{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

چهارمین قسمت از مجموعه مستند از تهران تا رم با نگاهی بر آثار و زندگی بهمن محصص منتشر شد

چهارمین قسمت از مجموعه مستند از تهران تا رم با نگاهی بر آثار و زندگی بهمن محصص منتشر شد
کدخبر : 4689

مستند «بهمن محصص در رم. پیکاسوی ایرانی» چهارمین قسمت از مجموعه مستند «از تهران تا رم» که توسط سفارت ایتالیا در ایران تهیه می‌شود منتشر شد. مجموعه «از تهران تا رم. سفری همگام با هنر» به معرفی هفت هنرمند مختلف که پیشینه هنری آنها در ایران و ایتالیا شکل گرفته است می‌پردازد.

هنرام‌روز: این قسمت بر شخصیت متنوع و آثار آوانگارد بهمن محصص، هنرمندی چند وجهی با ارتباط ویژه با ایتالیا، تمرکز می کند. کشوری که محصص ۵۰ سال از عمر خود را در آن سپری کرد و بسیاری از مجموعه های مشهور هنری خود را با الهام از این کشور، رنسانس و هنرمندان مدرنیست ایتالیا خلق کرد.

این مستند با نقل مشهوری که پایه و اساس زندگی حرفه‌ای محصص بود آغاز می‌شود: «هنر ویرانگر است. در پی برانگیختن انسان و خلاص کردنش از روزمرگی است. خواه با ستایش زیبایی یا با نشان دادن خدایان هولناک، هدف یکی است». هنرمندی که می‌ساخت و خراب می‌کرد و بسیاری از شاهکارهایش در همین روند تولید شده‌اند. آثاری که امروزه در مهم‌ترین و گران‌ترین حراج‌های هنری دنیا عرضه شده و به فروش می‌رسند.

بهمن محصص (متولد ۱۳۰۹) در سن ۲۳ سالگی به ایتالیا مهاجرت کرد و در آکادمی هنرهای زیبای شهر رم نقاشی آموخت و خیلی زود در رم به یکی از چهره‌های هنر معاصر ایتالیا در زمینه نقاشی، مجسمه‌سازی، طراحی صحنه و کارگردانی تئاتر و دیگر شاخه‌های هنر تبدیل شد؛ البته که دستی هم در ترجمه داشت.

وی در دوران طولانی کاری اش، روند روبه‌رشدی را طی کرد که در بسیاری مجموعه‌های هنری به جا مانده از وی دیده می‌شود؛ به ویژه در مجموعه مینوتور که برگرفته از شخصیت‌های اسطوره‌ای است و هیولاهایی با سر گاو و بدن انسان را نمایش می‌دهد.

محصص در سال ۱۳۸۹ و در سن هفتادونه‌ سالگی در رم درگذشت؛ در حالی که میراث هنری ارزشمندی از خود بر جای گذاشته بود. هر چند شمار دقیق آثار وی مشخص نیست و خود او بخشی از آنها را یا به دلیل خشم یا جلوگیری از تبدیل شدن به کالایی برای احتکار و مطامع انسانی از بین برد.

«بهمن محصص در رم. پیکاسوی ایرانی» با همکاری هنرمندان ایرانی یاسمین زندیه و احسان رونق (تحقیق و تدوین) به همراه میترا فراهانی و "بنیاد بهمن محصص" (اهدای تصاویر) تولید شد و در تاریخ ۳۱ تیر در محل اقامت سفیر ایتالیا در تهران با حضور جوزپه پرونه، سفیر رم در تهران و تعدادی از اساتید هنرهای تجسمی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی رونمایی شد.

مجموعه فیلم هفت‌قسمتی مجموعه «از تهران تا رم. سفری همگام با هنر» برای تاکید بر پیوندهای فرهنگی و هنری دو ملت ایران و ایتالیا و در مورد هفت هنرمند ایرانی و ایتالیایی که در هر دو کشور کار و تحصیل کرده‌اند، ساخته شده و تاکنون سه قسمت از آن در مورد بیژن بصیری (متولد ۱۳۳۳)، محسن وزیری‌مقدم (۱۳۰۳ تا ۱۳۹۷) و خسرو خورشیدی (۱۳۱۱) منتشر شده است. اکبر میخک و وینچنسو بیانگینی Vincenzo Bianchini دیگر هنرمندانی هستند که این مجموعه نگاهی به آثار و زندگی هنری آنها خواهد داشت.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها