مروری بر پوسترهای جشنواره کن از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۸۱
هویت بصری هر جشنواره نه تنها برای معرفی آن دارای اهمیت است بلکه یکی از عوامل مهم ترغیبکننده مخاطبان برای دنبال کردن اخبار و فیلمهای جشنواره است.
هنرامروز: معمولا در طراحی پوسترها علاوه بر خلاقیت و نوآوری همواره تلاش میشود رویکرد فکری جشنواره و فیلمهایی که قرار است در آن اکران شوند، نیز مورد توجه قرار بگیرد.
به زور کلی داشتن هویت بصری مناسب تاثیر زیادی در مهم و ماندگار شدن یک جشنواره میتواند داشته باشد که از این نظر جشنواره کن یکی از بهترین نمونهها در جهان است.
پوسترهای طراحی شده برای کن در طی ۷۴ سال برگزاری آن تنوع بسیار زیادی داشته است، از جمله: پوستر اورجینال، پوستر اقتباسی از عکس یا فیلم، پوستر رئال یا سورئال، پوسترهای الهام گرفته شده از شرایط سیاسی و اجتماعی و… .
امروز مروری بر پوسترهای جشنواره کن از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۸۱ خواهیم داشت:
۱۹۴۶
اولین سالی که جشنواره به صورت رسمی شروع به کار کرد و اکران فیلمها به صورت تمام و کمال انجام شد. این پوستر طرحی اورجینالاز طراحی به نام LeBlanc است.
.
۱۹۴۷
پوستر به صورت اورجینال و توسط ژان لوک گدار طراحی شده که تعداد زیادی از پوسترهای سالهای بعد را نیز طراحی کرده است.
۱۹۴۸
جشنواره به دلیل مشکلات مالی تقریبا کنسل میشود.
۱۹۴۹
پوستر این سال توسط G.C Chavaner طراحی شده است.
.
۱۹۵۰
طراح ناشناس است.
۱۹۵۱
در این سال زمان برگزاری جشنواره از سپتامبر به آپریل و سپس به می تغییر یافت.
در این دوره دو فیلم "خانم جولی" اثر Alf Sjoberg و "معجزه در میلان" اثر ویتوریو دسیکا به صورت همزمان برندهی جایزه بهترین فیلمشدند.
.
۱۹۵۲
پوستر اورجینال از Jean Don
۱۹۵۳
این پوستر باز هماثری از ژان لوک گدار است.
۱۹۵۴
پوستر اورجینال از Piva
۱۹۵۵ و ۱۹۵۶
پوستر اورجینال از Marcel Huet
۱۹۵۷
طراح ناشناخته
۱۹۵۸
پوستر این سال بر اساس طرحی از Pon't (نام مستعار هنرمند) بوده است.
۱۹۵۹
طراحی اورجینال از Jouinreal Bourduge
۱۹۶۰
در این سال فلینی برای فیلم "دولچه ویتا" برنده جایزه کن شد.
۱۹۶۱ و ۱۹۶۲
طراحی به نام A.M Roding طرحی انتزاعی براساس عکسهایی از ستارگان را دستمایهای برای طراحی این پوستر قرار داد.
۱۹۶۳
پوستر اورجینال از Jean Denis mailart
۱۹۶۴
پوستر اورجینال از Jean Claude Morean
۱۹۶۵
با وجود آنکه استفاده از تصویر نگاتیو فیلم برای طراحی پوسترها یکجشنواره فیلمبسیار کلیشهای و دم دستی به نظر میآید اما به دلیلاستفاده از شمایلی زنانه و همچنین به کارگیری پرچم کشورهای حاضر در فستیوال این پوستر در زمان خودش بسیار مورد توجه قرارگرفت.
۱۹۶۶ و ۱۹۶۷
طراحی پوستر اورجینال از Ferracci
۱۹۶۸
در این سال گدار و تروفو به خاطر شرایط سیاسی و اجتماعی فرانسه در آن سال تصمیم به لغو جشنواره در میانه روزهای برگزاریگرفتند.
وقتی درباره این موضوع از تروفو سوال شد او گفت: (( روز ۱۷ مارس وقتی داشتم د خیابانهای کن رانندگی میکردم و برای برگزاری یکنشست به سمت جشنواره میآمدم، هر نیم ساعت در رادیو خبر شلوغی و تعطیلی یکی از کارخانهها داده میشد و در شرایطی که کلفرانسه در حال تعطیلی بود و ممکن کمبود تا چند روز آینده حتی بنزین و سیگار هم نداشته باشیم، ادامه دادن برگزاری جشنواره کارمضحکی به نظر میآمد. همچنین ترجیح میدادم به جای آنکه با زور و اعمال قدرت جشنواره توقیف شود خودمان آن را تعطیل کنیم.))
۱۹۶۹
طراح نامشخص
۱۹۷۰
این پوستر هم طرحی اورجینال از Ferracci است.
۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ و ۱۹۷۳
طراحان نامشخص
۱۹۷۴
در این سال فلینی با فیلم "آمارکورد" به جشنواره آمد و فرانسیس فورد کاپولا برای فیلم "گفتگو" برنده نخل طلا شد .
۱۹۷۶ و ۱۹۷۵
طراح هر دو پوستر Siudmak است که به خاطر پوسترهای سورئالش به شهرت رسیده است.
این سری پوسترهای او در مجموعه ای به نام Frank herbert dune چاپ شده است.
۱۹۷۸ و ۱۹۷۹
طراحی شده توسط Folon
۱۹۸۰ و ۱۹۸۱
این دوسال در کن پوستری یکسان استفاده شد به طراحی Micheal landi