هشتمین شب فیلمنامه با اهدای نشان سپنتا به برگزیدگان و بزرگداشت فیلمنامههای اکران سال ۱۳۹۷ چهارشنبه 6 شهریور در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
به گزارش اقتصاد هنر آنلاین، هشتمین شب فیلمنامه به همت کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران، خانه سینما و بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.
کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران بهترین فیلمنامههای اکران 97 را در هفت ژانر معرفی کرد.که به ترتیب در ژانر (فانتزی) "محسن امیریوسفی" برای فیلم "آشغالهای دوست داشتنی"، ژانر (اکشن) "محمدحسین مهدویان" و "ابراهیم امینی" برای فیلم "لاتاری"، ژانر (موزیکال) "فرشته طائر پور" و "افشین هاشمی" برای فیلم "خاله قورباغه"، ژانر (جنگی) فیلم "محمدعلی باشه آهنگر" و "حامد باشه آهنگر"برای فیلم "سرو زیر آب"، ژانر (جنایی) "هومن سیدی" برای "مغزهای کوچک زنگ زده" و جایزه ویژه ژانر (درام) "مجیدرضا مصطفوی" و "پیام کرمی" برای فیلم "آستیگمات" و جایزه اصلی این بخش "پیمان معادی" برای "بمب یک عاشقانه" و در ژانر (کمدی) "علی فرقانی" برای فیلم "مصادره" انتخاب شدند.
همچنین این جشن بخشهای دیگری نیز داشت. جایزه بهترین فیلمنامه سینمای هنر و تجربه به "کاظم ملایی" برای فیلم "کوپال" اهدا شد و فیلم "مغزهای کوچک زنگ زده" به نویسندگی "هومن سیدی" در بخش انتخاب مردمی با تجمیع 47 درصد کل آرا انتخاب شد. و از "سیامک تقی پور" فیلمنامه نویس پیشکسوت این عرصه تقدیر شد. او نویسنده 12 فیلمنامه از جمله فیلمهای "جادههای سرد"، "سه مرد عامی" است.
"مهدی سجادهچی" رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما، "خسرو نقیبی" ، "سیروس الوند"، "منوچهر شاهسواری"، "مجید قالی زاده"، "محسن امیریوسفی"، "سیروس رنجبر"، "فرزانه شبانی"، "عنایت بخشی"، "حبیب رضایی"، "سید جلال الدین دری"، "مجید صالحی"، "حجت قاسم زاده اصل"، "طهماسب صلح جو"، "نوید محمدزاده"، "سیامک تقی پور" و دیگر هنرمندان در جشن حضور داشتند.
در این مراسم به یاد مرحوم "خشایار الوند" از ایشان تقدیری به عمل آمد و نشان سپنتا به "سیروس الوند" و خانواده "خشایار الوند" اهدا شد.
"سیروس الوند" با اشاره به کم ارزش دانستن جایگاه فیلمنامه نویسان در ایران گفت: وقتی یکی نیست و به او جایزه میدهند مبین این است که آن هنرمند زنده است. سینمای ایران سینمای تفاوت قصههاست. وقتی میگوییم فیلمی خوب است، چون فیلمنامه خوبی دارد، اما ارزش نوشتن هنوز پایین است.ما در کشورمان به جایگاه مهم نویسندهها اهمیت نمیدهیم و هنوز هر فیلمی را میخواهند یاد کنند، نام بازیگران آن آورده میشود اما یادی از فیلمنامه نویس اثر نمیشود. در خارج از کشور به این گونه نیست و برای نویسندهها احترام قائل میشوند. متاسفانه میبینیم که همه در این حوزه ورود پیدا کردهاند؛ از مدیر دولتی، منتقد، روحانی تا نماینده مجلس فیلمنامه نوشتهاند ولی قطعا نتیجه خوبی نگرفتهاند.
در ادامه "الهام امینی" با یادی از همسر خود "خشایار الوند" گفت: خشایار در حرفهاش خودش را با هیچکس مقایسه نمیکرد. این موضوع را باور داشت که هیچ انسانی شبیه دیگری نیست و هرکس استعداد خودش را دارد. و او به عهد و قول خود در کار پایبند بود و حتی اگر در سفر هم بودیم از مسئولیت خود کوتاهی نمیکرد.
مجید قاریزاده نیز در جملاتی کوتاه خاطرهای از زنده یاد خشایار الوند تعریف کرد و گفت:فیلمنامهای از خشایار الوند گرفتم که هنوز به تصویر درنیامده است. دو تا از فیلم نامههای او را سیروس الوند کار کرد، ولی هنوز فیلم نامهای دارد که کار نشده است.
درادامه "مهدی سجادهچی" رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی فیلمنامه نویسان سینما توضیحاتی درباره نحوه برگزاری این مراسم داد و افزود: اهمیت این جوایز و تقدیرها یک اهمیت تکنیکی است. درواقع به ژانر فیلمها اهمیت دادهایم. بیشتر جشنوارههایی که برگزار میشود موضوعی است؛ مثل کودک، دفاع مقدس و ... که به موضوع فیلم جایزه داده میشود.
ما سعی کردیم براساس ده ژانر مادر فیلمنامهها را انتخاب کنیم و در سالهای آینده بهتر و علمیتر ادامه بدهیم.
از این ده ژانر چند ژانر در ایران غایب هستند و زمینهای ندارند مانند گونه علمی تخیلی و ترسناک. بنابراین لازم است که چند فیلم در این گونه ساخته شود زیرا مخاطبان زیادی هم دارد.
وی ادامه داد: علت نام گذاری نشان این دوره به نام سپنتا به خاطر "عبدالحسین سپنتا" نخستین فیلمنامه نویس ایرانی و پدر فیلم ناطق ایران است.
در نهایت از بنیاد سینمایی فارابی تشکر میکنم که اسپانسر ما بودند. همچنین قرار است که بین ما، بنیاد فارابی و تلویزیون همکاریهایی صورت بگیرد و تفاهم نامهای ایجاد شود تا ظرفیتهای این حوزه بیشتر دیده شود.