{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه زادروز ابراهیم منصفی

رامی خنیاگر جنوبی

رامی خنیاگر جنوبی
کدخبر : 1157

امروز 16 آذر زادروز "ابراهیم منصفی" ملقب به "رامی" شاعر، نوازنده و هنرمند اهل هرمزگان است. از او آثار خاطره انگیز زیادی به جا مانده است.

هنر ام‌روز-فاطمه اسماعیلی: امروز زادروز "ابراهیم منصفی" ملقب به "رامی"  است که در سال ۱۳۲۴ در بندرعباس متولد شد و به قول خود زاده عشق زنی به مردی بود که آوازش او را سِحر کرده بود.

رامی علاوه بر فعالیت در عرصه موسیقی به عنوان بازیگر نیز کار کرده است و شعرهای مختلفی را سروده و مجموعه شعرش را چاپ کرده است.

در هرمزگان منصفی را به عنوان نیمای هرمزگان می شناسند. به واقع منصفی و چند تن از هم دوره های خود جزء اولین نفراتی بودند که به سرودن شعر نو نیمایی و آزاد در این منطقه ی جنوبی روی آوردند و زمینه ی ادامه ی این جریان ادبی را در این خطه فراهم کردند. او که در شعرهای آزاد خود پیرو احمد شاملوست با تاثیرپذیری از اقلیم و جغرافیای بومی منطقه گاهی به شعر خود تمایزی قابل تشخیص داده است.

او که با موسیقی ملت های مختلف آشنایی داشت و در این زمینه مطالعات ارزشمندی را انجام داده بود با علاقه‌ای که به موسیقی فلامینگوی اسپانیا و موسیقی هند از خود نشان داد توانست آثار در خور تحسینی را خلق کند. منصفی در عرصه ی سرودن ترانه های بومی با اقبال به سمت ترانه هایی که رنگ و بوی اجتماعی داشت در این حوزه تحول اساسی را به وجود آورد ، اجرای ساده و بی شیله پیله ی او با آکورد گیتار هنوز مخاطبان فراوانی دارد و نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرده است.

خواننده‌هایی پس از او آثارش را بازخوانی کرده اند، از جمله قطعه "لبخند" که گروه "کماکان" آن را خوانده است.

"حامد ذوالفقاری" مستند "زارهای ابرام" را ساخته است که سیر زندگی "ابراهیم منصفی" را از هنرمندی گمنام به شاعر، خواننده و موزیسین پرآوازه ای که ما امروز می‌شناسیم، به تصویر کشیده است.

همچنین "رها فریدی" مستندی به نام "چی چکا قصه شب" و "کامران حیدری" مستندی به نام "واکس-چه" را ساخته‌اند.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها