{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

به بهانه سالمرگ فردریک شوپن، آهنگ‌ساز افسانه‌ای

به بهانه سالمرگ فردریک شوپن، آهنگ‌ساز افسانه‌ای
کدخبر : 2172
خبرنگار:

افسون نوازندگی شوپن بیشتر در صداهای زیبا، انعطاف ریتمیک، استفاده‌ی فضاپردازانه از پدال و نیز ظرافت‌های شاعرانه‌ی دینامیک نهفته است.

هنرام‌روز: او شاعر پیانو نام گرفته است و فرزند مادری لهستانی و پدری فرانسوی بود و در ورشو بزرگ شد. هنوز کودکی بیش نبود که سبک بدیعش در نوازندگی و آهنگسازی شگفتی اشراف لهستان را برانگیخت. او در پنج ‌سالگی با اجرای قطعه پولونز Polonais یا رقص لهستانی برای جمعی کوچک که خودش ساخته بود همگان را به شگفتی انداخت.

قبل از ۷ سالگی دو پولونز را در سل مینور و در سی بمل ماژور نوشت که اولی توسط پدر سیبولسکی-سرپرست مدرسه نوازنده ارگ و یکی از معدود ناشران موسیقی در لهستان- منتشر شد.

با انعکاس نبوغ خارق العاده‌اش در روزنامه‌های ورشو، مورد توجه و پذیرش سالن‌های کنسرت اشرافی در پایتخت قرار گرفت. او از این زمان اجرای کنسرت‌های خیریه خود را آغاز کرد و اولین کنسرت پیانو خود را در ۸ سالگی اجرا کرد.

شوپن پس از پایان تحصیل در کنسرواتوار ورشو به سفر در اتریش و آلمان و اجراء آثارش پرداخت.

پاریس در دهه ۱۸۳۰ کانون نهضت رمانتیک و پایتخت هنری اروپا بود. شوپن جوان با نویسندگانی چون ویکتورهوگو، بالزاک و هاینه آشنا شد و دولاکروای نقاش، لیست و برلیوز همگی از دوستان نزدیکش بودند.

شوپن، خجول، خوددار و از جمعیت فراری بود و ترجیح می‌داد به‌جای نوازندگی در تالار کنسرت، در محفل‌های خصوصی به اجراء آثار خود بپردازد؛ آثار کوتاهی چون نُکتورن‌ها، پرلودها و والس‌های او برای چنین محافل صمیمانه‌ای نوشته شده‌اند.

جثه  نحیف شوپن اجراء صداهای قوی و پُرحجم را بر پیانو برایش دشوار می‌کرد. افسون نوازندگی شوپن بیشتر در صداهای زیبا، انعطاف ریتمیک، استفاده‌ی فضاپردازانه از پدال و نیز ظرافت‌های شاعرانه‌ی دینامیک نهفته است. شوپن تنها پیانیستی است که فقط با حدود سی اجراء عمومی آوازه‌ای افسانه‌ای یافته است.

زندگی شوپن پس از آشنائی او با مادام اُرور دردُوان (Madame Aurore Dudevant)، رمان‌نویس مشهور با نام مستعار ژرژ ساند، دستخوش تحولی پُربار شد. شوپن ۲۸ ساله و ژرژ ساند ۳۴ ساله دلباخته‌ی یکدیگر شدند. در ۹ سالی که آن دو با یکدیگر زندگی می‌کردند، شوپن در سایه‌ی مراقبت‌های ساند بسیاری از آثار برجسته‌اش را آفرید. پس از جدائی آنها از یکدیگر، سلامت شوپن به‌سرعت رو به وخامت گذاشت و شمار آفریده‌هایش کاهش یافت.

شوپن در سراسر زندگی از بیماری‌های جسمی و روحی رنج می‌برد. او ضعیف، افسرده و سخت لاغر بود. گفته‌اند که در پایان زندگی کوتاهش تنها حدود ۴۵ کیلوگرم وزن داشت.

شوپن در ۱۷ اکتبر سال ۱۸۴۹ در پاریس درگذشت. پیکر نحیف او در گورستان پرلاشز به خاک سپرده شد، اما به وصیت او و به ابتکار خواهرش، قلب او به میهن اصلی او لهستان برده شد و امروز در کلیسایی در ورشو نگه‌داری می‌شود.

D4F65FFA-70D5-43A4-B096-A8AF3CBC6AA6

پرتره فردریک شوپن و همسرش، اثری از اوژن دلاکروا ۱۸۳۸

5A3463C5-39AE-4114-B02E-51BE983C032E

اوژن دلاکروا، نقاش مشهور اغلب چهره نزدیک‌ترین دوستش را با حال و هوایی سودایی به تصویر کشیده و به نظر قصد داشته تا ذهنیات و مکنونات قلبی وی را بر ما فاش کند.

F81B87FD-3AF1-433D-9A3D-9173E9E530C4

راست: تنها عکس واقعی شوپن ۱۸۴۹

چپ: پرتره‌ای متفاوت از شوپن توسط نامزدش ماریا ودژینسکا ۱۸۳۵

EF520CF3-C4CC-4894-8E79-EA9A7CE3F8C3

بازگرداندن قلب شوپن به لهستان

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها