{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زندگینامه و بیوگرافی جمیله شیخی

زندگینامه و بیوگرافی جمیله شیخی
کدخبر : 3622

جمیله شیخی (زاده ۹ اردیبهشت ۱۳۰۹ در زنجان – درگذشته ۲ خرداد ۱۳۸۰ در تهران) هنرپیشه ایرانی بود. او دکترای افتخاری تئاتر داشت. وی مادر آتیلا پسیانی بازیگر است.

به گزارش هنر ام‌روز، از کودکی به تشویق پدر و مادرش که خانواده‌ای فرهنگ دوست بودند در نمایش‌های مدرسه بازی می‌کرد و در دبیرستان به شرکت در جلسات انجمن ادبی و اجرای نمایش می‌پرداخت. او در ابتدا از شاگردان کلاس آواز فاخره صبا بود که سپس صبا وی را به شاهین سرکیسیان معرفی می کند و سپس نزد استادان دیگر تئاتر به آموختن و تمرین تئاتر مشغول شد و به استخدام رسمی «اداره تئاتر» درآمد.

نمایش‌ها

جمیله شیخی بر صحنه‌ی تئاتر بی‌شماری نقش آفرینی کرده است اما از جمله نمایش‌هایی که جمیله شیخی در آن‌ها به ایفای نقش پرداخت، می‌توان به «ملاقات با بانوی سالخورده» (حمید سمندریان)، «از پشت شیشه‌ها» (اکبر رادی) و «بن‌بست» (علی نصیریان) اشاره کرد.

آثار سینمایی
۱۳۸۰ کاغذ بی‌خط 
۱۳۷۹ همسر دلخواه من
۱۳۷۸ عینک دودی
۱۳۷۷ بلوغ 
۱۳۷۵ لیلا 
۱۳۷۴ ماه و خورشید 
۱۳۷۰ مسافران 
۱۳۶۸ صنوبرهای سوزان 
۱۳۶۷ سفر عشق 
۱۳۶۶ پرنده کوچک خوشبختی 
۱۳۶۶ ویزا
۱۳۶۶ پاییزان 
۱۳۶۱ قرنطینه
۱۳۵۴ خانه خراب

درگذشت

جمیله شیخی در روز چهارشنبه دوم خرداد ۱۳۸۰ در سن ۷۱ سالگی بر اثر سکته قلبی درگذشت. پیکر وی روز ششم خرداد ۱۳۸۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد. هنرمندانی مانند بهرام بیضایی و احمد کامیابی مسک در مراسم درگذشت او شرکت کردند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها