{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زندگینامه و بیوگرافی مجید مجیدی

زندگینامه و بیوگرافی مجید مجیدی
کدخبر : 3212

مجید مجیدی (زادهٔ ۲۵ فروردین ۱۳۳۸ در تهران) کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه اهل ایران است.

به گزارش هنر ام‌روز،  مجیدی با فیلم بچه‌های آسمان جزو پنج نامزد نهایی دریافت بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ بود و نخستین کارگردان ایرانی است که نامزد دریافت جایزه اسکار شده‌است. مجیدی با چهار سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر، رکورددار دریافت این جایزه در میان کارگردانان ایرانی است.

مجید مجیدی (با نام اصلی مجید طالش‌مجیدی) در ۲۵ فروردین ۱۳۳۸ در خانواده ای طالش در شهر تهران به دنیا آمد. وی پس از دریافت مدرک دیپلم تحصیلاتش را در زمینهٔ هنرهای زیبا ادامه داد. مجیدی فعالیت هنری‌اش را قبل از انقلاب اسلامی ایران در عرصهٔ تئاتر آغاز کرد. اولین اجرای وی در تئاتر شهر تهران، نقشی در نمایش «نهضت حروفیه» به کارگردانی داوود دانشور بود. سپس در سال‌های دههٔ ۶۰ و ۷۰ هجری شمسی به تجربه‌هایی در زمینهٔ بازیگری در سینما دست زد. او در فیلم بایکوت ساختهٔ محسن مخملباف در نقش یک کمونیست سرخورده، در فیلم تیرباران در نقش شهید سید علی اندرزگو، و در فیلم دو چشم بی‌سو در نقش یک معلم توده‌ای نقش ایفا کرد. مجیدی هم‌چنین در حوزهٔ اندیشه و هنر اسلامی و حوزهٔ هنری سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان بازیگر همکاری کرده‌است. در سال‌های بعد مجیدی به کارگردانی روی آورد.

 

مجیدی در اکثر آثارش نویسنده و کارگردان بوده‌است. او همچنین عضو پیوستهٔ فرهنگستان هنر می‌باشد.
اولین فیلم‌های مجیدی چند فیلم کوتاه بودند، و اولین فیلم بلند وی به نام بدوک در سال ۱۳۷۰ برنده جایزهٔ جشنواره فجر شد. بچه‌های آسمان سومین ساخته سینمایی وی به عنوان یکی از پنج نامزد بهترین فیلم خارجی زبان اسکار ۱۹۹۸ شده بود. مجیدی تا سال ۲۰۱۱ میلادی، تنها کارگردان ایرانی بوده که فیلمی از او نامزد دریافت جایزهٔ اسکار شده‌است. هم‌چنین او دو بار برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم و جایزه کلیسای جهانی در جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال شده که در تاریخ این جشنواره بی‌سابقه بوده‌است. مجیدی برای فیلم پدر تقدیرنامهٔ فیلم برتر را از چهاردهمین جشنواره فیلم لندن را نیز کسب کرده‌است. او نامزد جایزه طلایی جایزه ستلایت برای فیلم باران در سال ۲۰۰۱ شد. همچنین مجیدی جایزه ویژه هیئت ملی بازبینی فیلم را برای فیلم آواز گنجشک‌ها در سال ۲۰۰۹ به دست آورد و نامزد خرس طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای همین فیلم آواز گنجشک‌ها در سال ۲۰۰۸ شد. از او به غیر از فیلمنامه‌هایی که خودش کارگردانی کرده، یک کتاب نیز به نام لاله و پونه منتشر شده‌است.

 

مجیدی پس از گرفتن جایزه جشنواره بین‌المللی فیلم برلین برای فیلم آواز گنجشک‌ها در سال ۱۳۸۶، با صدور بیانیه‌ای به آنچه جسارت عبدالکریم سروش به مقام پیامبر مهربانی نامید، انتقاد و از تمام کسانی که در مقابل این اظهارات سکوت کرده‌اند گله کرد.
در پایان متن اعتراض، وی سروش را با ارائهٔ بیت شعری از مولوی، که سروش را از مریدان او می‌دانند، کافر نامید: گرچه قرآن از لب پیغمبر است هر که گوید حق نگفت آن کافر است
این همه آوازها از شَه بُوَد گرچه از حلقوم عبدالله بود
مجیدی حدود ۸ سال از عمر خود(۸۶ تا ۹۴) را مشغول ساخت فیلم محمد رسول‌الله بوده که این فیلم بزرگترین پروژهٔ سینمای ایران است.

او در سال ۱۳۹۸ برندهٔ تندیس بهترین کارگردان از جشنواره جهانی فیلم قونیه شد. این جایزه به کارگردان‌هایی اعطا می‌شود که به ساخت آثار سینمایی بر اساس باورهای دینی و معنوی پرداخته‌اند.

 

دیدگاه‌های سیاسی
در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۸)، مجید مجیدی جزو طرفداران میرحسین موسوی بود. او در جریان این حمایت در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان قبل از انتخابات گفت: بنده بر این باورم اگر مهندس موسوی انتخاب شود، لطف بزرگی است که خداوند براین ملت کرده و اگر انتخاب نشود لطف بزرگی است که خداوند در حق مهندس موسوی کرده‌است. چرا که ایشان در طول عمر خود همیشه با سلامت و صداقت و دین باور و معتقد به اصول انقلاب زندگی کرده‌است.

 

یکی از فیلم‌های تبلیغاتی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را مجید مجیدی با همکاری داوود میرباقری و رضا میرکریمی ساخت که در ۹ خرداد ۱۳۸۸ از شبکهٔ اول صداوسیما پخش شد. ابوالفضل فاتح، رئیس کمیته رسانه و تبلیغات ستاد میرحسن موسوی، دربارهٔ این فیلم گفت: ساده، صمیمی، محکم، مؤثر و واقع بین. مجیدی به خوبی توانسته‌است ارتباط معنی‌داری فی‌مابین حضور سبز مهندس موسوی و نیازهای اجتماعی برقرار کند. مجیدی رسالت خود را در این فیلم می‌داند، مخاطبش را می‌شناسد و به حقیقت تعهد دارد.
فاتح در جایی دیگر در بارهٔ این فیلم گفت: مجیدی این فیلم را نه برای جشنواره‌ها و نه برای مهندس ساخته‌است. این فیلم رنگ خدا دارد و همه چیزش مردم‌اند.
 
انتقاد از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا علیه مردم ایران
مجیدی در نشست خبری فیلم سینمایی «خورشید» در جشنواره فیلم ونیز با اشاره به تحریم دارویی ایران، از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا انتقاد کرد و گفت: یکی از معضلات مهم کشور ما بحث تحریم‌های دارویی است. در این شرایط سخت دارو وارد کشور ما نمی‌شود چرا که تحت تحریم‌های آمریکا هستیم. ۴۰ سال است در این شرایط سخت ناشی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، مردم ایران زندگی می‌کنند.

 

دیدگاه‌های فرهنگی
مجیدی سینمای ایران را قبل از انقلاب ۱۳۵۷، یک سینمای سطحی و تبلیغاتی دانست که هیچ‌گونه هویت، فرهنگ و اعتقاد ایرانی نداشت و فیلم‌هایی سطحی و مبتذل که با فرهنگ ایرانی همخوانی نداشت، در آن ساخته می‌شد. وی آتش‌زدن سینماها را در کنار بانک‌ها، مراکز دولتی و مراکز ساواک، نشانهٔ این دانسته که مردم ایران هیچ تعلق خاطری به آن‌ها نداشتند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها