{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نگاهی به فیلم چهل سالگی

نگاهی به فیلم چهل سالگی
کدخبر : 3153

پرهام موسوی : فیلمنامه این فیلم قوی تر از کارگردانی اش است .

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از مجله سینماباز،  فیلمنامه ای که بکر است اما در کارگردانی فصل های مختلف این فیلم دچار درهم پیچیدگی خاصی هستیم مثلا از روایت فرهاد (محمدرضا فروتن ) با استادش(عزت الله انتظامی ) تا گذشته این ارتباط در کنار فلاش بک های نگار تمدن(لیلا حاتمی ) و عشق اولش میتوانست بهتر طراحی در زمان بندی سکانس ها شود اما فیلمنامه آنقدر جذاب نوشته شده که مخاطب با فضای عاشقانه فیلم ارتباط برقرارمی‌کند.

کاراکتر نگار با بازی لیلا حاتمی سردرگمی خاصی در نگاهش دیده میشود او که به گفته خودش از زندگی فعلی اش با فرهاد راضی است اما انگار حسرتی از عشق اولش دارد گذشته ای که با کوروش کیان (فرزان اطهری ) داشت ،با اینکه وانمود میکند از زندگی فعلی اش با فرهاد راضی است اما در اکت هایش این رضایت دیده نمیشود به نوعی نگار بین عشق اولش و زندگی فعلی اش گیر کرده نمیداند کدام مسیر را انتخاب کند حتی با فرهاد دعوا میکند ولی خیلی سریع فروکش می‌کند.

در مقابل آن فرهاد (فروتن ) که عاشق نگار است گذشته نگار را درک میکند با اینکه خودش عامل شکست عشق اول نگار است اما در زمان فعلی نگار را درک میکند و از راه دور وقتی عشق اول نگار به ایران برمیگردد او را چک میکند ، چکی که باعث آسیب به نگار نمیشود بلکه از عشق فرهاد به نگار می آید ، فرهاد از گذشته تاریکی می آید که حالا درونگرا شده و انسان ها را بهتر درک می‌کند.

در فیلمنامه چهل سالگی تقابل میان این دو عشق به خوبی طراحی شده و یکی از نکات مثبت چهل سالگی نذاشتن کوروش به عنوان نقطه مقابل زوج فرهاد و نگار . کوروش هم حتی مثل فرهاد نگار آرام تر از قبل شده به نوعی هر سه نفر درونگراتر از قبل شدند و بسیار فاصله گرفتند با زندگی آرمانی که در گذشته داشتند.

با اینکه سکانس های فرهاد با استادش خیلی با قصه ارتباط ندارد اما فیلمنامه نویس با هوشمندی دیالوگ هایی طراحی میکند که ربط این دو فصل در قصه شکل بگیرید از بهترین دیالوگ هایی که استاد به شاگردش یعنی فرهاد میگوید : این سه کلمه یادت باشه عشق ،ایمان و مرگ سه کلمه ای که به تنهایی تجربه اش میکنی . دیالوگی که نشان می‌دهد فرهاد نگار و کوروش تنها هستند در کل تنهایی انسان را در جهان معاصر بازگو می‌کند.

چهل سالگی فیلم دلنشینی است و فیلمنامه خوبش باعث میشود کلیت فیلم نجات پیدا کند مشکل اصلی این فیلم پایان بندی اش است که به نوعی سکانس آغازین و تصادف فرهاد تکرار میشود اما این تکرار در دو ورژن فیلمبرداری نمیشود بلکه یک سکانس را دو بار نشان می‌دهند.
 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها