{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه ۲۶ آوریل، سی و پنجمین سالگرد حادثه چرنوبیل

نگاهی به موسیقی پر تعلیق سریال چرنوبیل

نگاهی به موسیقی پر تعلیق سریال چرنوبیل
کدخبر : 3523

موسیقی متن دلهره آور مینی سریال «چرنوبیل» با استفاده از اصوات واقعی از یک نیروگاه هسته‌ای توسط نوازنده ویولن سل و موسیقی‌دان کلاسیک ایسلندی، «هیلدور گودنادوتیر» خلق شده است. و جایزه گرمی بهترین موسیقی متن برای رسانه‌های تصویری را از آن خود کرده است.

هنرام‌روز-فرزانه شهریاری:چرنوبیل (Chernobyl) سریالی درام و تاریخی ۵ قسمتی محصول کشور آمریکا و انگلستان، محصولی مشترک از شبکه های HBO و Sky است. خالق و نویسنده این مینی سریال کرگ مازین (Craig Mazin) است. کارگردانی این سریال را یوهان رنک (Johan Renck) انجام داده و داستان سریال درباره ی شرح وقایع فاجعه نیروگاه اتمی چرنوبیل است که در ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶ رخ می‌دهد و همچنین تلاش‌ها برای کنترل شرایط و پوشاندن آن را نشان می دهد.این سریال تیم بازیگری قوی ای دارا می باشد که اکثریت اروپایی هستند. جرد هریس (Jared Harris) و استلان اسکارشگورد (Stellan Skarsgård) و امیلی واتسون (Emily Watson) پال ریتر (Paul Ritter) و … در این سریال به ایفای نقش پرداخت‌اند. سریال در ۶ می ۲۰۱۹ در آمریکا و ۷ می در اروپا شروع به پخش کرد. و به شدت مورد ستایش بینندگان و منتقدین قرار گرفته.

چرنوبیل در هفتادویکمین دوره مراسم جوایز امی موفق به دریافت ۱۰ جایزه در بخش‌های مختلف از جمله بهترین مینی‌سریال، بهترین کارگردان تلویزیونی و بهترین فیلمنامه شده‌است.

اما موسیقی سریال چرنوبیل کاری از «هیلدور گودنادوتیر»  Hildur Gudnadottir در یک  آلبوم ۱۳ قطعه‌ای که ۳۸ دقیقه ۳۸ ثانیه دارد ساخته شده است. این آلبوم سرشار از تعلیق، تاریکی و واهمه آور است و کاملا موسیقی در خدمت سریال است.

هیلدور گودنادوتیر Hildur Guðnadóttir کیست؟

هیلدور گودنادوتیر (با نام کامل Hildur Ingveldardóttir Guðnadóttir، به انگلیسی Hildur Gudnadottir) آهنگساز و نوازنده ویولنسل توانمند ایسلندی است. او متولد سال ۱۹۸۲ در خانواده‌ای اهل موسیقی است. پدرش آهنگساز و نوازنده کلارینت است، مادرش خواننده اپرا و برادرش نیز یکی از اعضای گروه آلترناتیو راک ایجنت فرسکو Agent Fresco است. زیستن در چنین خانواده‌ای باعث شد او نیز خیلی زود به موسیقی علاقه‌مند شود و از سن پنج سالگی نواختن ساز ویولنسل را آغاز کند. ده ساله بود که اولین اجرای حرفه‌ای را به همراه مادرش در یک رستوران انجام داد. پس از آن او موسیقی را به صورت آکادمیک دنبال کرد و ابتدا در رشته موسیقی کلاسیک وارد دانشکده موسیقی ریکیاویک شد. در ادامه آهنگسازی و رسانه‌های جدید را در دانشکده هنرهای زیبای ایسلند و سپس در دانشگاه هنر برلین ادامه داد. او از سال ۲۰۰۶ با پروژه گمشده در هیلدرنس Lost in Hildurness وارد دنیای موسیقی شد و توانست نام خود را به عنوان آهنگساز و نوازنده‌ای توانمند و مستعد در دنیای موسیقی مطرح نماید.

پس از انتشار آلبوم اولش که تنها آلبوم او است که تحت عنوان پروژه Lost in Hildurness منتشر کرد، او خیلی زود به اعتبار رسید و جدا از انتشار آثار فردی، با آهنگسازان بزرگی چون یوهان یوهانسون Johann Johannsson، هاوشکا Hauschka (فولکر برتلمن Volker Bertelmann) و ریوئیچی ساکاموتو Ryuichi Sakamoto همکاری کرد. او تا به امروز ۵ آلبوم استودیویی منتشر کرده است و در ساخت موسیقی متن چند فیلم به عنوان آهنگساز و یا نوازنده همکاری داشته است که از جمله این فیلم‌ها می‌توان به زندانی‌ها Prisoners، از گور برخواسته The Revenant، سیکاریو Sicario، نورسیده Arrival و ... اشاره کرد.

او تا پیش از سال ۲۰۱۹ با ساخت آلبوم‌های شخصی و یا همکاری با دیگر هنرمندان توانسته بود به اعتبار دست یابد، اما در این سال او با ساخت موسیقی متن برای دو عنوان ماندگار در سینما و تلویزیون به اوج اعتبار جهانی دست یافت. او در این سال ابتدا با آهنگسازی برای مجموعه تلویزیونی تحسین‌شده چرنوبیل Chernobyl مورد ستایش قرار گرفت و در ادامه با ساخت موسیقی متن برای فیلم سینمای جوکر Joker به اوج شهرت رسید. هر دو عنوان از برجسته‌ترین آثار سال ۲۰۱۹ هستند که بی‌شک از نمادهای رسانه‌ای این سال به شمار می‌روند. چرنوبیل سریالی است که از بدو پخش تلویزیونی توانست به صدر جدول برترین سریال‌های IMDB راه یابد و جوایز گسترده‌ای را برای آن به دست آورد و جوکر نیز پرفروش‌ترین فیلم سینمایی ابرقهرمانی تاریخ با درجه سنی بزرگسال و یکی از جسورانه‌ترین فیلم‌های هالیوودی است و این فیلم نیز جوایز زیادی را برای سازندگانش به ارمغان آورد. بدون شک بخش زیادی از شهرت و محبوبیت جهانی آن‌ها به آهنگسازی درخشان هیلدور گودنادوتیر باز می‌گردد. موسیقی این آهنگساز ایسلندی در همه جشنواره‌ها بخش ثابت نامزدهای دریافت جایزه بود و رکوردهای تاریخی در صنعت موسیقی و سینما را جابه‌جا کرد. هیلدور گودنادوتیر با چرنوبیل موفق به کسب جوایز گرمی، امی،  World Soundtrack Awards، International Film Music Critics Association، Hollywood Music In Media Awards، Society of Composers and Lyricists Awards و ... شد. او با فیلم جوکر نیز بدل به اولین آهنگساز زن برنده جایزه بهترین موسیقی متن گلدن گلوب و اسکار شد و رکوردی تاریخی از خود به جای گذارد. این هنرمند همچنین موفق به کسب جایزه گرمی بهترین موسیقی متن شد و در جشنواره‌هایی چون بافتا و Venice Film Festival نیز موفق به کسب جایزه شد. او همچنین موفق به کسب دومین جایزه از سوی World Soundtrack Awards در یک سال شد.

 گونادوتیر چگونه برای چرنوبیل موسیقی نوشت؟

هر صدای شگفت‌آوری که از گونادوتیر شنیده می شود از یک نیروگاه واقعی شامل پمپ‌ها، راکتورها و توربین‌ها گرفته می شود. این آهنگساز ایسلندی ضبط های میدانی را در کارخانه‌ای  متروکه در  لیتوانی، جایی که فیلمبرداری سریال انجام شد، انجام داد.

گونادوتیر در مصاحبه‌ای گفته است: شبیه یک داستان پیچیده برای گفتن می‌ماند که صدا چگونه بود؟
 مانند آنچه فاجعه واقعی احساس می‌شود...

ما صداهای خاصی از یک فاجعه هسته‌ای و آن ساطع کننده‌ها را با هم مرتبط کرده‌ایم، اما صداهای بسیار دیگری وجود دارد که مشاهده آن‌ها بسیار جالب بود.

برای شنیدن  آلبوم چرنوبیل روی این لینک کلیک کنید.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها