{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نگاهی به کارهای مشترک شجریان و مشکاتیان به مناسبت انتشار آلبوم جدید

خراسانیات ۱۹ اسفند منتشر می‌شود

خراسانیات ۱۹ اسفند منتشر می‌شود
کدخبر : 1743

آلبوم خراسانیات کار مشترک و شنیده نشده، با صدای محمدرضا شجریان و آهنگسازی زنده یاد پرویز مشکاتیان در تاریخ ۱۹ اسفند ماه منتشر خواهد شد. به همین بهانه نگاهی به به همکاری‌های این دو هنرمند داشته‌ایم.

هنرام‌روز-مه‌سیما شکریان: همایون شجریان فرزند محمدرضا شجریان در تارخ ۱۱ اسفند، در اینستاگرام شخصی‌اش از انتشار آلبوم خراسانیات خبر داد.

او درباره عدم پخش عمومی این آلبوم تا به امروز گفته است: "ضبط آلبوم  خراسانیات مربوط به سال ۱۳۶۵ است و از آن‌جایی که ساز و آواز این مجموعه ضبط نشده بود و پدر هم امسال در شرایط خواندن و تکمیل آن نبودند، یک ساز و آواز از کنسرت آلمان ایشان به همراه ساز استاد مشکاتیان و  شعر باباطاهر به این مجموعه اضافه شد. این ساز و آوازمربوط به اجرای صحنه است که در سال ۱۹۸۹ میلادی در شهر آلمان اجرا شده است."

در ادامه نگاهی داریم به همکاری‌های مشترک محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان:

این دو هنرمند  در سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۴ همکاری‌های مستمری با هم داشتند و آلبوم‌های با کیفیتی از موسیقی ایرانی را خلق کردند. آلبوم‌های "بیداد"، "آستان جانان"، "سر عشق"، "نوا"، "دستان"، "گنبد مینا"، "دود عود"، "جان عشاق"، "بهاریه"، "قاصدک"، "طریق عشق" و "خراسانیات" محصول این همکاری‌ها است.

 

آلبوم بیداد /  انتشار 1364

این آلبوم از دو بخش تشکیل شده که بخش اول در دستگاه همایون و با آهنگ‌سازی پرویز مشکاتیان و بخش دوم در دستگاه همایون و شور و با نوازندگی تار توسط غلامحسین بیگجه‌خانی است. اشعار این آلبوم از سروده‌های حافظ و سعدی هستند.

 

Mohammad-Reza-Shajarian-Bidad

 

آلبوم آستان جانان/ انتشار 1364

این آلبوم با آواز بیات ترک و بیات کُرد و با صدای محمدرضا شجریان و آهنگسازی پرویز مشکاتیان، درسال 1362 در سفارت ایتالیا در تهران اجرا شد. اشعار این آلبوم از سروده‌های حافظ و باباطاهر است.

 

Screenshot_2015-11-04-11-47-49-1

 

آلبوم سِرّ عشق یا ماهور/ انتشار 1365

این آلبوم  موسیقی سنتی ایرانی در سال 1361 در دستگاه ماهور اجرا شده‌ است. اشعار این آلبوم از سروده‌های سعدی و مولانا و باباطاهر است.

 

Screenshot_2015-11-04-11-46-40-1

 

آلبوم نوا/ انتشار 1365

این آلبوم در دستگاه نوا آغاز می‌شود  و سپس در گوشه‌هایی از شور، بیات ترک و سه‌گاه ادامه می‌یابد و به این دلیل، مرکب‌خوانی نامیده شده‌است. اشعار این آلبوم از سروده‌های سعدی، مولانا و بابا طاهر هستند.

 

unnamed

 

آلبوم دستان/ انتشار 1367

این آلبوم در دستگاه چهارگاه اجرا شده و ترانه‌های این آلبوم از میان شعرهای سعدی و حافظ انتخاب شده‌ است.

 

Mohammad-Reza-Shajarian-Dastan

 

آلبوم دود عود/ انتشار 1368

این آلبوم در دستگاه نوا حاصل خوانندگی محمدرضا شجریان، آهنگ‌سازی پرویز مشکاتیان، تنظیم کامبیز روشن‌روان و اجرای ارکستر سمفونیک تهران است و در سال 1366 اجرا شد. اشعار این آلبوم از سروده‌های مولانا و عطار هستند.

 

Dude-ud

 

آلبوم گنبد مینا/ انتشار 1373

این آلبوم در آواز دشتی اجرا شده و اشعارش سروده‌هایی از حافظ است.

آلبوم جان عشاق/ انتشار 1374

این آلبوم در آواز بیات اصفهان اجرا شده و اشعاری از حافظ و باباطاهر را شامل می‌شود.

 

550

 

آلبوم بهاریه/ انتشار 1373

این آلبوم در دستگاه ماهور و چهارگاه اجرا شده است و بخش دیگرش  قطعاتی در دستگاه همایون با نوازندگی پرویز مشکاتیان و ناصر فرهنگفر دارد. اشعار این آلبوم از حافظ است.

 

800px-بهاریه_(آلبوم)

 

آلبوم قاصدک

این آلبوم با صدای محمدرضا شجریان و آهنگسازی و نوازندگی سنتور پرویز مشکاتیان، در دستگاه راست پنجگاه و دستگاه ماهور اجرا شد. قطعات آلبوم قاصدک در سال 1374 در کنسرت‌هایی در نقاط مختلف دنیا اجرا شد، ولی مجوز انتشار رسمی این آلبوم در ایران صادر نشد و سرانجام در سال ۱۳۹۴ به صورت رسمی و با کیفیت مناسب در خارج از ایران ارائه شد. اشعار این آلبوم از مهدی اخوان ثالث و حافظ است.

 

Ghasedakcover

 

آلبوم طریق عشق/ انتشار 1395

این آلبوم در سال 1367 در پاریس اجرا شد و مهرماه 1395 در ایران منتشر شد. این آلبوم در آواز افشاری و نوا اجرا شده و اشعاری از مولانا و حافظ دارد.

 

Mohammadreza-Shajarian-Tarighe-Eshgh

 

آلبوم خراسانیات/ انتشار 1398

 کلیت این آلبوم حال و هوایی خراسانی دارد و تصنیف‌های آن روی اشعار ملک‌الشعرا بهار ساخته و خوانده شده است. ضبط آلبوم خراسانیات مربوط به سال ۱۳۶۵ است.

 

400x400

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها