{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

زادروز میشل ماری فایفر

زادروز میشل ماری فایفر
کدخبر : 3623

میشل ماری فایفر (به انگلیسی: Michelle Marie Pfeiffer) (تلفظ به‌صورت:faɪfər) (زاده ۲۹ آوریل ۱۹۵۸) بازیگر آمریکایی است.

به گزارش هنر ام‌روز،  فایفر کار خود را از اوایل دهه ۸۰ میلادی آغاز کرد. البته اولین فیلم مهمش، فیلم صورت‌زخمی بود که محصول سال ۱۹۸۳ بود. فیلم‌های موفق و برجسته وی، در اواخر دهه ۸۰ و اوایل ۹۰ میلادی ساخته شدند. فیلم‌هایی چون "روابط نامشروع" (۱۹۸۸)، "ازدواج با اوباش" (۱۹۸۸)، "بیکرهای شگفت‌انگیز" (۱۹۸۹)، "خانه روسی" (۱۹۹۰)، "فرانکی و جانی" (۱۹۹۱)، "محدوده عشق" (۱۹۹۲) و "عصر معصومیت" (۱۹۹۳) و البته حضورش در فیلم بازگشت بتمن در سال ۱۹۹۲.

فایفر تاکنون موفق به کسب جوایز زیادی شده‌است از جمله جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم "بیکرهای شگفت‌انگیز" یا جایزه بفتا بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم "روابط نامشروع" یا جایزه خرس نقره‌ای بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم "محدوده عشق". وی همچنین برای این ۳ فیلم، نامزد جایزه اسکار هم شده‌است. وی ستاره خود را در بلوار هالیوود و در قسمت ۶۸۰۱ ان دارد.

همچنین وی در نخستین نسخه مجله پیپل با عنوان "۵۰ فرد زیبای دنیا" در سال ۱۹۹۰، در صدر لیست قرار گرفت و عکس روی جلد مجله از وی بود تا وی به اولین شخص درتاریخ تبدیل شود که عکسش برای این عنوان بر روی جلد مجله پیپل میرود. در سال ۱۹۹۹ نیز این اتفاق دوباره برای وی افتاد. در مجموع فایفر دارای رکورد ۶ بار حضور در طی ۱ دهه است.

فایفر در سانتا آنا در ایالت کالیفرنیا به دنیا آمد و دومین فرزند از چهار فرزند ریچارد فایفر و دونا بود. پدرش پیمانکار و مادرش خانه دار بود. وی دارای یک برادر بزرگتر به نام ریک و دو خواهر کوچکتر بنام‌های دیدی و لوری است که هر دو بازیگر هستند. پدر میشل اصلیتی از آلمان - هلند - ایرلند دارد و مادرش سوئدی سوئیسی است. خانواده فایفر به مدوی کالیفرنیا نقل مکان کردند و میشل دوران کودکی خود را در انجا سپری کرد. وی در دبیرستان Fountain Valley High School درس خواند و بعد از سه سال فارغ‌التحصیل شد در ان زمان وی در سوپر مارکت Vons کار می‌کرد. وی سپس به کالجGolden West College رفت و تصمیم گرفت تا وارد حرفه بازیگری شود. در مراسم دختر شایسته شهر خود شرکت کرد و برنده آن مسابقه شد و سپس به لوس انجلس رفت و کار خود را با بازی در تبلیغات آغاز کرد.

 

آغاز موفقیت

برایان دی پالما، کارگردان فیلم صورت‌زخمی، فیلم گریس ۲ را مشاهده کرد و تصمیم گرفت تا از فایفر در فیلم خود استفاده کند. اکثر منتقدین فیلم را بیش از اندازه خشونت بار می‌دانستند اما فیلم در گیشه کاملاً موفق بود. بازی فایفر در فیلم نیز توسط اکثر منتقدین، مثبت ارزیابی شده. مثلاً ریچارد کورلیس در مجله تایمز دربارهٔ بازی فایفر نوشت"اکثر بازیگران بزرگ خوب هستند اما فایفر از بقیه بهتر است".

پس از این فیلم وی در فیلم‌هایی چون "در شب" (۱۹۸۵)، "آزادی شیرین" (۱۹۸۶) و "زنان آمازون در ماه" (۱۹۸۶) بازی کرد که این فیلم‌ها در گیشه هر چند موفق نبودند اما کمک بزرگی به فایفر کردند. وی سرانجام در فیلم "ساحران شرقی" بود که توانست بازی در یک فیلم پرفروش را تجربه کند. در این فیلم علاوه بر وی، جک نیکلسون، شر و سوسان ساراندون بازی می‌کردند.

فایفر به عنوان نقش اول زن فیلم "ازدواج با اوباش" (۱۹۸۸) انتخاب شد. وی لهجه بروکلینی را برای بازی در این فیلم یاد گرفت و توانست برای اولین بار، نامزد جایزه گلدن گلوب شود که این آغازی بود بر ۵ نامزدی و ۱ بار برنده شدن جایزه گلدن گلوب ان هم به صورت متوالی (بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴). پس از آن میشل در فیلم "طلوع تکیلا" (۱۹۸۸) به بازی در کنار بازیگرانی چون "مل گیبسون و کرت راسل پرداخت. جالب ان بود که فایفر و رابرت دان، کارگردان اثر، با هم اختلاف‌های زیادی داشتند و بعدها دان اعلام کرد که فایفر "سخت ترین" بازیگری است که وی با آن کار کرده‌است.

در سال بعد، فایفر در فیلم "روابط نامشروع" همبازی گلن کلوز و جان مالکوویچ شد. بازی فراتر از حد فایفر در این فیلم، برگ برنده وی بود. اکثر کارشناسان بازی وی را در فیلم ستودند. وی برای این فیلم نامزد جایزه‌های اسکار و گلدن گلوب بهتری بازیگر نقش مکمل زن شد و توانست جایزه بفتا در همین بخش را بدست بیاورد.

در سال ۱۹۸۹ فایفر بازی در فیلم بیکرهای شگفت‌انگیز را قبول کرد و همبازی بازیگرانی چون جف بریجز شد. وی برای بازی در این فیلم، آموزش خوانندگی دید و تمام قسمت‌های شخصیت خود در فیلم را که نیاز به خوانندگی داشت را خود بازی کرد و در فیلم خواند. فیلم در گیشه فروش متوسطی داشت اما بازی فایفر بازهم تحسین همگان رو برانگیخت. راجر ایبرت بازی فایفر را در فیلم ستود و این فیلم را سندی برای آیندگان خواند که هر وقت خواستند ببینند فایفر چرا بزرگ شده‌است؛ از آن استفاده خواهند کرد. در طی سال‌های ۸۹ تا ۹۰، فایفر تمام جوایز را در جشنواره‌های مختلف در رشته بهترین بازیگر نقش اول زن کسب کرد. در مراسم اسکار هم در شرایطی که همه انتظار داشتن وی جایزه را کسب کند، جایزه به "جسیکا تندی" رسید که یکی از شوک‌های عجیب آن مراسم اسکار بود. به جز اسکار، تنها یک جایزه دیگر بود که جایزه بهترین بازیگر نقش اولش به فایفر نرسید در آن سال و آن هم بفتا بود که آن نیز به تندی رسید.

زندگی شخصی

در شروع کار بازیگری، فایفر با پیتر هورتون در کلاس‌های بازیگری در لس انجلس آشنا شد. آن‌ها در حالیکه فایفر ۲۲ ساله بود با هم ازدواج کردند و در زمانی که در ماه عسل بودند، فایفر متوجه شد که برای نقش اصلی فیلم "گریسی ۲" انتخاب شده‌است. این دو در فیلم "زنان آمازون در ماه" هم همبازی هم شده بودند. به هر حال این دو در سال ۱۹۸۸ تصمیم به جدایی از هم گرفتند و دو سال بعد از هم جدا شدند. هورتون دلیل طلاق خود را توجه بیش از حد به سینما و دور شدن از زندگی زناشویی خود دانسته بود.

در سال ۱۹۹۳ فایفر با دیوید کلی که یک نویسنده و فیلم نامه‌نویس بود اشنا شد که البته فقط در حد صحبت بود. اما بعد از ۱ هفته آن دو به صورت جدی با هم آشنا شدند و سرانجام در نوامبر همان سال با هم ازدواج کردند که این ازدواج تاکنون دوام داشته‌است.

فرزندان

فایفر و کلی دارای ۲ فرزند هستند. یکی دختری به نام کلودیا که به فرزند خواندگی قبول کردند. و دیگری یک پسر که برای خودشان است. البته دخترخوانده این دو را فایفر قبل از اینکه کلی را ببیند به فرزندی قبول کرده بود. این دختر فرزند پرستاری بود که توان بزرگ کردن بچه‌های خود را نداشت. کلودیا دقیقاً در روزی غسل تعمید شد که فایفر و کلی با هم ازدواج کردند. فایفر خیلی زود از کلی باردار شد و در اگوست ۱۹۹۴ پسری به نام جان را به دنیا آورد که این اتفاق ۹ ماه پس از به ازدواج این دو اتفاق افتاده بود.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها