{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به مناسبت هفته جهانی خلع سلاح

مروری بر چند اثر سینمایی قدیمی با موضوع تهدیدات جنگ هسته‌ای

مروری بر چند اثر سینمایی قدیمی با موضوع تهدیدات جنگ هسته‌ای
کدخبر : 2201

بی شک ایجاد جهانی عاری از سلاح‌های مختلف از جمله آرزوهای بشر امروزی است و سال‌هاست تاریخ دو تا هشتم آبان‌ماه به عنوان هفته جهانی خلع سلاح نام‌گذاری شده.به همین مناسبت چند فیلم با با موضوع تهدیدات جنگ هسته‌ای را معرفی خواهیم کرد.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری: یکی از اهداف تاسیس سازمان ملل متحد پاسداشت صلح جهانی‌ست و همه ساله از تاریخ 24 تا 30 اکتبر (2 تا 8 آبان‌ماه) به عنوان هفته جهانی خلع سلاح گرامی داشته می‌شود .خلع سلاح به عمل کاهش، محدودسازی، یا ممنوع کردن جنگ‌افزارها گفته می‌شود و معمولاً به نیروی نظامی یک کشور خاص یا نوعی خاص از اسلحه اشاره دارد. در این مطلب مروری خواهیم داشت بر فیلم‌های چند دهه‌ی اخیر در ژانرهای اکشن، درام، علمی و تخیلی، جنگی ... که بازتاب تاثیرات داشتن قدرت‌های هسته‌ای و استفاده از آن  را به روایت کرده‌اند.

Crimson Tide 1995

فیلم سینمایی امواج سرخ (جزر و مد سرخ) به‌کارگردانی Tony Scott در 25 سال پیش یعنی سال 1375 در گونه حادثه‌ای، درام، مهیج و جنگی تولید شده است. در امواج سرخ بازیگرانی چون جین هکمن ، دنزل واشنگتن ، Matt Craven ، جرج دزوندزا ، ویگو مورتنسن ، James Gandolfini و Rocky Carroll به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم امواج سرخ حدود 15 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان امواج سرخ را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم‌نامه امواج سرخ توسط  Michael Schiffer و Richard P. Henrick نوشته شده است.

موسیقی متن این فیلم توسط هانس زیمر ساخته شد و در آن به‌طور سنگینی از سینتی‌سایزر با ترکیب ارکستر و موسیقی کرال استفاده شد و در سال ۱۹۹۶ یک «جایزه گرمی بهترین موسیقی متن برای رسانه بصری»(en) را برای تم اصلی آن کسب کرد. هری گرگسون-ویلیامز ارکستر آن را رهبری کرد. هانس زیمر از موسیقی متن این فیلم به عنوان یکی از علاقه‌مندی‌های شخصیش یاد کرده‌است.

خلاصه داستان:

پس از درگیری نظامی روسیه درچچن، فرماندهی پایگاه‌های موشک‌های اتمی این کشور به فرمانده‌های دارای تمایلات ملی افراطی واگذار می‌شود. به «ناخدا رمزی» (هاکمن)، فرماندهی زیردریایی اتمی امریکایی «USS آلاباما» دستور داده می‌شود که عازم منطقه شود اما تا زمان دریافت دستورات جدید از مرکز فرماندهی، از هر اقدامی خوداری کند. در آن جا، یک زیردریایی ناشناس اژدری به سوی «USS آلاباما» شلیک می‌کند. «رمزی» نیز تصمیم به مقابله می‌گیرد... 

 

1 (1)

Miracle Mile 1988

فیلم سینمایی Miracle Mile به‌کارگردانی Steve De Jarnatt در 32 سال پیش یعنی سال 1367 در گونه حادثه‌ای، درام، عاشقانه، علمی تخیلی و مهیج تولید شده است. در Miracle Mile بازیگرانی چون آنتونی ادواردز، Mare Winningham، John Agar، Lou Hancock، میکلتی ویلیامسون، Kelly Jo Minter و Kurt Fuller به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم Miracle Mile حدود 15 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان Miracle Mile را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم‌نامه Miracle Mile توسط Steve De Jarnatt نوشته شده است.

خلاصه داستان: 

مرد جوانی بطور اتفافی به تماس پلیس درباره شلیک یک موشک اتمی و برخورد آن با شهر طی هفتاد دقیقه آینده گوش می دهد و...

نامزد دریافت جایزهجایزه ایندیپندنت اسپیریت برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن

miracle-mile-anthony-edwards-and-mare-winningham-in-phone-booth-1988

On the beach 1959

فیلم سینمایی On the Beach به‌کارگردانی Stanley Kramer در 61 سال پیش یعنی سال 1338 در گونه درام، عاشقانه و علمی تخیلی تولید شده است.  در On the Beach بازیگرانی چون گریگوری پک ، Ava Gardner ، فرد آستر ، آنتونی پرکینز ، Donna Anderson ، John Tate و Harp McGuire به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم On the Beach حدود 11 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان On the Beach را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم‌نامه On the Beach توسط John Paxton و Nevil Shute نوشته شده است.

نامزد دریافت جایزه: جایزهٔ اسکار بهترین موسیقی فیلم، بیشتر

جوایز: جایزهٔ گلدن گلوب بهترین موسیقی اورجینال فیلم سینمایی، جایزهٔ سازمان ملل متحد بفتا


خلاصه داستان:

سال 1964 در اثر وقوع جنگ اتمى، نیم کره‌ى شمالى زمین نابود شده است و ابرهاى رادیو اکتیو به طرف استرالیا پیش مى‌آیند . دوایت تاورز (پک) ناخداى یک زیردریایى امریکایى مستقر در سواحل استرالیا پیام رادیویى عجیبى از سواحل نابود شده‌ى سن دیگو در امریکا دریافت مى‌کند ...

b4c0907a232edb0fc93bf76943ea753e

Thirteen Days 2000

فیلم سینمایی سیزده روز به‌کارگردانی Roger Donaldson در 20 سال پیش یعنی سال 1379 در گونه درام، تاریخی و مهیج تولید شده است. ر سیزده روز بازیگرانی چون کوین کاستنر، بروس گرینوود، Shawn Driscoll، Drake Cook، Lucinda Jenney، Caitlin Wachs و Jon Foster به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم سیزده روز حدود 14 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان سیزده روز را یک اثر پربازیگر عنوان کرد. فیلم‌نامه سیزده روز توسط David Self و Ernest R. May نوشته شده است.

خلاصه داستان:

اکتبر سال 1962 یک هواپیمای جاسوسی امریکا در آسمان کوبا به پرواز در می‌آید و عکس‌هایی از محل استقرار موشک‌های دوربرد اتمی اتحاد شوروی در آن کشور می‌گیرد. به این ترتیب تعارض میان امریکا و شوروی بالا می‌گیرد و جهان در آستانه‌ی یک جنگ دیگر قرار میگیرد...

thirteen-days

WarGames1983

فیلم سینمایی وارگیمز به‌کارگردانی John Badham در 37 سال پیش یعنی سال 1362 در گونه علمی تخیلی و مهیج تولید شده است.در وارگیمز بازیگرانی چون متیو برودریک ، الای شیدی ، John Wood ، Dabney Coleman ، Barry Corbin ، Juanin Clay و Kent Williams به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم وارگیمز حدود 13 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان وارگیمز را یک اثر پربازیگر عنوان کرد.فیلم‌نامه وارگیمز توسط Lawrence Lasker و Walter F. Parkes نوشته شده است.

خلاصه داستان:

پسر جوانی راه مخفی برای ورود به کامپیوترهای مرکز نظامی پیدا می‌کند و آنرا با بازی های کامپیوتری اشتباه می‌گیرد که در نتیجه باعث رخ دادن جنگ جهانی سوم می‌شود…

WarGames

Fail Safe 1964
فیلم سینمایی Fail-Safe به‌کارگردانی سیدنی لومت در 56 سال پیش یعنی سال 1343 در گونه درام و مهیج تولید شده است. در Fail-Safe بازیگرانی چون هنری فوندا، والتر ماتائو، Fritz Weaver، Dan O'Herlihy، Frank Overton، ادوارد بینز و Larry Hagman به ایفای نقش و بازیگری پرداخته‌اند. در فیلم Fail-Safe حدود 11 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان Fail-Safe را یک اثر پربازیگر عنوان کرد.یلم‌نامه Fail-Safe توسط Walter Bernstein و Eugene Burdick نوشته شده است.

خلاصه داستان:

سلسله‌ای از اشتباهات انسانی و کامپیوتری،اسکادرانی از بمب افکنهای آمریکایی را برای بمباراتی اتمی مسکو اعزام می کند.رئیس جمهور،برای متقاعد کردن شوروی برای اینکه این اتفاق به اشتباه رخ داده،به مرکز فرماندهی استراتژیک هوایی دستور می دهد به شوروی در متوقف کردن آن‌ها کمک کنند...

fail safe-1200-1200-675-675-crop-000000

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها