{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

گزارشی از اتفاقات ارکستر سمفونیک

از صحبت‌های تند صهبایی تا عذرخواهی بنیاد رودکی

از صحبت‌های تند صهبایی تا عذرخواهی بنیاد رودکی
کدخبر : 1591

کنسرت ارکستر ملی سمفونیک تهران سه بهمن ماه در تالار وحدت درحالی برگزار شد که حواشی زیادی را ایجاد کرد.

به گزارش هنر ام‌روز،  سه بهمن ماه ارکستر سمفونیک تهران با رهبر مهمان خود "منوچهر صهبایی" در تالار وحدت به روی صحنه رفت تا آثاری از بتهوون، راخمانینف را اجرا کند اما با صحبت‌های تند و جنجالی صهبایی درباره "شهرداد روحانی" رهبر اصلی ارکستر سمفونیک فضا متشج شد و بر روی اجرای آثار اثر گذاشت.

"منوچهر صهبایی" رهبر میهمان ارکستر سمفونیک  قبل از آغاز برنامه رو به حاضران در سالن گفت: من به جای تمام مسوولان به خاطر بلایی که سر پیاده‌رو و خیابان استاد شهریار آمده و شرایط شما را برای ورود به این سالن سخت کرده عذرخواهی می‌کنم. وی در ادامه اظهارات تندی را نسبت به شهرداد روحانی بر زبان راند.

او در ادامه گفت: برخلاف آنچه خوانده و شنیده‌اید شهرداد روحانی بعد از وقایع اخیر از ایران فرار کرده و هرآنچه در باره بیماری او خوانده اید دروغ محض است که این جملات با اعتراضاتی از میان جمعیت روبرو شد. صهبایی در پاسخ به این اعتراضات هم الفاظی نامناسب در مورد روحانی به کار برد.

اما در قسمت دوم این اجرا حاضران در سالن شاهد هر اتفاقی بودند به جز موسیقی. بعد از دقایقی انتظار بیش از حد معمول "محمدرضا کریمی" ویلن نواز اول ارکستر به نمایندگی از اعضای ارکستر اجرای دیشب در سخنانی خطاب به حاضران در سالن نسبت به سخنان "منوچهر صهبایی" درباره "شهرداد روحانی" سخنانی با این مضمون را بر زبان راند که حرف‌هایی که او درباره روحانی گفتند به هیچ عنوان مورد قبول ما نوازندگان ارکستر سمفونیک نیست و ما در حمایت از "شهرداد روحانی" و انتقاد به آقای صهبایی حاضر به حضور در صحنه نیستیم.

بعد از این سخنان صدای اعتراضات از گوشه و کنار سالن بلند شده و اعتراض‌هایی از مردم در سالن شنیده شد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که بعد از رایزنی‌های مسوولان با نوازندگان، اعضای ارکستر سمفونیک حاضر شدند با شرط حضور نداشتن "منوچهر صهبایی" بر روی صحنه قطعاتی را اجرا کنند که همین‌گونه نیز شد. ارکستر سمفونیک تهران شب گذشته برای نخستین بار بدون رهبر به روی صحنه رفت و قطعاتی از موسیقی کلاسیک را برای مخاطبان خود اجرا کرد.

چندی پیش روابط عمومی بنیاد رودکی در اطلاعیه‌ای رسمی عنوان کرده بود که "شهرداد روحانی" به دلیل عارضه قلبی، اجرای پیش روی ارکستر سمفونیک را رهبری نخواهد کرد و به جای این هنرمند و به احترام مخاطبان همیشگی ارکستر سمفونیک این اجرا با رهبری آقای "منوچهر صهبایی" به روی صحنه خواهد رفت.

پس از این اتفاق شهرداد روحانی در صفحه شخصی خود نوشت:"مخاطبان محترم ارکستر سمفونیک تهران با درود. از آنچه شب گذشته در تالار وحدت و در میانه اجرای ارکستر سمفونیک تهران روی داد، عمیقاً متأسفم. امیدوارم فضای موسیقی ما همچون گذشته در مسیر صلح و دوستی در حرکت باشد. از نوازندگان محترم ارکستر سمفونیک تهران، برای حمایت از مخاطبان برنامه و نیز جایگاه رهبر ارکستر سمفونیک تهران کمال تشکر را دارم".

امروز نیز روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد رودکی در اطلاعیه‌ای آورده است: "نظر به حواشی و مشکلات رخ داده در اجرای اخیر ارکستر سمفونیک تهران، به اطلاع می رساند آقای شهرداد روحانی در تاریخ ۲۶ دی ماه، رسماً به بنیاد رودکی اعلام می‌کنند که به دلیل بیماری و انجام امور درمانی امکان رهبری ارکستر سمفونیک تهران را در تاریخ سوم و ششم بهمن ماه نداشته و ایشان با اطلاع بنیاد رودکی در مرخصی بودند.

از سوی دیگر و به دلیل آن که اجرای ارکستر برنامه ریزی شده و تمرین‌های ارکستر و نیز اطلاع رسانی و بلیت فروشی انجام شده بود، مذاکرات لازم با آقای منوچهر صهبایی انجام شد تا به عنوان رهبر میهمان این اجرا را رهبری کنند و پس از توافق دو طرف، اجرای ارکستر به رهبری ایشان اطلاع رسانی شد.

اظهارات آقای صهبایی به عنوان رهبر میهمان در ابتدای برنامه شب گذشته خارج از شرح فعالیت رهبر میهمان، افزون بر آن که زحمات نوازندگان گرانقدر ارکستر، جناب آقای روحانی و حتی خود ایشان را تحت الشعاع قرار داد، آزردگی عمیق مخاطبان ارکستر سمفونیک تهران را نیز موجب شد.

بنیاد رودکی لازم می‌داند از مخاطبان حاضر در سالن و کلیه علاقه‌مندان به ارکستر سمفونیک تهران عذرخواهی کند و با بررسی کامل موضوع، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار آن را اتخاذ کند".

 

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها