{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

سالمرگ ماکس اشتاینر پدر موسیقی فیلم

سالمرگ ماکس اشتاینر پدر موسیقی فیلم
کدخبر : 1332

28 دسامبر 1971 در چنین روزی "ماکس اشتاینر" (Max Steiner) موسیقی‌دان برجسته بسیاری از فیلم‌های هالیوودی درگذشت.

هنر ام‌روز-فاطمه اسماعیلی:  "ماکس اشتاینر" آهنگساز امریکایی اتریشی تبار بود که در سن 83سالگی در لس آنجلس درگذشت. او نابغه‌ای بود که در سن 12سالگی رهبری ارکستر تئاتر پدرش را برعهده گرفت. شاگرد "گوستاو مالر" آهنگساز بزرگ اتریشی، از او به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی فیلم یاد می‌کند.

اشتاینر می‌گفت: "موسیقی خوب فیلم آن است که آهنگساز بداند کجا باید آغاز و کجا ختم شود". 

او در سن 41 سالگی وارد هالیوود شد و شروع به ساخت موسیقی برای فیلم‌های صامت و سپس غیرصامت کرد. اشتاینر برای بیش از ۳۰۰ فیلم آهنگ ساخت، ۲۴ بار نامزد اسکار شد و سه بار برای موسیقی فیلم‌های "کینگ کونگ"، "بربادرفته" و "کازابلانکا" جایزه اسکار را برنده شد.

او سبک سمفونی‌های اشتراوس و مالِر را چنان در موسیقی فیلم وارد کرد که شنوندگان امروزی گاه آثار این آهنگسازان را موسیقی فیلم می‌انگارند.

"ماکس اشتاینر" در کنار آهنگسازانی همچون "دیمیتری تیومکین، فرانتس واکسمن، اریک ولفگانگ کورنگلد، آلفرد نیومن، برنارد هرمن و‌ میکلوش روژا" نقش عمده‌ای در ساختن سنت نوشتن موسیقی برای فیلم داشت و به همین دلیل به او لقب "پدر موسیقی فیلم" داده‌اند.

او همچنین اولین دریافت‌کننده‌ی جایزه گلدن گلوب بهترین موسیقی متن است که آن را برای موسیقی فیلم زندگی با پدر دریافت کرد. او همکاری‌های مکرری با کارگردانان مطرح زمان خود همچون "مایکل کورتیز، جان فورد، ویلیام وایلر، ارول فلین، بتی دیویس، هامفری بوگارت و فرد آستر" موسیقی ساخته‌است.

 

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها