{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

آقازاده‌های سینمای ایران؛

فرزندان سینماگران معروف که کارگردان شدند

فرزندان سینماگران معروف که کارگردان شدند
کدخبر : 2535

سینماگران بسیاری با تلاش و چندین راه پیموده ناموفق بالاخره موفق به ساخت فیلم شده‌اند و بعضاً پس از فیلمسازی با شکست‌های بزرگ مالی مواجه شده که به همین دلیل نمی‌توانند دوباره به ساخت اثر بعدی‌شان فکر کنند. کارگردانی اگر چه کاری تخصصی و بسیار سخت است اما رسیدن به موقعیتی برای فیلمسازی شاید سخت‌تر از آن باشد و بسیاری با وجود داشتن تخصص لازم در این زمینه هیچ‌گاه نمی‌توانند بر صندلی کارگردانی تکیه بزنند.

به گزارش هنرام‌روز به نقل از خبرنگار برنا، علاقه‌مندان به حرفه سینما و فیلمسازی همواره برای اینکه شانس فیلمسازی پیدا کنند راه‌های بسیاری را امتحان می‌کنند و سعی دارند از طرق مختلف به این عرصه راه پیدا کنند، اما برای برخی افراد کارگردان شدن می‌تواند آسان‌تر باشد اما این سهولت در رسیدن به حرفه کارگردانی نمی‌تواند تضمینی بر موفقیت آن‌ها باشد.

در سینمای جهان شاید اندک سینماگرانی را بتوان نام برد که فرزندانشان با بهره‌مندی از نام آن‌ها در عرصه فیلمسازی موفق عمل کرده و به فیلمسازان بزرگی تبدیل شده‌اند.

سوفیا کاپولا فرزند فیلمساز بزرگ فرانسیس فورد کاپولا، براندون کراننبرگ فرزند دیوید کراننبرگ، نیک کاساوتیس فرزند جان کاساوتیس و... می‌توانند به نوعی موفق‌ترین نمونه‌ها برای مثال زدن درباره فیلمسازانی باشند که پدرشان در دنیای سینما به عنوان کارگردان صاحب نام و اعتباری است.

در سینمای ایران نیز می‌توان مثال‌های بسیاری در این موضوع مطرح کرد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پولاد کیمیایی

پولاد کیمیایی فرزند مسعود کیمیایی یکی از بزرگ‌ترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران با فیلم سینمایی «سرب» اولین تجربه سینمایی خود را به عنوان بازیگر به ثبت رساند اما شاید بتوان اولین حضور جدی او در سینما به عنوان بازیگر را به فیلم سینمایی «حکم» مربوط دانست. او در سال‌های اخیر در فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله «گشت ارشاد»، «متروپل»، «قاتل اهلی» و «خفه‌گی» ایفای نقش کرده است اما در سال 1397 اولین تجربه کارگردانی خود را با فیلم سینمایی «معکوس» به ثبت رساند.

هنوز قضاوت درباره موفقیت یا عدم موفقیت پولاد کیمیایی در عرصه کارگردانی پس از ساخت یک فیلم سینمایی زود است اما او شاید مطرح‌ترین کارگردان سینمای ایران در سال‌های اخیر باشد که پدرش نیز کارگردان است.

علی ملاقلی‌پور

علی ملاقلی‌پور کارگردان جوان سینمای ایران در سال 1393 اولین فیلم سینمایی خود را به عنوان کارگردان ساخت که توانست اکران نسبتاً موفقی نیز داشته باشد. فیلم سینمایی «قندون جهیزیه» با بازی صابر ابر، اکبر عبدی و نگار جواهریان اولین اثر سینمایی این کارگردان است که پس از آن هنوز هیچ فیلمی سینمایی نساخته و سریال «کتونی زرنگی» به کارگردانی ملاقلی‌پور هنوز در تلویزیون پخش نشده است.

رسول ملاقلی‌پور پدر این کارگردان یکی از کارگردان‌های مطرح سینمای پس از انقلاب ایران است که آثار درخشانی چون «بلمی به سوی ساحل»، «سفر به چزابه»، «مزرعه پدری» و «میم مثل مادر» را به عنوان کارگردان ساخته است. این کارگردان در سال 1385 درگذشت.

کاوه صباغ‌زاده

کاوه صباغ‌زاده فرزند مهدی صباغ‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده سینما در سال 1395 اولین فیلم سینمایی خود با عنوان «ایتالیا ایتالیا» را ساخت که مورد توجه برخی منتقدان نیز قرار گرفت. صباغ‌زاده پیش از کارگردانی در چند اثر سینمایی از جمله آثار پدرش و فیلم «چهارشنبه خون به پا می‌شود» به عنوان دستیار کارگردان حضور داشته است.

فیلم سینمایی «رمانتیسم عماد و طوبا» با بازی الناز حبیبی و علی انصاریان دومین اثر سینمایی این کارگردان است که در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

امیرحسین ثقفی

امیرحسین ثقفی را می‌توان یکی از موفق‌ترین فیلمسازان این لیست دانست. او در سال 1389 اولین فیلم سینمایی خود با عنوان «مرگ کسب و کار من است» را ساخت که مورد استقبال مخاطبان و منتقدان قرار گرفت. دومین اثر سینمایی این کارگردان «همه چیز برای فروش است» که در سال 1391 ساخته شد. دو فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» و «روسی» فیلم‌های بعدی این کارگردان هستند.

امیرحسین ثقفی فرزند علی‌اکبر ثقفی کارگردان و تهیه‌کننده سینما است که خود فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله «جان سخت»، «فوتبالیست‌ها» و «هلن» را ساخته است و تهیه‌کنندگی آثار فرزندش را نیز تا امروز بر عهده داشته است.

میلاد صدرعاملی

میلاد صدرعاملی فرزند رسول صدرعاملی در سال 1397 اولین فیلم سینمای خود «سونامی» را به عنوان کارگردان ساخت که در جشنواره فیلم فجر نیز نمایش داده شد.

«سونامی» یک اثر پر بازیگر است که بازیگران مطرحی چون بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع‌نوری، رعنا آزادی‌ور، فرشته حسینی، علیرضا استادی، امیرمهدی ژوله و محمدرضا غفاری بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ادوین خاچیکیان

در سال جاری یکی از فیلمسازان فیلم اولی سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر ادوین خاچیکیان است که فیلم سینمایی «بابا سیبیلو» به کارگردانی او در جمع 62 فیلم راه‌یافته به سودای سیمرغ دیده می‌شود.

رضا شفیعی جم، بهاره رهنما، امیرحسین صدیق، رز رضوی، امیر نوری، یوسف صیادی، پارسیا شکوری، محمدطاها بهروز پور، خشایار راد، علی کاظمی، عباس محبوب و اردشیر کاظمی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

ساموئل خاچیکیان پدر این کارگردان یکی از مطرح‌ترین کارگردان‌های سینمای ایران است که سینمادوستان او را با فیلم‌های اکشن و به یادماندنی «شب‌نشینی در جهنم»، «کوسه جنوب»، «عقاب‌ها» و «بلوف» می‌شناسند.

راما قویدل

راما و امیر قویدل دیگر پدر و پسر فیلمساز سینمای ایران هستند. راما قویدل که تجربه ساخت سریال‌های تلویزیونی متعددی را در کارنامه خود دارد در سال 1391 اولین فیلم خود را با عنوان «راه نجات» ساخت و سال 1393 با فیلم سینمایی «چاقی» در جشنواره فیلم فجر حضور داشت.

سریال‌های «عملیات 125»، «دولت مخفی»، «خانواده دکتر ماهان» و «ایلدا» از آثار قویدل هستند. امیر قویدل فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله «میرزا کوچک خان»، «گالان» و «رخساره» را ساخته است.

گفتنی است، به تازگی خبرهایی درباره یوسف حاتمی‌کیا فرزند ابراهیم حاتمی‌کیا در رسانه‌های مختلف کشور مطرح شده است که فیلم سینمایی «شمش طلا» را به عنوان کارگردان مقابل دوربین می‌برد.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها