{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جشنواره «کن» از نطفه تا بلوغ

جشنواره «کن» از نطفه تا بلوغ
کدخبر : 4595
خبرنگار:

یک سال پس از جنگ‌ جهانی دوم جشنواره کن شروع به کار کرد، اما نطفه‌ی آن هشت سال قبل از این تاریخ شکل گرفته است.

هنرام‌روز: در سال ۱۹۳۸ پیش از آنکه آتش جنگ فاشیست‌ها در جهان به راه بیافتد، فیلمسازان شش کشور صاحب سینما دور هم‌ جمع شدند تا آثارشان را با هم به اشتراک بگذارند. اما با وجود هیتلر و موسولینی این‌جمع هیچگاه نتوانست واقعا شکل بگیرد.

نام این دورهمی سینمایی "ونیز موسترا" بود که می‌توان آن را اولین رقابت سینمایی بین المللی دانست. این اولین دوره جشنواره ونیز است که به صورت جهانی برگزار شد. در این جشنواره فیلم مورد علاقه هیتلر یعنی المپیا اثر لنی ریفنشتال برنده جایزه شد که همین موضوع باعث کناره‌گیری کشورهای فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده از جشنواره ونیز نوسترا شد.

این جدایی انگیره‌ی لازم را به فلیپ ارلانگر از کارگزاران وزارت آموزش فرانسه داد تا جشنواره‌ای فرانسوی برپا کند. اولین فراخوان این جشنواره در سال ۱۹۳۸ داده شد و کشورهای صاحب صنعت سینما به رهبری آمریکا به این دعوت جواب مثبت دادند.

از آنجا که فرانسوی‌ها به دنبال برپایی جشنواره خود در شهری همپای ونیز بودند ۱۰ شهر برای برگزاری کاندید شد با اینکه در ابتدا شهر بیارتز انتخاب شد اما در نهایت شهر کن تسلیم این انتخاب نشد و پیروز این رقابت شد.

حدود سه ماه قبل از ۳۱ می ۱۹۳۹ شهر کن به عنوان محل تولد جشنوارفیلم فرانسه معرفی می‌شود‌.

آغاز جشنواره قرار بود در سپتامبر ۱۹۳۹ به دبیری افتخاری لوئیس لومیر باشد و هر کشور می‌بایست فیلمی به جشنواره ارائه می‌داد و هیات داوران کاملا بی طرف و فقط براساس ارزش هنری فیلم‌ها آن‌ها را داوری کنند. فرانسه حتی برای جلوگیری از تنش‌های احتمالی از آلمان و ایتالیا برای رقابت دعوت کرد اما در حالی که اولین فیلم یعنی گوژپشت نتردام آماده پخش بود ناگهان حمله‌ی نازی ها به لهستان همه‌ چیز را به هم ریخت .

فیلم‌های منتخبی که شانس اکران را داشته‌اند عبارتند از : جادوگر شهر از، تنها فرشتگان بال دارند، اتحادیه اقیانوس آرام، لنین در اکتبر، قانون شمال و کالسکه‌ی شبح است‌.

با وجود شروع جنگ ایجاد تاخیر در برگزاری جشنواره چندان فایده‌ای نداشت و حتی با تلاش هایی برای برپایی جشنواره با وجود شروط موسولینی برای صلح از جمله عدم همزمانی جشنواره کن و ونیز ادامه راه برای کن ناممکن شد.

در نهایت با وجود تمام مشکلات پسا جنگ در فرانسه مثل نبود امکانات، شرایط سخت حمل و نقل و… جشنواره کن در بیست سپتامبر ۱۹۴۵ برگزاری شد و این اولین جشنواره بعد از جنگ جهانی است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها