{{weatherData.name}} {{weatherData.weather.main}} ℃ {{weatherData.main.temp}}

نوازندگان ارکستر در روزگار کرونا چند متر از یکدیگر فاصله داشته باشند؟

نوازندگان ارکستر در روزگار کرونا چند متر از یکدیگر فاصله داشته باشند؟
کدخبر : 2618
خبرنگار:

مطالعات جدید درباره میزان پراکندگی ذرات هوا از دهان نوازندگان سازهای بادی در اکسترها نشان می‌دهد که نوازندگان فلوت نسبت به نوازندگان دیگر سازهای بادی میزان بیشتری از ذرات هوا را پراکننده می‌کنند که تا فاصله دو متری می‌روند و برای جلوگیری از انتقال احتمالی ویروس باید حدود 3 متر از دیگر نوازندگان فاصله بگیرند. این تحقیق همچنین نشان داد کلارینت و شیپور به دلیل اینکه انتهای ساز هنگام نواختن به سمت زمین قرار دارد ذرات هوا را حدود یک متر پراکنده می‌کنند و حفظ فاصله دو متری بین آن‌ها و دیگر نوازندگان و خصوصا از سمت جلو کافی است. دانشمندان برای انجام این تحقیق از نوازندگان خواستند تا پیش از شروع ساز زدن دود سیگار الکترونیک را استنشاق کنند تا ذراتی که از دهان و سازشان خارج می‌شود قابل مشاهده و عکاسی و فیلمبرداری باشد.

هنرام‌روز: پیش از این سازمان سلامت عمومی انگلستان نیز اعلام کرده‌بود داد زدن و آواز خواندن ذرات بیشتری را نسبت به حرف زدن در هوا پراکنده می‌کنند به همین دلیل توصیه شد که خوانندگان فاصله خود را با دیگر اعضای گروه رعایت کرده و تمرینات خود را تا جای ممکن بیرون از خانه و یا در اتاقی که دستگاه تهویه و کسی در آن نیست انجام دهند. 

پروفسور ماتیاس اشترناخ ، یکی از دانشمندان سرپرست این مطالعه ، توضیح می دهد: "این تحقیق میزان انتقال ذرات هوا از دهان نوازندگان سازهای بادی را اندازه گیر کرد و مشخص شد نوع پراکندگی ذرات هوا در هر یک متفاوت است. مثلا برد ذرات هوا با شیپور و کلارینت کمتر از یک متر بود. برای همین فاصله عمومی 1.5 متر بین تمام نوازندگان برای نوازندگان شیپور و کلارینت از سمت جلو به دو متر تبدیل شد. اما برای فلوتیست‌ها پراکندگی ذرات هوا به دو متر می‌رسید برای همین حفظ فاصله سه متری با دیگر اعضای گروه را پیشنهاد دادیم."

217788

البته فاصله ایمنی دو متری فاصله‌ای است که رعایت آن تقریبا در همه جا توصیه شده‌است اما مطالعات نشان می‌دهد رعایت فاصله 1.5 متری برای نوازندگان ارکستر کافی است. 

در ادامه دانشمندان توصیه کردند اعضای ارکستر برای انجام تمرینات گروهی فاصله فیزیکی را رعایت کنند و تمرینات را در اتاقی انجام دهند که تهویه مناسب دارد و پنجره اتاق را باز بگذارند. همچنین توصیه شد در ساعات تمرین اعضای گروه حتما زمانی را بیرون از اتاق بگذارنند تا هوا از اتاق خارج شود. 

منبع: وب سایت کلاسیک اف ام

215907

ارسال نظر:

  • پربازدیدترین ها
  • پربحث ترین ها