{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی فستیوال سینمایی

فستیوال ونیز

فستیوال ونیز
کدخبر : 1555

ونیز را شاید بتوان یکی از اعجاب انگیزترین شهرهای جهان نامید، شهری بر روی آب در کشوری با تار و پودی تاریخی و مرجعی برای تفکر و هنر، که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جلب می کند. اما ونیز علاوه بر گردشگران معمول خود هر ساله طیف وسیعی از علاقه مندان به هنری منحصر به فرد را نیز به خود جلب می کند، هنر هفتم.

ونیز در واقع مأمن اولین و قدیمی ترین و البته یکی از معتبرترین جشنواره های بین المللی فیلم جهان است. جشنواره بین المللی فیلم ونیز (Venice Film Festival) در واقع اولین بار به عنوان انشعابی از نمایشگاه دوسالانه هنر ونیز، در سال 1932 کار خود را شروع کرده و به جهت استقبال بی نظیری که از آن صورت گرفت از سال 1935 هر ساله میزبان آثار مختلف سینمایی جهان بوده است.

این جشنواره که هر ساله از اوایل شهریور ماه شروع به کار کرده و برای ده روز به کار خود ادامه می‌دهد، به جهت موقعیت مکانی ویژه شهر ونیز و ترکیبی که از هنر و سنت هنری شهر به دست می‌دهد، طیف گسترده ای از علاقه مندان و حرفه‌ای های صنعت سینما را به خود جلب می کند. در ادامه به معرفی بخش های متفاوت این جشنواره بین المللی خواهیم پرداخت :

1) بخش رقابتی

در این بخش همانند دیگر جشنواره های معمول، فیلم های سینمایی بلند از سراسر جهان برای بدست آوردن جوایز این جشنواره به رقابت می پردازند. در این بخش حداکثر تعداد 20 فیلم به رقابت می پردازند و جایزه اصلی شیر طلای جشنواره فیلم ونیز به فیلم برگزیده این دسته اختصاص داده می شود. از دیگر جوایز اهدایی در این بخش می توان به شیر نقره ای اهدا شده به بهترین کارگردانی، جایزه بزرگ هیئت داوران به فیلم برگزیده، جام ولپی به بهترین بازیگر زن و مرد و اوسلای طلایی به ایفای نقش در ابعاد تکنیکی آثار سینمایی مانند تصویر برداری و موسیقی فیلم، اشاره کرد.  

2) بخش افق

ورود به این بخش برای تمامی ژانرهای سینمایی آزاد می باشد همچنین این بخش نسبت به روندهای جدید رویکرد بازتری داشته و معمولا در آن فیلم سازان تازه کار و یا آثار خلاقانه به نمایش در می‌آیند. در بخش افق تعداد حدودی بیست فیلم کوتاه نیز با یکدیگر به رقابت می پردازند. جوایز این بخش شامل جایزه افق برای فیلم های سینمایی بلند مدت، جایزه ویژه هیئت داوران افق برای فیلم های بلند، جایزه افق برای فیلم های کوتاه و جایزه افق برای فیلم های نیمه بلند اشاره کرد.

3) بخش غیر رقابتی

در این بخش آثار سینماگران شناخته شده در کنار آثار سینماگران تازه کار، آثار مستند و فیلم هایی که به زوایایی تازه و بدیع فرمی و محتوایی می پردازند به نمایش در می آیند.

4) ونیز کلاسیک

توجه جشنواره در این بخش به پخش آثار سینمایی کلاسیک بازیابی شده جهان معطوف می باشد.

5) اسکونفینی

در این بخش فیلم هایی از ژانرها و طول پخش متفاوت، به نمایش در می آیند. در این بخش فیلم های مستقل، تجربی، هنری و حتی سریال های تلوزیونی حضور دارند.

6) واقعیت مجازی ونیز

در این بخش تعداد حداکثری 30 آثار نمایشی که در آن ها از تکنولوژی واقعیت مجازی استفاده شده است با هر طول پخشی به رقابت می پردازند و در نهایت جوایزی به آثار برگزیده در این بخش تعلق می گیرد.

 

بخش های موازی

هفته منتقدان

در این بخش تعدادی فیلم به انتخاب سندیکای ملی منتقدان فیلم ایتالیا به نمایش در می آید.

روزهای ونیز

در این بخش حدود ۱۰ تا ۱۲ فیلم به انتخاب انجمن فیلمسازان ایتالیایی و انجمن کارگردانان و تهیه‌کنندگان مستقل نمایش داده می‌شوند.

بازار فیلم

علاوه بر بخش‌های بالا، جشنواره فیلم ونیز برنامه‌های مروری بر آثار برای تجلیل از فیلمسازان و چهره‌های برجسته دنیای سینما برگزار می‌کند. همچنین بازار فیلمی به نام دفتر صنعت در این جشنواره برای تهیه‌کنندگان و شرکت‌های فروش فیلم برگزار می‌گردد.

rexfeatures_9843905i

 

شرایط و زمانبندی ارسال فیلم به جشنواره

جشنواره بین المللی فیلم ونیز هر ساله در اوایل شهریور ماه کار خود را آغاز کرده و تا ده روز ادامه پیدا می کند. علاقه مندان برای حضور در این جشنواره بین المللی میتوانند از دوازدهم بهمن ماه تا 22 خرداد ماه برای ثبت درخواست ورود آثارشان در جشنواره فیلم ونیز به پایگاه اینترنتی این جشنواره به آدرس www.labiennale.org مراجعه نمایند.

شرایط ارائه فیلم به جشنواره فیلم ونیز

تمامی فیلم های ارائه شده باید در دوازده ماه گذشته منتهی به تاریخ شروع جشنواره ساخته و به اتمام رسیده و نباید در هیچ قالب دیگری در بخش های مختلف ادوار قبلی جشنواره فیلم ونیز به نمایش در آمده باشند. همانطور که در فرم ثبت نام برخط جشنواره آمده است از کارگردانان آثار خواسته می شود تا شرح حال خود را به جهت مصارف تحقیق و مستند سازی با جشنواره در میان بگذارند. همچنین فیلم های ارائه شده در جشنواره نباید هرگز قبلا به نمایش عموم در آمده یا در جشنواره های دیگر وارد شده باشند.

فرمت های مورد قبول

فیلم های ارائه شده به جشنواره تنها در فرمت های دیجیتالی، فیلم های 35 میلیمتری و فرمت های دیجیتالی واقعیت مجازی، مورد تایید می باشند. اما فیلم های ارائه شده برای بخش اسکونفینی با تایید مدیریت جشنواره فیلم ونیز می توانند در فرمت های دیگر نیز ارائه شوند.

هزینه ها

به مانند دیگر جشنواره ها، جشنواره فیلم ونیز نیز برای قبول درخواست های ارائه فیلم هزینه هایی را در نظر گرفته است. از این روی هزینه ثبت فیلم های سینمایی بلند و آثار واقعیت مجازی 120 یورو و هزینه ثبت فیلم های کوتاه 60 یورو است. با این حال هزینه ها از تاریخ دهم خرداد ماه بالاتر رفته و به 140 یورو برای فیلم های بلند و 80 یورو برای فیلم های کوتاه می رسد، همچنین هزینه ثبت آثار واقعیت مجازی پس از 25 اردیبهشت ماه نیز به 140 یورو می رسد. این هزینه ها تحت هیچ شرایطی قابل عودت نیستند.

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها