{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

داستان البوم «آواز نهنگ‌های گوژپشت» که اغازگر جنبش ممنوعیت صید تجاری نهنگ‌ها شد

داستان البوم «آواز نهنگ‌های گوژپشت» که اغازگر جنبش ممنوعیت صید تجاری نهنگ‌ها شد
کدخبر : 2347
خبرنگار:

در سال ۱۹۷۰ راجر پین دانشمند و زیست شناس امریکایی به همراه گروهی از محققان البومی با عنوان «آواز نهنگ‌های گوژپشت» منتشر کردند. از این البوم ۳۴ دقیقه‌ای حدودا ۱۲۵ هزار نسخه فروخته شد و به پر فروشترین البوم حیات وحش در جهان تبدیل شد و در سال ۱۹۷۷ به صورت ضبط شده بر یک دیسک و توسط ناسا به همراه بسیاری از موسیقی‌های مهم جهان چون اهنگ‌های باخ و موتزارت و ...فضا به فضا فرستاده شد.

هنرام‌روز: این البوم اغازگر توقف صید تجاری نهنگ‌ها شد و انقدر الهام بخش بود که بارها در سینما و تلویزیون و کنسرت‌ها از ان استفاده شد. 

راجر پین در مصاحبه‌ای که با گاردین به مناسبت پنجاهمین سالگرد انتشار این البوم انجام داده، می‌گوید در طول سال‌های اخیر این البوم را برای هزاران نفر در مدارس، کلیساها، برنامه‌های تلویزیونی، برای دانشمندان، هنرمندان، سیاست‌مداران و ... گذاشته است. در لحظات اول مخاطبان از شنیدن صداها شاید کلافه شوند اما اگر بیشتر صبر کنند و حداقل ۵ دقیقه به ان گوش دهند کاملا ساکت شده و‌ گویی به خلسه می‌روند و احتمالا این چیزی است که زندگی ان‌ها را تغییر می‌دهد.

راجر پین می‌گوید بسیاری از گونه‌های نهنگ از صدای خود به عنوان نوعی راه ارتباطی استفاده می‌کنند اما نهنگ‌های گوژپشت تنها گونه‌ای هستند که اواز می‌خوانند. 

در سال ۱۹۰۰ میلادی و به دلیل شکار بی رویه نهنگ‌ها برای صنایعی چون صابون سازی و تولید روغن و ... تعداد ان‌ها به ۷ هزار عدد رسیده بود و سرانجام در سال ۱۹۸۶ صید ان‌ها ممنوع شد. حالا و همزمان با پنجاهمین سالگرد انتشار البوم اواز نهنگ‌ها تعداد ان‌ها به صد هزار رسیده است.

 

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها