{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی فستیوال سینمایی

فستیوال تورنتو

فستیوال تورنتو
کدخبر : 1552

از گذشته تا به حال جشنواره بین المللی فیلم تورنتو (TIFF) را جشنواره جشنواره ها می نامیدند. این جشنواره که یکی از جشنواره های با بیشترین شرکت کننده از سوی اعضای رسمی صنعت سینما و علاقه مندان به این حوزه است؛ ابتدا در سال 1975 با همان عنوان جشنواره جشنواره ها به هدف به نمایش درآوردن آثار سینمایی به نمایش در آمده در دیگر جشنواره ها، کار خود را آغاز کرد.

جشنواره بین المللی فیلم تورنتو هر سال در اولین پنجشنبه پس از روز کارگر کانادا کار خود را شروع کرده و برای 11 روز به فعالیت خود ادامه می دهد. این جشنواره هر ساله 300 تا 400 اثر از سراسر جهان را به نمایش در آورده و میزبان بیش از 250 هزار نفر است. این فستیوال بیشتر به عنوان چارچوبی برای تبلیغ و شهرت بخشی به فیلم های جدید شناخته میشود به گونه ای که آثار تقدیر شده در این جشنواره معمولا عملکرد خوبی در مراسم اسکار از خود نشان می‌دهند. جوایز اصلی برای فیلم های بلند، مستندها و فیلم های کوتاه در این جشنواره از سوی هیئت داوران اهدا نشده و بر اساس رای مردمی تعیین می‌گردد. با این حال هیئت داوران اختیار اهدای جوایزی همچون بهترین فیلم کانادایی، بهترین فیلم اولی کانادایی و بهترین فیلم کوتاه کانادا در کنار جایزه برای بهترین فیلم کوتاه در عرصه بین المللی و چند جایزه دیگر با اسپانسرهای متفاوت را دارند.

به مانند دیگر جشنواره ها، جشنواره بین المللی فیلم تورنتو نیز از بخش های متفاوتی تشکیل شده است که جشنواره از آن ها با عنوان برنامه یاد می کند. در ادامه به معرفی این بخش ها خواهیم پرداخت :

1) سینمای معاصر جهان

این بخش غالبا در برگیرنده آثار فیلم سازانی شناخته شده ولی نه چندان مطرح است.

2) کشف

در این بخش معمولا آثار کارگردانانی که برای اولین یا دومین بار به ساخت فیلم‌های بلند روی آورده‌اند، به نمایش در می‌آید.

3) نمایش گالا

در این بخش که فرش قرمز جشنواره را نیز به خود اختصاص می‌دهد آثار کارگردانان مشهور با حضور عوامل و بازیگران ستاره جهانی به نمایش در می‌آید.

4) در گفتگو با...

در این بخش مصاحبه هایی با فیلم سازان مشهور یا دیگر اصحاب مشهور صنعت سینما صورت می پذیرد. معمولا این بخش با چکیده ای از فیلم های مختلف مربوط با فیلم سازان به نمایش در می‌آید.

5) اساتید

در این بخش آثار فیلم سازان مشهور در عرصه فیلم های مستقل هنری جهانی به نمایش در می‌آید.

6) شیدایی شبانه

در این بخش فیلم های تجاری با بودجه کم به نمایش در می‌آیند.

7) پلتفرم

این بخش که ماهیت رقابتی دارد مختص به آثار سینمایی بلند و مستندهایی است که در آمریکای شمالی توزیع کننده ندارند. هر ساله هیئت داورانی شناخته شده از سراسر جهان به ارزیابی آثار ارائه شده در این بخش پرداخته و جایزه ای معادل 25 هزار دلار کانادا به فیلم برگزیده این بخش اختصاص داده می‌شود.

8) برنامه پربیننده

در این بخش برنامه های تلوزیونی که اولین نمایش جهانی یا آمریکای جنوبی خود را تجربه می کنند به شکل سینمایی در این بخش به نمایش در می‌آیند.

9) شورت کات

در این بخش تعدادی فیلم کوتاه کانادایی و بین المللی به نمایش در می‌آیند.

10) نمایش ویژه

در این بخش فیلم های بلند سینمایی ویژه کانادایی و بین المللی برای اولین بار نمایش عمومی خود را تجربه می‌کنند.

11) سینماتک جشنواره بین المللی فیلم تورنتو

برخلاف دیگر بخش ها که در برگیرنده اولین نمایش عمومی فیلم ها می باشد، این بخش به نمایش فیلم هایی از تمام اعصار حال و گذشته می پردازد، فیلم های کلاسیک بازیابی شده در این بخش از اولویت پخش برخوردار هستند.

12) مستندهای جشنواره بین المللی فیلم تورنتو

در این بخش که پیش از این reel to reel نامیده شده است به نمایش آثار مستند سینما پرداخته می‌شود.

13) جشنواره بین المللی فیلم تورنتو مختص به کودکان و موج نو

در این بخش که در گذشته Sprockets نامیده شده است آثار حوزه کودکان و نوجوانان به نمایش در می‌آیند.

14) طول امواج

در این بخش آثار سینمایی تجربی و برآمده از سینمای مستقل در دو بخش فیلم سینمایی بلند و کوتاه به نمایش در می‌آیند.

Festival19_eblast2

 

شرایط و زمانبندی ارسال فیلم به جشنواره

جشنواره بین المللی فیلم تورنتو معمولا هر سال در هفته سوم شهریور ماه شروع شده و برای 11 روز به کار خود ادامه می‌دهد. اما علاقه مندان و اعضای صنعت سینما می توانند برای ثبت و ارائه آثار خود برای بررسی در این جشنواره از 19 بهمن ماه تا 24 خرداد سال بعد به آدرس www.tiff.net/submissions مراجعه کنند.

قوانینی که باید قبل از ارسال فیلم به جشنواره بدانید

  1. فیلم های بلند ارائه شده به جشنواره باید بیش از 50 دقیقه طول پخش و فیلم های کوتاه ارائه شده باید زیر 49 دقیقه طول پخش داشته باشند.
  2. آثار ارائه شده به جشنواره همگی باید پس از 10 شهریور سال پیش به اتمام رسیده باشند
  3. میتوان آثار در حال تهیه و تولید را به جشنواره ارائه کرد.
  4. برای جشنواره بین المللی فیلم تورنتو مطلوب است که تمامی اثار ارائه شده حداقل پیش از این در آمریکای شمالی نمایش عمومی نداشته باشند.

هزینه ها

هزینه ثبت و ارائه آثار به جشنواره نسبت به زمان اقدام متغیر است. از این روی هزینه آثار ارائه شده تا ششم اردیبهشت 100 دلار برای فیلم های سینمایی بلند و مستندها و 65 دلار برای فیلم های کوتاه است. هزینه فیلم های ارائه شده دهم خرداد ماه 135 دلار برای فیلم های سینمایی بلند و مستند ها و 95 دلار برای فیلم های کوتاه و هزینه فیلم های ارائه شده تا 24 خرداد ماه 160 دلار برای فیلم های سینمایی بلند و مستندها و 105 دلار برای فیلم های کوتاه است.

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها