هم از تنوع جنسیتی و نژادی بهره چندانی نبرده بود.
یک ذهن زیبا
این اثر ران هاوارد نیز به اندازه کافی به شخصیت زنها و همینطور رنگین پوستها نپرداخت و به این ترتیب میتوان گفت فیلم از فیلتر استانداردهای جدید عبور نمیکند.
زیبای آمریکایی
این فیلم سم مندس با چند نقش مهم زن مانند: آنت بنینگ شرط نقش موثر زنها را دارد اما استانداردهای دیگر چون تنوع نژادی را شامل نمیشود.
شکسپیر عاشق
این فیلم با توجه به دوره زمانی داستانش واضح است که استانداردهای اسکار از جمله تنوع نژادی را نمی تواند کسب کند.
فهرست شیندلر
این فیلم اسپیلبرگ که در اردوگاههای مرگ آلمان نازی میگذرد به شدت مردانه است و از تنوع نژادی همچون افراد سیاه پوست، اسپانیایی زبانها و آسیاییها و… بهرهای نبرده است.