{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به مناسبت سالروز تولد سهراب شهید ثالث

به مناسبت سالروز تولد سهراب شهید ثالث
کدخبر : 4524
خبرنگار:

در سینما گاهی فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که علاوه بر داشتن داستان جدید و روایت جذاب که موجب استقبال قابل قبولی از فیلم‌ می‌شود، فرم یا مفهومی‌ نو به خود سینما می‌افزایند. سهراب شهید ثالث یکی از فیلمسازانی‌ است که در مسیر حرفه‌اش باعث شروع جریان‌های مهمی از جمله موج نو در سینمای ایران شده‌است.

هنرام‌روز: این فیلمساز که با لقب "هنرمند مهاجر" شناخته شده است، چه در ایران و چه در عرصه جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

مولفه‌های مهمی در آثار اوست که آن‌ها را نسبت به فیلم‌های دیگر متمایز می‌کند، از جمله: سادگی، صداقت، اهمیت سکوت و روایت بدون‌ پیچیدگی.

"یک اتفاق ساده" در ۱۳۵۲ساخته شده‌است، که به اقتضای شرایط سیاسی و اجتماعی در دوران سلطنت شاه به بیان مسائل مربوط به فقر و طبقه‌ی کارگر می‌پردازد. ماجرای این فیلم پسر بچه‌ای را دنبال می‌کند که همراه با مادر بیمار و پدر ماهیگیرش زندگی می‌کند تا اینکه گرفتاری‌های مالی مانع ادامه تحصیل او در مدرسه می‌شود‌‌.

در چندین نما از این فیلم‌ تصویر شاه بر روی اسکناس یا دیوار مدرسه به چشم می‌خورد که فیلمساز در واقع قصد داشته به تناقض میان فقر و نداری و رونمای پر زرق و برق جامعه بپردازد.

اثر بعدی او یعنی "طبیعت بی‌جان" به جهت به کارگیری تکنیک‌های نوین در روایت بسیار اهمیت دارد. روند کند و خاص در بیان داستان، استفاده از شخصیت‌هایی که از دل جامعه می‌آیند و کسانی هستند که ما هر روز از کنار آن‌ها عبور می‌کنیم‌، نگاه ویژه به مسئله‌ی زمان که در واقع می‌توان‌ گفت او مرثیه‌ای برای زمان می‌سراید که در آن لحظات و ثانیه‌‌ها کش می‌آیند و ما ملال و تنهایی شخصیت‌ها را می‌بینیم.

بعد از این شهید ثالث به آلمان مهاجرت می‌کند و بقیه مسیر فیلمسازی خود را در آنجا ادامه می‌دهد که منجر به ساخت فیلم های مهمی از جمله : " در غربت" ، "وقت بلوغ" و "آخرین تابستان گرمابه" شده است.

 

  • D1EC2345-362F-4437-9DBD-62D01A1EDD75
  • 44ACF078-5BD9-4166-B609-73976A06144D
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها