{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

ابوالفضل جلیلی از نقش پژوهش در کارهای ناصر تقوایی می‌گوید

 ابوالفضل جلیلی از نقش پژوهش در کارهای ناصر تقوایی می‌گوید
کدخبر : 3799

ابوالفضل جلیلی کارگردان سینما معتقد است تحقیق نه فقط در حوزه سینما بلکه در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های یک جامعه می‌تواند تاثیرگذار و راهگشا باشد.

به گزارش هنر ام‌روز به نقل از خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، ابوالفضل جلیلی با اشاره به مهم بودن موضوع پژوهش و لزوم توجه به این مهم گفت: سال‌ها پیش و اوائل انقلاب که در گروه کودک مشغول کار شده بودم، دو خانم در آن بخش فعالیت می‌کردند. بعد از مدتی که از همکاری ما گذشت یک روز از آنها درباره جزئیات کاری که انجام می‌دادند پرسیدم و آنها گفتند پژوهش می‌کنیم. شاید تا آن زمان خیلی با معنای دقیق واژه پژوهش آشنا نبودم در واقع معنای لفظی این کلمه را می‌دانستم اما نمی‌دانستم دوستان دقیقا چه کاری انجام می‌دهند. بعد از توضیحات دوستان، ذهن من از دنیایی بسته به دنیای دیگری باز شد و اهمیت این موضوع برایم روشن‌تر شد.  

وی ادامه داد: از زمانی که به شکل جدی وارد دنیای فیلمسازی شدم همیشه با خودم می‌گفتم چقدر خوب است یک فیلمساز یا هنرمند درباره هر موضوعی که می‌خواهد فیلم بسازد تحقیق و پژوهش کند و درباره همه جزئیات آن بداند و با مطالعه و تحقیق درباره آن موضوع اشراف پیدا کند.

این فیلمساز با اشاره به اهمیت موضوع پژوهش و جدی گرفته شدن آن از سوی مسئولان بیان کرد: پژوهش و تحقیق باعث می‌شود یک کارگردان راهش را پیدا کند، بداند مخاطبش چه می‌خواهد که در نتیجه آن اثری که می‌سازد، مورد قبول مخاطب واقع خواهد شد. از طرف دیگر مسئولان و دست‌اندرکاران نیز باید توجه به این موضوع را در الویت قرار دهند. افرادی که کار پژوهش انجام می‌دهند بسیار مهم و تاثیرگذارند زیرا آنها هستند که می‌توانند خط و مشی درست و راه و مسیر اصولی را مشخص و به شکل دقیق تعریف کنند.

جلیلی با بیان اینکه یک فیلمساز اندیشمند و متفکر به حضور یک پژوهشگر در کنار خود نیاز دارد، اظهار داشت: تحقیق نه تنها در حوزه سینما بلکه در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های یک جامعه می‌تواند تاثیرگذار و راهگشا باشد به همین دلیل من معتقدم مسئولان در بسیاری از بخش‌های اداره جامعه می‌توانند با توجه به پژوهش تصمیم‌های درست‌تر و منطقی بگیرند.

جلیلی با اشاره به ناصر تقوایی توضیح داد: کارگردان‌هایی که به معنای واقعی فیلمساز هستند مانند ناصر تقوایی که دیگر مثل ایشان را نداریم، طبیعتا آنقدر برای کارشان ارزش و اعتبار قائلند که بدون تحقیق و پژوهش سراغ هیچ کاری نمی‌روند. ایشان خودشان به بسیاری از علوم و فنون مسلط هستند و در زمینه‌های زیادی اشراف دارند.  

این کارگردان سینما گفت: من معتقدم پژوهش مانند چراغی در شب تایک است که مسیر را روشن می‌کند و با توجه به مهم بودن این امر مهم و توجه مسئولان به آن می توانیم شاهد نتایج پرباری باشیم.
اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها