{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

اولین زنی که به تنهایی برنده نخل طلای کن شد

اولین زنی که به تنهایی برنده نخل طلای کن شد
کدخبر : 4680

ژولیا دوکورنو، اولین زن در تاریخ جشنواره فیلم کن است که به تنهایی موفق به کسب جایزه نخل طلای بهترین فیلم می شود.

هنرام‌روز: در طول بیش از هفت دهه برگزاری جشنواره کن تنها دو فیلمساز زن توانسته اند جایزه نخل طلای بهترین فیلم را را به خود اختصاص دهند، "جین کمپیون" کارگردان اهل کشور استرالیا نخستین زنی بود که در سال ۱۹۹۳ با فیلم "پیانو" این جایزه را البته به صورت مشترک با فیلم "بدرود معشوقه من" ساخته "چن کایگه" هنگ کنگی کسب کرد. 

شب گذشته و در مراسم اختتامیه هفتاد و چهارمین دوره کن، پس از ۲۸ سال جایزه نخست این رویداد سینمایی به یک فیلمساز زن تعلق گرفت و "ژولیا دورکونو" موفق شد با فیلم "تیتان" نخل طلا را به خانه ببرد تا به این صورت این فیلمساز فرانسوی نخستین زنی باشد که در کن به تنهایی (و نه به صورت مشترک) برنده نخل طلا می شود. 

البته در سال ۲۰۱۳ نیز هیات داوران جشنواره فیلم کن به ریاست "استیون اسپیبلرگ"، در اقدامی جالب نخل طلای بهترین فیلم را به "عبدالطیف کشیش" کارگردان و "ادل اگزارکوپولوس" و "لئا سیدو" دو بازیگر اصلی فیلم "آبی گرم ترین رنگ است" اعطا کرد. 

"ژولیا دوکورنو" ۳۷ ساله نخستین فیلم بلند خود را در سال ۲۰۱۶ با عنوان "خام" ساخت که در جشنواره کن، جایزه هیات داوران انجمن بین المللی منتقدان (فیپرشی) را کسب کرد و "تیتان" برنده نخل طلای ۲۰۲۱، دومین فیلم بلند او محسوب می شد. 

در خلاصه داستان فیلم "تیتان" آمده است: پس از وقوع مجموعه‌ای از جرایم غیرمنتظره، یک پدر با پسرش که برای ۱۰ سال گم شده بود، متحد می‌شود. "ونسان لندون"، "آگاته روسل"، "گیرانس ماریلیر" و "لایس سلامی" بازیگران این فیلم هستند. 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها