{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه زادروز رضا بدیعی، نخستین ایرانی که پا به سینمای هالیوود گذاشت

به بهانه زادروز  رضا بدیعی،  نخستین ایرانی که پا به سینمای هالیوود گذاشت
کدخبر : 3250

رضا بدیعی کارگردان ایرانی هالیوود در روز هفدهم آوریل ۱۹۳۰ در«اراک» به دنیا آمد. بدیعی را پیشگام ایرانیان در هالیوود و اولین کسی که در جامعه امریکایی به عنوان یک سینماگر ایرانی مطرح شد، می‌شناسند و پدرخوانده تلویزیون امریکا لقب گرفته است. او به رغم ترک کشورش با جامعه ایران در تماس بود، به تبار ایرانی‌اش می‌بالید و اشعار فارسی را از حفظ داشت.

به گزارش هنرام‌روز،  رضا بدیعی در روز هفدهم آوریل ۱۹۳۰ در«اراک» به دنیا آمد و با پایان دوران دبیرستان در دانشکده هنرهای دراماتیک تهران به تحصیل مشغول شد. صلیب سرخ جهانی در سال ۱۳۳۴ خورشیدی یکی از  ۲۴ فیلم مستند او به نام «سیل در خوزستان» را به نمایش جهانی گذاشت. این نیز سبب شد که نوار طلایی هنر را از شاه ایران دریافت کند و  سپس به عنوان فیلمبردار اختصاصی شاه را در سفر‌هایش همراهی می‌کرد.

بدیعی در سال ۱۹۵۵ از طریق دولت ایالات متحده آمریکا دعوت شد تا در این کشور حرفه فیلمسازی را دنبال کند. رضا بدیعی درامریکا و پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه «سیراکیوس» در رشته سینما، به عنوان فیلم بردار مشغول به کار شد. حرفه‌ای که او را از نیویورک به کانزاس سیتی و نهایتا به لس آنجلس کشاند. در لس آنجلس «بدیعی» توانست در کنار کارگردان های صاحب نامی چون «رابرت آلتمن» و «سام پکین پا» به کار بپردازد.

او  از اوائل دهه شصت میلادی به کارگردانی فیلم های تلویزیونی پرداخت و در طول ۶ دهه گذشته بیش  از ۴۳۰ قطعه فیلم تلویزیونی و چندین فیلم سینمایی ساخت و رکورددار ساخت سریال در آمریکا شد. او همچنین ۵ فیلم سینمایی و ۶۰ فیلم مستند نیز ساخته است.

بدیعی کارگردانی بسیاری از سریال های تلویزیونی از جمله «بالاتر از خطر»، «هاوایی فایو او»، «بارتا»، «مرد شش میلیون دلاری»، «کاگنی و لیسی»، «بافی قاتل خون آشام» و «پیشتازان فضا» و بسیاری فیلم های دیگر را برعهده داشته است. او توانست جایزه یک عمر فعالیت هنری «اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا» را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال های یک ساعته تلویزیونی نیز به دست آورد و  به «پدرخوانده تلویزیون آمریکا» نیز شهرت داشت، او از فعال‌ترین چهره‌ها در صحنه فیلمسازی هالیوود و سریال های تلویزیونی آمریکا به شمار می رفت. «دی واچ»، یکی از کارهای او به دلیل وجود هنرپیشگانش، به عنوان نجات غریق‌های ساحلی، رکورد بیننده را در آن سال‌ها شکست.

از جمله جوایزی که رضا بدیعی دریافت کرده، می‌توان به جایزه Humanitas Prize برای ساخت قسمتی از سریال کاگنی و لیسی (Cagney & Lacey) اشاره کرد. او همچنین جایزه یک عمر فعالیت هنری اتحادیه کارگردانان سینمای آمریکا را برای کارگردانی بیشترین تعداد سریال‌های یک ساعته تلویزیونی (بیش از ۴۰۰ ساعت) را به دست آورد.

در سال ۲۰۰۹ از سوی جشنواره فیلم نور برای یک عمر فعالیت هنری‌اش مورد تقدیر قرار گرفت؛ جایزه این جشنواره پس از مرگ بدیعی به افتخارش به نام او تغییر پیدا کرد. در سال ۲۰۱۰ نیز به مناسبت تولد ۸۰ سالگی آقای بدیعی و شصتمین سال فعالیت هنری‌اش در مراسمی باشکوه مورد تقدیر قرار گرفت.

reza-badiyi-awards


رضا بدیعی سه بار ازدواج کرد؛ از اولین همسرش گوندولین دیویس (Gwendolyn Davis) دو فرزند با نام‌های استیو و می‌می دارد. دومین ازدواجش با باربارا ترنر (Barbara Turner) بازیگر و نویسنده بود که از او دختری  به نام مینا دارد که هم اکنون در آمریکا به عنوان هنرپیشه مشغول به کار است. سومین و آخرین همسرش که تا زمان مرگ با او بود، تانیا هارلی (Tania Harley) نام داشت که از او نیز دو دختر با نام‌های الکسیس و ناتاشا دارد. جنیفر جیسون لی، دختر باربارا ترنر هم دختر خوانده رضا بدیعی است.

  رضا بدیعی پس از هفته‌ها دست و پنجه نرم کردن همزمان با چند بیماری بعد از ظهر روز شنبه ٢٠ آگوست  سال۲۰۱۱ پس از یک عمل جراحی پیچیده بر روی معده، در سن ۸۱ سالگی در بیمارستان «یوسی ال ای» شهر لس آنجلس درگذشت.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها