{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

معرفی جشنواره فیلم سوئیسی

جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو

جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو
کدخبر : 1622

جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو با تاریخ طولانی‌اش جایگاه ویژه ای در بین جشنواره های مهم سینمایی دنیا کسب کرده است. هر ساله در ماه آگوست، حدود ۱۹۰ هزار نفر از علاقه مندان سینما، بیش از ۱۰۰۰ روزنامه نگار و ۳۷۰۰ سینماگر شهر کوچک سوئیسی- ایتالیایی لوکارنو را که درست در قلب اروپا واقع شده اشغال می کنند و آن جا را به مدت ۱۱ روز بدل به پایتخت سینمایی جهان می کنند.

لوکارنو که از نظر جغرافیایی در مرز سه فرهنگ ایتالیایی، آلمانی و فرانسوی زبان واقع شده، با مخاطبانی که فرهنگ این ناحیه از کشور سوئیس را بازتاب می دهند، موقعیت ویژه ای برای این جشنواره ایجاد کرده است. تاریخ طولانی گفتگوی بین اقوام و ملت ها در این شهر، این جشنواره را تبدیل به مکانی ایده آل برای توسعه سینماهای ملی در سراسر جهان کرده است. لوکارنو هیچ مرزی ندارد، نه از نظر جغرافیایی، نه مضمونی و نه سبکی است و پذیرای همه گونه فیلم در بخش های مختلف می باشد. تمایز جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو از سایر جشنواره ها را می توان در میدان رنسانس که هر شب بیش از ۸۰۰۰ تماشاگر را در خود جمع می کند جستجو کرد. سالن کاخ پیاتزا که هم مرکز برگزاری جشنواره است و هم محل نمایش فیلم ها، با پرده ی نمایش بسیار بزرگش یکی از بزرگترین و بهترین سالن های روباز سینما در اروپاست.

برنامه های جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو:

نگاهی به برنامه های جشنواره لوکارنو خود نمایانگر مخاطبان این جشنواره نیز هست: متنوع، کنجکاوی برانگیز، آزاد، و آماده برای هر نوع تجربه. تماشاگران جشنواره لوکارنو در کنار فیلمسازان، تهیه کنندگان و بازیگران گفتمانی واقعی را تجربه می کنند و هر روز گزیده ای از آثار پیشرو را که نمایانگر رویکردی تازه در سینمای مستقل است به تماشا می نشینند. بخش بین الملل جشنواره، سفری اکتشافی را در کشورهای مختلف پی می گیرد و پذیرای فیلمسازانی است که در تلاشند صدایشان را به جایی برسانند. این جشنواره فرصتی است هم برای بروز اولین بارقه های استعدادهای جوانان و هم چالشی برای فیلمسازان تثبیت شده تا بتوانند در راه خود تداوم داشته باشند. هر شب، با نمایش فیلم در سالن معروف پیاتزا برای بیش از ۸۰۰۰ نفر، جادوی سینما جشن گرفته می شود. تماشاگران حاضر در پیاتزا همچنین بزرگترین هیات داوران روی زمین را تشکیل می دهند! آن ها هر سال با آرایشان برنده جایزه ویژه Prix du Public را انتخاب می کنند. در بخش مسابقه بین الملل این جشنواره، آثاری از سینمای معاصر جهان به نمایش در می آید که در آن جوانترها شانه به شانه ی فیلمسازان تثبیت شده به رقابت می پردازند.

هیات داورانی متشکل از هفت نفر، مسئولیت انتخاب بهترین فیلم از بین ۲۰ فیلم بلند بخش مسابقه را بدون توجه به فرمت فیلم ها، برای دریافت جایزه ی معروف یوزپلنگ طلایی بر عهده دارند.

فیلمسازان حاضر در بخش مسابقه، فیلم هایی را با رویکردی خلاقانه و پیشرو در زمینه فرم یا محتوا که پیچیدگی های زندگی معاصر و خود سینما را به چالش می کشد به نمایش می گذارند. این بخش با حدود ۲۰ فیلم (بالای ۳۰ دقیقه) مستند و داستانی، فضایی برای کشف جدیدترین فیلم ها فراهم می کند.

بخش Play Forward آثار برتر کارهای تجربی سمعی بصری را که محل تقاطع سینما، ویدئو آرت و سایر هنرهاست عرضه می کند. این بخش که با همکاری رولد اسزیمن و فرانچسکو بونامی برگزار می شود بدون توجه به فرمت، مدت زمان و فن آوری دیجیتالی مورد استفاده، پذیرای تمامی آثار است.

بخش دیگری از جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو، بخش ((درهای باز)) نام دارد که هر سال روی مناطق خاصی از جهان تمرکز می کند. این بخش که با حمایت وزارت امور خارجه سوییس برگزار می شود، مشوق فیلم ها و فیلمسازان کشورهایی است که سینما هنوز در آن ها توسعه پیدا نکرده است. تهیه کنندگان و کارگردانان آثار منتخب می توانند با شرکت در کارگاهی که با هدف یافتن شرکای سینمایی مخصوصا در اروپا در طول جشنواره برگزار می شود، روند تولید پروژه های در حال ساخت خود را تسریع بخشند. در پایان این کارگاه جوایز متعددی عرضه می شود. یک جایزه برای تولید و جایزه دیگری برای توزیع، به مبلغ ۵۰۰۰۰ فرانک سوئیس با همکاری جشنواره و صندوق حمایت مالی Visions Sud Est به برندگان تعلق می گیرد. همچنین جایزه ای معادل ۱۰۰۰۰ یورو توسط مرکز ملی سینمای فرانسه برای حمایت از توزیع برگزیده ی بخش فیلم اولی ها اهدا می شود.

بخش ((یوزپلنگ های فردا)) عرصه ای برای کشف استعدادهای جدید است. در این بخش فیلم های کوتاه عمدتا داستانی (حداکثر ۴۰ دقیقه) از کارگردانانی که تاکنون موفق به ساخت فیلم بلند نشده اند با یکدیگر به رقابت می پردازند. این بخش در دو قسمت بین المللی مختص آثاری از سراسر جهان و قسمتی مختص فیلمسازان جوان سوئیسی برگزار می شود. در این بخش تاکنون فیلم های اول کارگردانانی چون فاتح آکین، باربارا آلبرت، پل تامس آندرسون، لورن کانته، فرانسوا اوزون، آندره آ استاکا، روبرتا توره و بسیاری دیگر که اکنون به چهره هایی سرشناس تبدیل شده اند، به نمایش در آمده است.

((اینجا و هر جایی دیگر))، نام بخشی از جشنواره است که در آن گزیده ای از آثار مستند و داستانی درباره زندگی معاصر، سیاست، تاریخ، جامعه و هنر به نمایش در می آید. مجموعه ی این آثار تصویر قدرتمندی از دنیای امروز و بازتاب پیچیدگی های آن را به مخاطب ارائه می کند.

هر ساله برنامه های جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو همراه است با برنامه های مروری بر آثار، پنل های گفتگو، سمینار، میهمانی های مختلف با حضور ستارگان سرشناس سینمایی و … . لوکارنو فضایی مفرح و آموزنده فراهم می کند که در آن ستارگان سینما، استعدادهای جوان و عموم مردم برای چشیدن طعم سینمای معاصر گرد هم می آیند. جشنواره لوکارنو به طور خستگی ناپذیر برای ایجاد شوق و ذوق سینما در فیلمسازان تلاش می کند.

وب سایت جشنواره: www.pardo.ch

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها