{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

تیپ و ظاهر هنرمندانِ "جشن حافظ" زیرِ ذره بین اقتصاد هنر آنلاین

پوشش هنرمندان؛ الگوی جامعه یا زندگی شخصی؟

پوشش هنرمندان؛ الگوی جامعه یا زندگی شخصی؟
کدخبر : 366

جشن سینمایی و تلویزیونی حافظ از جمله‌ی رویدادهایی ست که در آن، هنرمندانِ مشهوری به شکلِ سالیانه گرد هم می آیند. هنرمندان ایرانی نیز سعی میکنند بر اساس الگویِ جهانی"فرش قرمز" تیپ و ظاهری به صلاح، جذاب و فکر شده آماده کنند و عکس های جشنهایی همچون جشن حافظ تا هفته ها دست به دست می چرخد و لباس های بازیگرانِ محبوب مردم مورد قضاوت و نقد و الگو برداری قرار می گیرد. گفته می شود هنرمندان، هنگامی که خود خواسته و با اطلاع قبلی جلوی دوربینِ رسانه ها قرار می گیرند و جامه‌ی خود را به نمایش می گذارند، تاثیری مستقیم بر نحوه‌ی پوشش برندهای مختلف نیز به واسطه‌ی طراحی و ارائه‌ی لباس برای یک هنرمند، برند و نشان خود را مطرح کنند، و از این راه بازاریابی می کنند.

اقتصاد هنر آنلاین- فرزانه شهریاری؛ در این میان سوالات بسیاری مطرح می شود؛ که آیا این نوع پوشش برای افرادی که تاثیر مستقیم و پررنگی بر جامعه دارند مناسب و درخور است؟ آیا پوشش که نمایان کننده‌ی بخشی از هویت فرهنگی و شخصیت فردی ست، نباید با تامل بیشتری بر محتوای بصری که ارائه می کند طراحی شود؟ پرسش اصلی این است که چگونه می توان از مردم توقع داشت نوعی از پوشش را انتخاب کنند که مورد تایید عرف و حکومت باشد ولی بازیگران و اشخاص مشهور از این محدودیت ها آزاد باشند؟ آیا هنرمندان مجازند در انتخاب و سلیقه همه نوع بی دقتی انجام دهند اما هیچ کارشناسِ متخصص پوشش( فشن دیزاینر) ای برای یک جشن حاضر نباشد؟

به نظر می رسد حواشیِ پیش آمده پیرامون نحوه‌ی پوشش بازیگران، فراتر از این که مورد نقد و حواشی قرار بگیرد نیازمند بررسی کارشناسانه است. طراحان معتقدند در این جشن ها باید دقت بیشتری در انتخاب و طراحی لباس صورت پذیرد.

"الهام شعبانی " طراح لباس تئاتر، تلویزیون، سینما  و بازیگر تئاتر در این باره معتقد است، هر فرد و مناسبتی نوعی خاص از پوشش را می طلبد. او می گوید:

در مراسم هایی مثل جشن حافظ، اکران فیلم‌ها،افتتاحیه ها و اختتامیه های جشنوارهای مختلف همچون فجر، اصولا بازیگر ها و سلبریتی ها با ظاهر متفاوت از عامه‌ی مردم ظاهر می شوند و این در همه‌ی جای دنیا به همین شکل در حال اتفاق افتادن است.من بدین جهت که خودم طراح هستم بسیار جالب است که ببینیم آدم ها با چه نوع پوششی در این دست رویدادها ظاهر می شوند؛ اما واقعا نمی دانم چرا ما سعی می کنیم که مدل‌هایی تنمان کنیم که به نوعی عجیب و غریب باشد، و چرا بازیگرها که اتفاقا  در صفحه های مجازی شان عنوان می کنند که لباسم توسط فلان برند طراحی شده است، خودشان تحقیق نمی کنند که این طراحی به چه شکل بوده است و ریشه اش چیست؛ چون این افراد نمونه ای از هنر هستند و در معرض نمایش عموم و جامعه قرار می گیرند و درواقع الگویی هستند برای جوانان ما، و حداقل زمانی که طراح برای پوشش آن هنرمند طرحی را ارائه می دهد، هنرمند که از سطح سواد و شعور بالایی برخوردار است، می بایست خودش نیز تحقیق و سوال کند که آیا این مدل در جای دیگر استفاده شده است یا خیر... من این را طبق این فرض گفتم که هنرمند بی اطلاع است و روی دیگر این موضوع هم می تواند این باشد که هنرمند خودش آن مدل را به طراح ارائه و درخواست داده است.

من به عنوان یک طراح زمانی که می خواهم برای فردی طراحی لباس کنم، طبق آناتومی بدن آن فرد و استایلش طراحی می کنم، بسیار لباس‌هایی را می بینیم که زیبا هستند اما برای استایل و حال فردی که آن را پوشیده، مناسب نیست، و حتا به نوع راه رفتن آن آدم نمی آید. و طراح لباس این جا وظیفه اش این است که به هنرمند بگوید فلان لباس برای این مراسم و این فصل مناسب نیست و یا اینکه این مدل به اندام شما نمی آید.

خانم شعبانی در مقایسه با جشن های این چنینی در کشورهای دیگر معتقد است "خارجی ها ساده می پوشند". او می گوید:

در کشورهای خارجی و در رویدادهای مهمی همچون اسکار، هنرمندانشان سعی می کنند با پوششی کلاسیک و رسمی حاضر شوند، و حتا بانوانشان با آرایشی بسیار کم به چشم می آیند، و چیزی که این جا ما این جا شاهدش هستیم این است همه‌ پیش از حضور در این مراسم ها همه (بانوان) به آرایشگاه رفته اند!

من به شخصه طراحی های"رعنا امینی" را دوست دارم، به طور مثال "نوید محمدزاده" پیش از این نوعی دیگر لباس می پوشید و حالا ساده تر... و این سادگی مرا بیشتر جذب می کند.

در بازیگری جلب توجه کردن وجود دارد و زندگی شخصی هنرمندان و نوع پوششان برای مردم جالب توجه است، و یک بازیگر خصوصی ترین لحظات زندگی، مثل خندیدن و گریه کردن را به نمایش می گذارد و عواطف شخصی نقشی که می پذیرند را از طریق مدویم های مختلف بروز می دهند، به همین جهت بازیگر و هنرمند برای مردم جلب توجه می کند.

خانم شعبانی درباره‌ی تاثیر طراحی لباس هنرمندان بر مردمِ عادی می گوید:

پس از طراحی لباس برای سریال عاشقانه و پخش این فیلم، دایرکت هایی بسیاری داشتم که لباس فلان بازیگر در این فیلم را می خواستند، و حتا من برای نقش "بهاره کیان افشار" در این فیلم شومیزی طراحی کردم که بعد هاهمان را با نام شومیز عاشقانه در چهارراه امیراکرم  دیدم... می خواهم بگویم بازیگران، سبک زندگی و نوع پوششان اینقدر تاثیر مستقیمی دارد و ناخودآگاه تفاوتی میان بازیگر و مردم وجود دارد و چه خوب می شود که هنرمند با آگاهی به نوع پوششش در این نوع مراسم حاضر شود.

در یک دوره‌ای مردم لباس های تنگ و جذب می پوشیدند اما رفته رفته تحت تاثیر پوشش هنرمندان که لباس های آزاد و گشاد می پوشیدند، این نوع پوشش که عنوان پوشش هنری به خود گرفت نیز در میان مردم باب شد، خیلی خوب است که هنرمندان ما برای حاضر شدن در مقابل دوربین  و چشم مردم برای خودشان ارزش قائل می شوند و آراسته اند اما ای کاش به نکاتی که دراین باب به آن اشاره کردم نیز توجه می شود.

او درباره‌ی طراحی های نو و راهکارهای بهتر معتقد است:

از نگاه من طراحی لباس "هانا کامکار" در جشن حافظ این دوره، بسیار زیبا بود، ضمن اینکه نشانی از رخت کردی را نیز با خود به همراه داشت. گروهی که پویش #مد_ یا_مصرف گرایی را به راه انداخته اند، طراحی لباس کامکار را با استفاده  و بهره جویی از  لباس های قدیمی او و لباس هایی که به هر دلیل دیگر استفاده نمی شده است برعهده گرفته و به نوعی آن را  را بازسازی کرده اند و به شکلی دیگر درآورده اند، و این خیلی فکر خوب و خلاقیست و نوعی فرهنگ ساده پوشی و باز طراحی را رواج می دهد که می توانیم به نوعی  از لباس های کهنه مان هم استفاده ببریم.

بسیاری از لباس ها ساده بودند و بسیاری هم پرزرق و برق، که در قاب عکاس هم خوب دیده و ثبت شوند. من در این بین لباس"نسیم ادبی" را نیز دوست داشتم و همچنین لباس "مرجانه گلچین" که المانی از پوشش  کردستان و سنندج را با خود داشت و با فکر طراحی شده بود.

ای کاش برای  برگزاری دوره های مختلف چنین رویدادهایی مثل جشن حافظ که مستقل هم است و اینقدر مورد توجه است و دیده می شود، تم خاصی در نظر گرفته می شد و برای رواج پوشش ایرانی فرهنگ سازی شکل می گرفت؛ بسیاری از ما لباس های اقوام و دوره های تاریخی مختلف ایران را نمی شناسیم، به طور مثال می شود در این نوع رویدادها پوشش زمان قاجار و ... را  و روند تغییر آن را به نمایش بگذارند، تمام این  لباس های ایرانی شناسنامه دارند، و می شود این لباس ها را با لباس های مدرن ایرانی تلفیق کرد، و وقتی این اتفاق بیفتد چشم ما ناخودآگاه چیزهای جدیدی می بیند، و تو امان با یک نگاه پوشش یک دروه ای خاص مثل هخامنشی را پوشش در حال حاضر می بینیم. و این نمایش شجره نامه‌ی لباس های ایرانی ست. و خیلی می توان در حیطه‌ی این نوع پوشش ها حرکت کرد، و بسیار می توانیم از برش ها، یقه ها، دامن های خاص رایج در ادوار مختلف بهره بگیریم. و من نمی گویم عینا پوشش قومی خاص را به تن کنیم اما می توانیم آن را با پوشش امروزی مان تلفیق کنیم و طرح بسیار جذاب از آن بیرون بکشیم.

*

به نظر می رسد بهترین راه کار برای برگزار کنندگان جشنواره ها و هنرمندانِ شرکت کننده، استفاده از طراحانِ لباس و نظر خواستن از کارشناسان باشد.

 

 

  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-4
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-6
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-7
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-8
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-9
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-10
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-12
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-16
  • تصاویر-هنرمندان-در-جشن-حافظ-98-24
  • لباس-الهام-حمیدی-در-جشن-حافظ-2-600x583
  • مراسم-جشن-حافظ-98
  • مراسم-جشن-حافظ-98-4-1024x1024
  • مراسم-جشن-حافظ-98-5-1014x1024
  • مراسم-جشن-حافظ-98-7-825x1024
  • مراسم-جشن-حافظ-98-8-1024x1024
  • مراسم-جشن-حافظ-98-9
  • مراسم-جشن-حافظ-98-10 (1)
  • مراسم-جشن-حافظ-98-10
  • مراسم-جشن-حافظ-98-11-1024x1024
  • مراسم-جشن-حافظ-98-12
  • مراسم-جشن-حافظ-98-14
  • مراسم-جشن-حافظ-98-15-1024x681
  • مراسم-جشن-حافظ-98-16-1024x812
  • مراسم-جشن-حافظ-98-18-1024x1024
  • مراسم-جشن-حافظ-98-19
  • مراسم-جشن-حافظ-98-20-1024x667
  • مراسم-جشن-حافظ-98-21-1024x1024
  • مراسم-جشن-حافظ-98-23-1024x681
  • مراسم-جشن-حافظ-98-24-1024x751
  • کامکار
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها