{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

جدیدترین نمایشگاه مائوریتسیو کاتِلان یادمانی برای ۱۱ سپتامبر در میلان

جدیدترین نمایشگاه مائوریتسیو کاتِلان یادمانی برای ۱۱ سپتامبر در میلان
کدخبر : 4663
خبرنگار:

بنیاد هنر معاصر Pirelli HangarBicocca در میلان از فردا میزبان نمایشگاه انفرادی مائوریتسیو کاتِلان با عنوان Breath Ghosts Blind خواهد بود. در این نمایشگاه مجسمه‌ای که به عنوان یادمانی برای ۱۱ سپتامبر ساخته، رونمایی خواهد شد. اتفاقی که کاتلان را عمیقا تحت تاثیر قرار داد. کاتلان مجسمه blind را ۲۰ سال پس از حادثه ساخت اما در تمام مدت به ان فکر کرد و به دلیل حساسیت موضوع، موزه گوگنهایم نیویورک با نمایش ان موافقت نکرد.

هنرام‌روز: مائوریتسیو کاتِلان بیشتر به واسطه اثر هنری جنجالی‌اش «کمدین» شناخته می‌شود. این اثر موزی بود که بر دیوار گالری‌ای در ارت بازل میامی سال ۲۰۱۶ چسبیده شده‌بود و ۱۲۰ هزار دلار فروخته شد. دیگر اثر مهم او توالت طلایی بود که در سال ۲۰۱۹ دزدیده شد. 

اما نمایشگاه کنونی زبان طنز اثار قبلی‌اش را ندارد و سوالاتی را در خصوص چرخه مرگ و زندگی و شکنندگی انسان را مطرح می‌کند که ذهن همه را مشغول کرده‌است. 

نمایشگاه با مجسمه تنفس اغاز می‌شود. مجسمه‌ای از یک مرد که در حالت جنین روی زمین دراز کشیده و مقابلش یک سگ قرار دارد. این اثر هنری چرخه‌ای از  تولد و مرگ را نشان می‌دهد.

بعد از ان چیدمانی از کبوترهای تاکسیدرمی که پیش از این در دوسالانه ونیز ۱۹۹۷ با عنوان «جهانگردان» به نمایش درامده‌بود قرار دارد، این چیدمان با صدها پرنده یاداور فیلم‌ پرندگان الفرد هیچکاک است و ایده‌هایی در خصوص نظارت اجتماعی مردم را به ذهن متبادر می‌کند. 

اما اوج این نمایشگاه برج سیاه رنگی با یک هواپیما در قسمت بالایی ان با عنوان blind است که به یاد ۱۱ سپتامبر ساخته شده‌است. این اثر حدود ۲۰ سال پس از این حادثه به نمایش درمی‌اید. 

کاتلان می‌گوید اگرچه این اثر امسال ساخته شد اما من سال‌ها به ان فکر کردم. در زمانی که این جمله اتفاق افتاد کاتلان ساکن نیویورک بود، او قرار بود که با هواپیما سفر کند. اما در پی حادثه پروازها کنسل شد و مجبور شد به خانه بازگردد. بازگشت او به خانه ساعت‌ها طول کشید و او در این زمان چیزهایی دید که برایش تبدیل به خاطره‌ای غم انگیز شد و در ذهنش باقی ماند. صحنه‌های وحشتناک و اخرالزمانی که شکنندگی انسان را نشان می‌داد. 

در کاتالوگ این نمایشگاه امده در سال ۲۰۱۷ کاتلان با موزه کوگنهایم نیویورک برای برگزاری نمایشگاهی برای بزرگداشت ۱۱ سپتامبر مذاکره کرد. اما موزه نمایش چنین اثاری را در رابطه با این موضوع و تنها ۱۶ سال پس از حادثه مناسب ندانست و نمایشگاه برگزار نشد. بخش دوم: 

کاتلان هم با وجود اینکه اثاری جنجالی خلق کرده‌بود احساس کرد که این نمایشگاه باید در زمان و مکان مناسب برگزار شود و حساسیت موضوع را درک کرد.

کاتلان Blind را اثری درباره درد و بعد اجتماعی ان و برای نشان دادن شکنندگی جامعه‌ای که در ان تنهایی و خودخواهی رو به افزایش است، توصیف کرد. او همچنین این اثر را به بیماری کرونا هم پیوند می‌دهد. بیماری که مرگ را مجددا در زندگی همه ما نمایان کرد. 

او می‌گوید تصاویر خاص و اشیا و اثار هنری دارای قدرت نمادین و باورنکردنی هستند. ان‌ها معنایی وسیع‌تر از انچه به ان‌ها نسبت داده‌شده پیدا می‌کنند.

مائوریتسیو کاتِلان (۱۹۶۰) یکی از شناخته شده‌ترین هنرمندان ایتالیا است. او در طی سی سال فعالیت هنری اثاری خلق کرد که اغلب تحریک امیز به نظر می‌رسد و تابوهای جامعه را به چالش می‌کشند و پارادوکس‌های جامعه و مسائل روز اجتماعی و سیاسی و فرهنگی را منعکس می‌کنند. اثار بحث برانگیز او اغلب از فضای هنری فاصله گرفتند و مورد توجه اکثریت مردم جامعه واقع شدند. 

منبع؛ ارت نیوز پیپر

 

  • 0F2B3147-A44F-4813-949E-2E7048EA58DA
  • 949F862B-BCA3-488E-B99B-1FD33B11C92A
  • 8223B9D0-B5AB-4CCB-9A01-8F7347B31604
  • 15BEB260-37A5-4EAB-B0C7-6FE2CABC1ECE
ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها