{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

قسمتی از نسخه دست نویس نت سمفونی شماره۲ «گوستاو مالر» یا «رستاخیز»

قسمتی از نسخه دست نویس نت سمفونی شماره۲ «گوستاو مالر» یا «رستاخیز»
کدخبر : 1936
خبرنگار:

این سمفونی بین سال‌های ۱۸۸۸ تا ۱۸۹۴ نوشته شد و برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ اجرا شد. این اولین کار بزرگ مالر بود که دیدگاه او به زیبایی زندگی پس از مرگ در آن منعکس شد و اجرای آن بین ۸۰ تا ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

هنرام‌روز: سمفونی شماره ۲ مالر در نظر سنجی بی‌بی‌سی مقام پنجمین سمفونی دوست داشتنی را از آن خود کرد و یکی از آثار محبوب دوران زندگی مالر است.

دست‌نوشته ۲۳۲ صفحه‌ای، سمفونی دوم  مالر آهنگساز اواخر قرن نوزدهم در حراجی ساتبیز لندن در سال ۲۰۱۶ چهار و نیم میلیون پوند فروخته شد و رکورد گران‌ترین دست‌نوشته موسیقی در جهان را از آن خود کرد.

IMG-4509

سمفونی دوم در بخش نخست با مرگ رادمری آغاز می‌شود. در این بخش است که مرگ او پرسش‌هایی بی پاسخ را برمی‌انگیزد: زکجا آمده‌ایم؟ آمدنمان بهر چه بود؟ به کجا می‌رویم؟ در بخش آندانته، به افسوس رادمردی‌های او رادر روزگاران زندگیش یادآور می‌شود. در بخش اسکرتزو رادمرد از بی‌باوریش درون می‌خراشد و خود و خدای را آذرده می‌دارد. اما در بخش چهارم اورلیخت او به باور بازمی‌گردد و خویشتن را برای رستاخیز آماده می‌دارد. هرچند او در ارزش این چارچوب برای همهٔ مردمان در گمان بود. هنگامی که برنامه‌ای را در سرانجام پخش نمود به همسرش گفت که آن برنامه همچون "چوب زیر بغل پا شکسته‌ها همه ساختگی است. او درست می‌اندیشید. سرودهٔ اورلیخت و پایانهٔ سمفونی دوم برای آن‌ها که که در می‌یافتند همه بس بود.

گوستاو مالر آهنگساز و رهبر ارکستر و یکی از برجسته‌ترین آهنگسازان دورهٔ رمانتیکِ پسین است. مالر در شهر کالیشته در جمهوری چک متولد شد و برای یادگیری و تحصیل موسیقی به شهر وین رفت. آثار مالر در دوران حیاتش چندان مورد استقبال موسیقی‌دانان برجستهٔ وین قرار نگرفت. موسیقی مالر، رابطی بین سبک رمانتیک-کلاسیک و موسیقی مکتب جدیدِ وینی است.

لینک اجرایی از سمفونی شماره ۲ مالر

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها