{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سینمای جهان اسلام|موانع تولید فیلم مشترک با کشورهای همسایه از نرخ ارز تا مسئله حجاب زنان در منزل

سینمای جهان اسلام|موانع تولید فیلم مشترک با کشورهای همسایه از نرخ ارز تا مسئله حجاب زنان در منزل
کدخبر : 3414

مشکلات اکران فیلم‌های سینمایی مشترک میان کشورهای منطقه و مسلمان و سنگ‌اندازی بر سر راه اکران توسط مخالفان ما همکاری فیلمسازان جهان اسلام را تحت تأثیر خود قرار داده است.

به گزارش هنر ام روز به نقل از خبرگزاری تسنیم، مشارکت و همکاری سینماگران کشورهای اسلامی برای تولید فیلم‌هایی که موضوع و مضامین مشترک داشته باشند، یکی از شروط و لوازم مهم برای جان گرفتن سینمای جهان اسلام است. چراکه تعامل و همکاری میان سینماگران و فیلمسازان در دنیا می‌تواند به مثابه تشکیل یک پیمان و گروه سینمایی و فرهنگی تلقی شود. کاری که شرکت‌های سینمایی بزرگ دنیا آن را انجام می‌دهند.

اما سینمای جهان اسلام کمتر به سراغ تولید آثاری رفته است که مشارکت میان سینماگران کشورهای اسلامی را دربر داشته باشد و در واقع هرکدام به تنهایی برای خودشان کار می‌کنند. 

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده سینما درباره کمرنگ بودن همکاری سینمایی میان ایران و  کشورهای اسلامی منطقه می‌گوید که اصلی‌ترین مشکلی که باعث می‌شود تا کشورهای اسلامی منطقه در تولیدات سینمایی در ژانرهای گوناگون نتوانند همکاری کنند عدم اطمینان خاطر از موضوع اکران است. خصوصا در شرایط بد اقتصادی از نظر نرخ ارز  و البته تعطیلی سینماهای دنیا این مشکل تشدید می‌شود. زمانی که ندانیم فیلمی که می‌سازیم آیا می‌تواند در سینماهای همان کشورهایی که همکاری دارند اکران می‌شوند یا خیر چگونه می‌توان با همکاری آنان فیلم ساخت.

وی با اشاره به اینکه تنها چند فیلم معدود از سینمای ایران امکان اکران در کشورهای مختلف جهان را داشته است بیان کرد که به علت موضعی که کشورهای دیگر نسبت به ایران دارند حتی فیلم‌هایی مانند جدایی نادر از سیمین و گذشته آقای فرهادی که دومی حتی در خود کشورهای خارجی اکران شد، از نظر تعداد سینما و سالن دچار محدودیت بود. 

فیلم‌های دینی که موضوعات مشترکی مانند زندگی انبیا و مفاهیم و مصادیق دینی که خود ما تولید کردیم در مدیوم سینما بسیار سخت اکران می‌شوند. البته این فیلم‌ها حتی در کشور خودمان نیز اکران بسیار سختی دارند. فیلم مریم مقدس را که ساختیم در ابتدا تنها سه سینمای درجه دو داشتیم. می‌گفتند که فیلم‌های دینی چه ربطی به سینما دارد؟ و مسخره می‌کردند و بنر نمی‌زدند. اما بعد از یک هفته که استقبال عالی از فیلم شد، تعداد سینماهای ما به بیش از 10 سینما رسید و نهایتاً با 50 سینما اکران فیلم ما تمام شد.

زمانی که سرمایه‌گذار و فیلمساز نگران دیده شدن و برگشت سرمایه‌ کارشان باشند، با این اوصاف کمتر حاضر به ورود و همکاری در ساخت‌ هستند.

این تهیه‌کننده سینما در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره موانع و مشکلاتی که بر سر راه حوزه تولید فیلم‌ با کشورهای اسلامی است بیان کرد: بیشتر مشکلی که مدیران فرهنگی کشورهایی مانند ترکیه و کشورهای عربی می‌گویند این است که شیوه پوشش و حجاب در منزل برای زنان برای ما پذیرفته نیست. برای همین همکاری در زمینه‌های درام و خانوادگی تقریبا صورت نمی‌گیرد.

البته در حوزه تولید فیلم‌های دینی و تاریخی که از نظر فرهنگی اشتراک داریم وضعیت بهتر است. در صورتی که عوامل فیلم 50-50 باشند امکان همکاری بیشتر است. تا به حال سریال‌هایی مانند اصحاب کهف، مردیم مقدس، یوسف پیامبر و... در تلویزیون‌های آنان پخش شده است. حتی فیلم مریم مقدس در ایتالیا اکران داشت. در واقع این فیلم‌ها هم قابلیت ورود به عرصه اکران را دارند و هم امکان ورود به عرصه تلویزیونی کشورهای اروپایی. به عنوان مثال فیلم آهنگ برنادت یا مریم مقدس از تم واحد برخوردارند و برای همین امکان اکرانشان در کشورهای دنیا میسر است.

وی در پایان بیان کرد: برای خود من که به سراغ همکارانم در کشورهای منطقه رفتم برای همکاری در این زمینه‌ها نظر بسیار مثبتی دارند و ابراز علاقه می‌کنند که در این موضوعات کار کنند. به نظرم نگاه کشورهای همسایه و منطقه در زمینه ساخت فیلم‌های دینی بسیار مثبت است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها