{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جنبش اعتراضی در موزه‌ای در اسپانیا «پیکاسو، آزارگر زنان»

جنبش اعتراضی در موزه‌ای در اسپانیا
«پیکاسو، آزارگر زنان»
کدخبر : 4358
خبرنگار:

ماریا لوپیس استاد ۴۵ ساله یک دانشگاه هنر در بارسلونا با همراهی هفت نفر از دانشجویانش و با پوشیدن تی‌شرت‌هایی که ان‌ها روی جمله «پیکاسو، آزارگر زنان» نوشته شده‌بود، برای اعتراض به عدم افشای بدرفتاری‌های این نقاش با زنان، به موزه پیکاسو رفتند.

هنرام‌روز: برخی از افراد این گروه نیز تی‌شرت‌هایی با نام «دورا مار» هنرمند فرانسوی و معشوقه پیکاسو پوشیدند که در هنگام رابطه با پیکاسو مورد سواستفاده و بدرفتاری قرار گرفته‌بود.

این حرکت اعتراضی در پی شکل گیری جنبش metoo در جهان انجام شد. در سال‌های اخیر در پی افشای چند مورد آزار جنسی توسط افراد مشهور به زنان در اسپانیا، این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌است.

لوپیس می‌گوید اعتراض او به این دلیل است که در موزه هیچ گاه موضوع رفتار بد پیکاسو با زنان مطرح نشده‌است، خصوصا رفتار پیکاسو با دورا مار که زندگی سختی را برای او حتی بعد از جدایی رقم زد.

او می‌گوید این اعتراض حمله به پیکاسو نیست. من به حذف پیکاسو اعتقادی ندارم بلکه خواهان افشای حقایق هستم.

امانوئل گیگون ، مدیر موزه در این خصوص می‌گوید که به اعتراض احترام می گذارد و برای پاییز جلسات گفت‌وگو در خصوص رفتار دیکاسو با زنان برنامه ریزی شده‌است. «ما قصد داریم با نگاهی نو و انتقادی به این موضوع نگاه کنیم اما نمی‌توان کارهای پیکاسو را از تاریخ هنر حذف کرد.»

پیکاسو (۱۸۸۱ تا۱۹۷۳) در طول زندگی با زنان زیادی در ارتباط بود. نوه این هنرمند مارینا پیکاسو در کتابی که در سال ۲۰۰۱ نوشت به سواستفاده پابلو پیکاسو از زنان در جهت پیشبرد اهداف هنری‌اش و بد رفتاری و قطع رابطه با ان‌ها اشاره می‌کند.

مورخ هنر ویکتوریا کامبالیا نیز که داستانی از زندگی دورا مار نوشته در خصوص قرار دادن اطلاعاتی در خصوص داستان‌های پنهانِ آثار پیکاسو اعلام امادگی کرده‌است، اما مدیر این موزه اعلام کرد برنامه‌ای برای کار نداریم و برگزاری جلسات از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

کامبالیا می‌گوید شواهدی موجود است که نشان می‌دهد پیکاسو حداقل یک بار دورا مار را کتک زده‌است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها