{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نمایشگاه مروری بر زندگی و آثار مهدی سحابی خواهد شد

موزه هنرهای معاصر تهران میزبان نمایشگاه مروری بر زندگی و آثار مهدی سحابی خواهد شد
کدخبر : 4536

مژده طباطبایی مدیر گالری مژده در تهران از برپایی نمایشگاه مروری بر زندگی و آثار زنده یاد مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و گفت: این نمایشگاه با همکاری گالری مژده و خانواده سحابی در مرداد ۱۴۰۰ افتتاح می‌شود.

هنرام‌روز: گالری مژده پیش از این و در آبان 98 همزمان با دهمین سال درگذشت مهدی سحابی با همکاری و حمایت خانواده سحابی، بزرگداشتی برای این هنرمند برگزار کرده‌بود و آثار دیده نشده این هنرمند در معرض دید قرار داد. 

مژده طباطبایی کیورتور نمایشگاه مروری بر آثار مهدی سحابی در موزه هنرهای معاصر می‌گوید: از همان روزها ایده‌ای برای برگزاری نمایشگاه زنده‌یاد سحابی در موزه هنرهای معاصر تهران، مطرح و مراحل آماده سازی این نمایشگاه آغاز شد که اکنون، پس از دو سال تلاش شبانه روزی در مرداد 1400 میزبان علاقمندان خواهد بود. در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ اثر از مجموعه‌های مختلف این هنرمند چندوجهی به نمایش درمی‌آید که با تلاش از مجموعه داران اقصی نقاط دنیا گردآوری شده است، همزمان با برگزاری نمایشگاه، کتابی با عنوان مروری بر زندگی و آثار مهدی سحابی به همت گالری مژده و گروهی از منتقدین، پژوهشگران، اساتید دانشگاه، و متخصصین حوزه هنر و ادبیات رونمایی می‌شود، شایان توجه است که کتاب یادشده شامل ۳۱۰ اثر از آثار تجسمی زنده‌یاد مهدی سحابی در زمینه‌های نقاشی، مجسمه، نقش‌برجسته و عکاسی در کنار بیش از ۱۰ مقاله علمی-پژوهشی است‌. در طول برگزاری این رویداد که قریب یک ماه در موزه هنرهای معاصر تهران دایر خواهد بود چند نشست تخصصی با حضور مهمانان و سخنرانان صاحب نظر خواهیم داشت که جایگاه هنری ادبی مهدی سحابی را تبیین خواهند کرد.

مهدی سحابی، نویسنده، مترجم، نقاش، مجسمه‌ساز و عکاس در سال ۱۳۲۲ در قزوین به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات ابتدائی و متوسطه در تهران و اخذ دیپلم ریاضی، در همین شهر و در هنرکدۀ هنرهای تزئینی و سپس در فرهنگستان هنرهای زیبای شهر رم به تحصیل پرداخت.
سحابی کار را با روزنامه نگاری، بازیگری، عکاسی و کارهای مشابهی در عرصه‌های هنری آغاز کرد و در نهایت به سراغ ادبیات، نقاشی و ترجمۀ اثار ادبی مهم جهان روی آورد. وی از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ایتالیائی آثار متعددی را به فارسی برگرداند. ترجمۀ رمان معروف و پرحجم«در جستجوی زمان از دست رفته» اثر بزرگ و ماندگار مارسل پروست، نویسندۀ فرانسوی، از مهم ترین کارهای او در عرصۀ ترجمه است. رمان مرگ آرتمیو کروز اثرکارلوس فونتس، مادام بوواری و تربیت احساسات هر دو اثر گوستاو فلوبر و کوه خدا اثر اری دلوکا از جمله آثار این مترجم است.
سحابی ساکن فرانسه بود اما برخی از ایام سال را در ایران با برپایی نمایشگاه نقاشی و چاپ آثار خود می‌گذراند. دسته دلقک‌ها و مرگ قسطی اثر لوی فردینان سلین جزو دیگر ترجمه های این مترجم به شمار می‌روند. مهدی سحابی ۱۷ آبان سال ۱۳۸۸ بر اثر سکته قلبی در فرانسه درگذشت.

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها